Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-243b/10/MD
Data
2010.06.04
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%
Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
transport międzynarodowy
Istota interpretacji
Stawka podatku właściwa dla usług transportowych świadczonych na trasach międzynarodowych (początek trasy kraj trzeci – koniec Polska lub inny kraj UE).
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu 19 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki obowiązującej dla usług transportowych świadczonych na trasach międzynarodowych (początek trasy kraj trzeci – koniec Polska lub inny kraj UE) – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 marca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 19 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki właściwej dla usług transportowych świadczonych na trasach międzynarodowych (początek trasy kraj trzeci – koniec Polska lub inny kraj UE).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Transport wykonywany jest na zlecenie podatników z krajów trzecich, mających siedzibę w tych państwach. Transport rozpoczyna się na terytorium tych państw (np. Serbii, Chorwacji, Norwegii, Szwajcarii, Rosji itp.), a kończy się na terytorium Polski lub innych krajów Unii Europejskiej (np. Niemiec, Węgier, Czech).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaką stawkę podatku od towarów i usług zastosować od dnia 1 stycznia 2010 r.
Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu z dnia 19 kwietnia 2010 r., powinna być zastosowana stawka 0% (art. 44 dyrektywy 2006/112/WE).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy, przez terytorium państwa członkowskiego - rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Wspólnoty. Przez terytorium państwa trzeciego – zgodnie z pkt 5 ww. artykułu - rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Wspólnoty. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). W przypadku świadczenia usług - dla określenia miejsca ich opodatkowania, stawki podatku obowiązującej dla tych usług - należy ustalić miejsce ich świadczenia. Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. W świetle ust. 2 tego artykułu, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności. W przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu (ust. 3 ww. artykułu).
W tym miejscu wskazać należy, że dla potrzeb określenia miejsca świadczenia usług od dnia 1 stycznia 2010 r. funkcjonuje autonomiczna definicja podatnika. I tak z art. 28a pkt 1 ustawy wynika, iż przez podatnika należy rozumieć:
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, dla określenia miejsca świadczenia usług kluczowe znaczenie ma status podatkowy usługobiorcy, tj. czy jest on podatnikiem w rozumieniu art. 28a pkt 1 ustawy. Z treści złożonego wniosku wynika, że będzie Pan świadczył usługi transportu na trasach rozpoczynających się w państwach trzecich (np. Serbii, Chorwacji, Norwegii, Szwajcarii, Rosji, itp.), a kończących na terytorium Polski lub innych krajów Unii Europejskiej (np. Niemiec, Węgier, Czech), na zlecenie podatników z krajów trzecich mających siedzibę w tych państwach. Na tym tle powziął Pan wątpliwość dotyczącą stawki podatku obowiązującej dla ww. usług. Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje, w tym przede wszystkim treść w art. 28b ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, iż miejscem świadczenia (a jednocześnie ewentualnego opodatkowania) ww. usług transportu świadczonych na rzecz podatników z krajów trzecich, będą kraje siedziby poszczególnych usługobiorców. Skoro czynności te pozostają poza zakresem działania krajowych przepisów z zakresu podatku od towarów i usług, podstawą ustalenia stawki podatku dla nich obowiązującej, będą regulacje podatkowe obowiązujące w krajach siedziby usługobiorców. W konsekwencji wskazana przez Pana, obowiązująca na terytorium kraju stawka podatku od towarów i usług w wysokości 0%, nie będzie miała zastosowania, wobec czego stanowisko należało uznać za nieprawidłowe. Niezależnie od powyższego, przy określaniu miejsca świadczenia, należy mieć na uwadze szczególne regulacje wynikające z art. 28b ust. 2 (świadczenie usług dla stałego miejsca działalności) i ust. 3 (świadczenie usług dla miejsca, w którym nabywca zwykle prowadzi działalność lub w którym ma miejsce zwykłego pobytu) ustawy o podatku od towarów i usług. Końcowo informuje się, że kwestie stawki podatku obowiązującej dla usług transportowych świadczonych na rzecz polskiego podatnika; stawki obowiązującej dla usług transportowych świadczonych na trasach międzynarodowych (początek transportu na terenie innych krajów członkowskich UE, koniec na terytorium krajów trzecich lub Polski); oraz stawki podatku obowiązującej dla usług transportowych świadczonych na trasach międzynarodowych (początek i koniec transportu w kraju innym niż kraj siedziby nabywcy), zostały rozstrzygnięte w interpretacjach indywidualnych odpowiednio nr ITPP2/443-243a/09/MD, ITPP2/443-243c/09/MD oraz ITPP2/443-243d/09/MD.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Referencje
|