Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-466/10/AZ
z 21 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-466/10/AZ
Data
2010.04.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
gmina
Numer Identyfikacji Podatkowej
osoby prawne
podatnik
urząd gminy


Istota interpretacji
Możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu dotyczącego modernizacji gimnazjum



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010r. (data wpływu 26 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu pod nazwą „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu pod nazwą „xxx”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następując stan faktyczny:

Gmina realizuje projekt pn. „xxx”. Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest przebudowa i wyposażenie budynku Publicznego Gimnazjum Nr 3 oraz budowa obiektów sportowych.

Projekt obejmuje następujący zakres prac:

  • opracowanie studium wykonalności oraz dokumentacji technicznej,
  • utworzenie i wyposażenie w meble, sprzęt komputerowy, audio-video oraz pomoce dydaktyczne pracowni szkolnych, centrum biblioteczno - multimedialnego i gabinetu pedagoga szkolnego,
  • dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych,
  • modernizacja przebieralni na bloku sportowym,
  • modernizacja centrum administracyjnego,
  • budowa 4 obiektów sportowych; bieżnia, skocznie w dal i trójskok, skocznia wzwyż, rzutnia kulą,
  • modernizacja instalacji elektrycznej, wod.-kan., co oraz wykonanie wentylacji mechanicznej,
  • promocja projektu.

Gmina realizuje projekt samodzielnie i ponosi wszelkie koszty związane z jego realizacją, w tym koszty związane z podatkiem VAT na: roboty budowlane, dostawy i usługi, które zostały wymienione powyżej. Zatem faktury związane z realizacją ww. zadań wystawiane będą na Wnioskodawcę, który posiada odrębny NIP oraz jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 5 lipca 1993r.

Po zrealizowaniu projektu właścicielem obiektu będzie gmina, która będzie ponosić wszystkie koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją powstałego majątku. Majątek, który powstanie dzięki realizacji projektu będzie wykorzystywany do prowadzenia statutowych działań szkoły, tj. realizacji celów i zadań określonych w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Projekt w ciągu 5 lat od finansowego zakończenia realizacji zachowa swoje cele oraz nie zmieni swoich właściwości formalno-prawnych.

Właścicielem produktów projektu będzie w tym okresie Gmina. W ramach projektu nie przewiduje się sprzedaży, w szczególności opodatkowanej, a nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Za korzystanie z produktów projektu nie będą pobierane opłaty, w związku z tym gmina nie będzie uzyskiwać przychodów z tytułu zrealizowanego projektu. Rozpoczęcie realizacji projektu nastąpiło 8 lipca 2008r. zakończenie planowane jest we wrześniu 2010 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT, w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie usług i nabycie towarów związanych z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ realizowana inwestycja nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Związana jest ona z realizacją zadań nałożonych na gminę odrębnymi przepisami prawa, co w związku z brzmieniem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia ministra finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 224, poz. 1799) nie daje gminie możliwości odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Przedmiotowy projekt nie przewiduje sprzedaży, w szczególności opodatkowanej, a nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Gmina nie będzie uzyskiwać przychodów z tytułu zrealizowanego projektu.

Ponadto Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy u VAT, ponieważ realizowane zadania są związane z usługami w zakresie edukacji, zwolnionymi od podatku na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT. Prawo to przysługuje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W myśl § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1719) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Należy również wyjaśnić, iż zwolnienie to nie obejmuje czynności „przebudowy szkoły i budowy obiektów sportowych”, bowiem realizacja takiej inwestycji związana jest z dokonywaniem zakupów towarów i usług. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, a nie nabycie towarów i usług.

Nie można zatem uznać, iż budowa obiektów, o których mowa we wniosku jako zadanie własne gminy wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez gminę, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Czynność budowy nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopiero dysponowanie wybudowanym majątkiem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 8, 10 i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina realizuje projekt pn. „...”. Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest przebudowa i wyposażenie budynku Publicznego Gimnazjum Nr 3 oraz budowa obiektów sportowych.

Gmina realizuje projekt samodzielnie i ponosi wszelkie koszty związane z jego realizacją, w tym koszty związane z podatkiem VAT na: roboty budowlane, dostawy i usługi. Zatem faktury związane z realizacją ww. zadań wystawiane będą na Wnioskodawcę, który posiada odrębny NIP oraz jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 5 lipca 1993r.

Po zrealizowaniu projektu właścicielem obiektu będzie gmina, która będzie ponosić wszystkie koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją powstałego majątku. Majątek, który powstanie dzięki realizacji projektu będzie wykorzystywany do prowadzenia statutowych działań szkoły, tj. realizacji celów i zadań określonych w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie. W ramach projektu nie przewiduje się sprzedaży, w szczególności opodatkowanej, a nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyć czynnościom opodatkowanym.

Za korzystanie z produktów projektu nie będą pobierane opłaty, w związku z tym gmina nie będzie uzyskiwać przychodów z tytułu zrealizowanego projektu. Rozpoczęcie realizacji projektu nastąpiło 8 lipca 2008r. zakończenie planowane jest we wrześniu 2010 roku.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast w rozpatrywanej sytuacji nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak wskazał Wnioskodawca nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, ponadto za korzystanie z produktów projektu nie będą pobierane opłaty, w związku z tym Gmina nie będzie uzyskiwać przychodów z tytułu zrealizowanego projektu

Z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą „...”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Gmina korzysta ze zwolnienia w zakresie realizacji zadań własnych lecz tym, że zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Należy również zauważyć, że usługi edukacyjne świadczone są przez szkołę będącą odrębnym podmiotem, a nie przez Gminę, dlatego Gmina nie może korzystać ze zwolnienia z tytułu świadczenia usług edukacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj