Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-301/10/MO
z 25 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-301/10/MO
Data
2010.02.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
odsetki
przychód
specjalna strefa ekonomiczna
umorzenie odsetek od zaległości podatkowych
umorzenie zobowiązania
zobowiązanie


Istota interpretacji
Czy w przypadku konieczności rozpoznania umorzonych lub częściowo umorzonych odsetek jako przychodu podatkowego, przychód ten powinien być zakwalifikowany jako przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy, na podstawie Zezwolenia i tym samym powinien być objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)?



Wniosek ORD-IN 986 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 02 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy przychód z tytułu umorzonych odsetek od zobowiązań będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy przychód z tytułu umorzonych odsetek od zobowiązań będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 stycznia 2010 r. znak: IBPBI/2/423-1471/09/MO wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia przedmiotowego wniosku dokonano w dniu 02 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi, na podstawie udzielonego jej zezwolenia , działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej . Zezwolenie obejmuje m.in. produkcję wyrobów z drewna, papieru, wyrobów chemicznych, wyrobów z tworzyw sztucznych, produkcję mebli, działalność poligraficzną i publikacyjną, badania i analizy techniczne, prace badawcze w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, a także zagospodarowanie niemetalowych odpadów i wyrobów wybrakowanych.

Wnioskodawca, w ramach swojej działalności, zaciąga od podmiotów powiązanych lub niepowiązanych kredyty (pożyczki) w celu finansowania wydatków związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie Strefy (w tym wydatków inwestycyjnych). Od kwot nominalnych kredytów (pożyczek) są naliczane odsetki. Z tytułu niektórych zobowiązań kredytowych (pożyczkowych), Spółka odpowiada solidarnie wraz z innym podmiotem powiązanym (w rozumieniu art. 11 updop). Jeżeli podmiot powiązany spłaci zobowiązanie, za które jest odpowiedzialny solidarnie wraz ze Spółką, może powstać tzw. roszczenie regresowe (na podstawie art. 376 par. 1 Kodeksu Cywilnego) podmiotu powiązanego wobec Spółki. Do czasu wykonania/spłaty przez Spółkę roszczenia regresowego, podmiot powiązany nalicza Spółce odsetki.

Wnioskodawca nabywa również surowce, półprodukty lub materiały w celu wytwarzania wyrobów na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia. W przypadku niektórych zobowiązań, termin płatności jest odroczony w związku z czym naliczane są odsetki. Może też mieć miejsce sytuacja, w której kontrahent nalicza Spółce odsetki za zwłokę w przypadku przekroczenia przez Wnioskodawcą terminu płatności.

Może się zdarzyć, że naliczone Wnioskodawcy odsetki od wyżej przedstawionych zobowiązań (w tym z tytułu kredytów/pożyczek, roszczenia regresowego czy zobowiązań handlowych) zostaną przez kontrahentów (będących podmiotami powiązanymi lub niepowiązanymi) w przyszłości umorzone częściowo (zredukowane) lub umorzone w całości.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku konieczności rozpoznania umorzonych lub częściowo umorzonych odsetek jako przychodu podatkowego, przychód ten powinien być zakwalifikowany jako przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy, na podstawie Zezwolenia i tym samym powinien być objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)...

Zdaniem Spółki, w przypadku nie potwierdzenia powyższego stanowiska Wnioskodawcy o braku przychodu, Spółka uważa, że przychód uzyskany w wyniku umorzonych odsetek będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, ze względu na fakt, że przychód ten jest wygenerowany w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Zezwolenia.

Stosownie do art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm., dalej: usse), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 usse, przez osoby prawne prowadzące tę działalność gospodarczą są zwolnione z podatku dochodowego odpowiednio na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. dalej: updop).

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 34 updop, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie udzielonego zezwolenia, o którym mowa w art. 16 usse.

Zatem łączne spełnienie powyższych warunków, tj.

  1. uzyskania przychodu z umorzonych odsetek z działalności gospodarczej,
  2. prowadzonej na terenie strefy,
  3. na podstawie Zezwolenia,

-Skutkuje zwolnieniem przychodów z umorzonych odsetek z pdop. Z powołanego przepisu updop wynika, że zwolnieniu z pdop podlegają inne dochody, niż tylko te uzyskane z działalności wymienionej wprost w Zezwoleniu.
Gdyby ustawodawca zamierzał zwolnić z pdop tylko dochody wymienione w Zezwoleniu, to taki warunek określiłby wprost w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop. Przepis ten nie posługuje się jednak pojęciem „w zakresie określonym w zezwoleniu" a jedynie pojęciem „dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia".

Dzięki takiej konstrukcji zwolnieniem objęte są wszystkie te dochody, które są następstwem działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie Zezwolenia, nawet jeśli działanie, w wyniku którego otrzymano ten dochód nie wynika wprost z treści uzyskanego Zezwolenia. Niezbędne jest jednak aby podstawą prowadzenia tej działalności było Zezwolenie.

O tym, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop zwolnieniu z pdop podlegają nie tylko dochody uzyskane z działalności określonej wprost w Zezwoleniu, świadczy fakt, że szereg dochodów, które są zwolnione z pdop na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, nie są uzyskiwane z działalności gospodarczej określonej wprost w Zezwoleniu, lecz są jedynie efektem tej działalności. Dochodami takimi (których kwalifikacja jako dochodów strefowych jest akceptowana przez organy podatkowe) są na przykład: dochody z odsetek na bieżących rachunkach bankowych, dochody z tytułu zawarcia kontraktu terminowego SWAP zabezpieczającego ryzyko zmiany stóp procentowych, dochody z wypłat otrzymywanych przez przedsiębiorcę za bezszkodowość w ubezpieczeniu, kwoty wypłacane na rzecz przedsiębiorcy przez pracowników za zniszczone mienie, dochody z tytułu kar umownych i odszkodowań otrzymywanych przez przedsiębiorcę od dostawców oraz z tytułu niewłaściwego wywiązania się z umów, czy też dochody z tytułu wynagrodzeń za terminową wpłatę podatku (wynagrodzenia dotyczą podatku dochodowego od osób fizycznych).

Ponadto, należy podnieść, że ze względu na fakt, że odsetki były naliczane w związku ze zobowiązaniami zaciągniętymi w ramach działalności prowadzonej na terenie Strefy w celu finansowania tej działalności (inwestycyjnej lub bieżącej), naliczone odsetki, jeżeli zostałyby przez Wnioskodawcę zapłacone, stanowiłyby koszt uzyskania przychodu z działalności strefowej. Powyższą kwalifikację potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku w swojej interpretacji indywidualnej z dnia 21 lipca 2005 r. (sygn. BI/005-0033/05) twierdząc, że: „odsetki od przeznaczonej na sfinansowanie działalności strefowej kwoty kredytu stanowią koszt uzyskania przychodu ze źródła zwolnionego."

Co więcej w myśl utrwalonej linii interpretacyjnej Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II FSK 551/08) „kwalifikacji odsetek od pożyczki do kosztów podatkowych nie można dokonywać w oderwaniu od celu, na jaki pożyczka została wzięta".

Skoro więc odsetki w momencie ich zapłaty powinny być rozpoznane jako koszt podatkowy działalności prowadzonej na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia, zdaniem Wnioskodawcy otrzymany przychód w postaci umorzonych odsetek powinien być również rozpoznany jako przychód z działalności prowadzonej na terenie Strefy objętej Zezwoleniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że odnośnie sprawy będącej przedmiotem pytania Nr 1 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj