Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1004/09/AL
z 11 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1004/09/AL
Data
2010.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
anulowanie
faktura VAT
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy istnieje brak obowiązku udokumentowania otrzymanej premii pieniężnej fakturą VAT oraz możliwości anulowania wystawionej faktury VAT dokumentującej otrzymaną premię pieniężną?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009r. (data wpływu 2 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2009r. (data wpływu 21 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku udokumentowania otrzymanej premii pieniężnej fakturą VAT oraz możliwości anulowania wystawionej faktury VAT dokumentującej otrzymaną premię pieniężną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 28 września 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku udokumentowania otrzymanej premii pieniężnej fakturą VAT oraz możliwości anulowania wystawionej faktury VAT dokumentującej otrzymaną premię pieniężną.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 grudnia 2009r. (data wpływu 21 grudnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1004/09/AL z dnia 8 grudnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W miesiącu sierpniu 2009 r. Spółka otrzymała premię pieniężną za zakup nasion rzepaku w sezonie 2009, na co otrzymała notę księgową. Premia pieniężna związana jest z tzw. Programem „Bonus”, który polega na tym, że za to, że Spółka dokonuje zakupu i osiąga min. 10.000 zł. obrotu to przysługuje jej premia. Im większe są obroty to premia jest większa.

W tym też miesiącu Spółka wystawiła fakturę VAT traktując otrzymaną premię pieniężną jako kwotę brutto. W miesiącu wrześniu 2009r. Spółka otrzymała zwrot oryginału faktury z pismem, w którym wystawca noty księgowej informuje, że będzie odsyłał faktury, ponieważ zmieniają się interpretacje organów podatkowych, zgodnie z którymi premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i powinny być dokumentowane notą księgową.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż nie wykonuje na rzecz kontrahenta żadnych czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów kontrahenta lub jakiejkolwiek innej usługi, ponieważ Wnioskodawca kupuje u komisanta kontrahenta.

Ponadto wskazał, iż nie można zakwalifikować tego Bonusa do symbolu PKWiU, ponieważ jest to rodzaj dodatkowego rabatu za dokonane zakupy w całym roku z danym kontrahentem.

Aby uzyskać premię (w tym przypadku tzw. Bonus) Wnioskodawca musiał się zarejestrować w „Y”) jako członek „Y”. Prawo do tej premii mają tylko członkowie „Y”. Warunkiem uzyskania Bonusa był w roku 2009 minimalny obrót netto = 10.000,00 PLN.

Ponieważ Wnioskodawca osiągnął obrót w kwocie 23.275,00 PLN, to zgodnie z tabelką „Bonus za zakup (...)” uprawnia go do otrzymania 2,5% bonusu.

Wysokość obrotów nastąpiła w wyniku zakupu w 2009 roku u komisanta kontrahenta nasion na kwotę 23 275,00 PLN.

Otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych jest uzależnione od zakupu na łączną sumę 10.000,00 PLN wszystkich produktów „Z”, członkowie „Y” otrzymają atrakcyjną premię. Premia ta jest zapewniona za wszystkie zakupy dokonane w sezonie 2009. Warunkiem otrzymania bonusa jest uregulowanie należności wobec firmy „Z”. Obrót to należność netto (bez podatku VAT) pomniejszona o rabat za wczesne zamówienie. Rabat za termin płatności nie wpływa na podstawę obliczenia bonusa. Dla przedpłacających za nasiona wypłata bonusa nastąpi przed terminem ostatecznym, który nastąpi na koniec roku.

Jeśli Wnioskodawca nie podejmie działań świadczonych na rzecz kontrahenta premia pieniężna nie będzie wypłacana.

Wystawiona przez Wnioskodawcę faktura VAT dokumentowała faktyczne zaistniałe zdarzenie gospodarcze - na podstawie otrzymanej noty księgowej od kontrahenta. Faktura została zwrócona Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie dokonał korekty wystawionej faktury VAT dokumentującej otrzymaną premię pieniężną.

Wnioskodawca nie dokonał anulowania faktury VAT i nie wystawił faktury korygującej do wystawionej faktury VAT i nie dokonał korekty właściwej deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2009r.):

  1. Czy spółka postąpiła prawidłowo wystawiając fakturę VAT na otrzymaną premię pieniężną...
  2. Jeśli spółka postąpiła nieprawidłowo, to czy powinna wystawić fakturę korygującą, chociaż otrzymała zwrot faktury od wystawcy noty księgowej. W którym miesiącu spółka powinna skorygować deklarację VAT-7: za miesiąc, w którym wystawiła fakturę VAT za otrzymaną premię, traktując to jak anulowanie sprzedaży, czy w miesiącu wystawienia faktury korygującej jeśli jest zobowiązana do jej wystawienia...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 15 grudnia 2009r.) Spółka postąpiła nieprawidłowo wystawiając fakturę VAT na otrzymaną premię pieniężną, ponieważ uzyskanie premii pieniężnej za osiągnięcie określonego poziomu obrotów z kontrahentem nie powinno być opodatkowane jako wynagrodzenie za świadczenie usług, a formą ich dokumentowania nie powinna być faktura VAT tylko nota księgowa.

Spółka powinna anulować fakturę VAT wystawioną w miesiącu sierpniu 2009 i skorygować deklarację VAT-7 za miesiąc sierpień, w którym ujęto VAT należny z wystawionej faktury (tj. w miesiącu sierpniu 2009), ponieważ nie została ona wprowadzona do obrotu prawnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl art. 29 ust. 4 cyt. ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Celem wypłacanych premii jest zachęcenie nabywcy do dalszej współpracy z dostawcą towarów. Wypłacając premie pieniężne dostawca towaru realizuje swój interes ekonomiczny polegający na dążeniu do maksymalizacji swojego zysku. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów, czy też udzielona premia odnosi się proporcjonalnie do każdego z dokonanych zakupów w określonym w umowie czasie.

W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w sierpniu 2009r. otrzymał premię pieniężną za zakup u komisanta kontrahenta nasion rzepaku w sezonie 2009, na co otrzymał notę księgową.

Aby uzyskać premię (tzw. Bonus) Wnioskodawca musiał się zarejestrować w „Y” jako członek „Y”. Prawo do tej premii mają tylko członkowie „Y”.

Premia pieniężna związana z Programem „Bonus”, jest wypłacana za dokonanie zakupu i osiągnięcie minimum 10.000 zł. obrotu. Im większe są obroty, to premia jest większa.

Ponieważ Wnioskodawca osiągnął obrót w kwocie 23.275,00 PLN, to zgodnie z tabelką „Bonus za zakup (...)” uprawnia go do otrzymania 2,5% bonusu.

Otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych jest uzależnione od zakupu na łączną sumę 10.000,00 PLN wszystkich produktów „Z”, członkowie „Y” otrzymają atrakcyjną premię. Premia ta jest zapewniona za wszystkie zakupy dokonane w sezonie 2009. Warunkiem otrzymania bonusa jest uregulowanie należności wobec firmy „Z”. Obrót to należność netto (bez podatku VAT) pomniejszona o rabat za wczesne zamówienie. Rabat za termin płatności nie wpływa na podstawę obliczenia bonusa. Dla przedpłacających za nasiona wypłata bonusa nastąpi przed terminem ostatecznym, który nastąpi na koniec roku.

Jeśli Wnioskodawca nie podejmie działań świadczonych na rzecz kontrahenta premia pieniężna nie będzie wypłacana.

W sierpniu 2009r. Spółka wystawiła fakturę VAT traktując otrzymaną premię pieniężną jako kwotę brutto. We wrześniu 2009r. Spółka otrzymała zwrot oryginału faktury z pismem, w którym wystawca noty księgowej informuje, że będzie odsyłał faktury, ponieważ zmieniają się interpretacje organów podatkowych, zgodnie z którymi premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i powinny być dokumentowane notą księgową.

Wnioskodawca wskazał, iż nie wykonuje na rzecz kontrahenta żadnych czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów kontrahenta lub jakiejkolwiek innej usługi, ponieważ Wnioskodawca kupuje u komisanta kontrahenta.

Ponadto wskazał, iż nie można zakwalifikować tego Bonusa do symbolu PKWiU, ponieważ jest to rodzaj dodatkowego rabatu za dokonane zakupy w całym roku z danym kontrahentem.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż wystawiona przez niego faktura VAT dokumentowała faktyczne zaistniałe zdarzenie gospodarcze - na podstawie otrzymanej noty księgowej od kontrahenta. Faktura została zwrócona Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie dokonał korekty wystawionej faktury VAT dokumentującej otrzymaną premię pieniężną. Wnioskodawca nie dokonał też anulowania faktury VAT i nie wystawił faktury korygującej do wystawionej faktury VAT i nie dokonał korekty właściwej deklaracji VAT-7

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie, otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnej nie jest związane z jakimkolwiek świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta wypłacającego premię pieniężną. Jak bowiem wskazano we wniosku, Wnioskodawca nie wykonuje na rzecz wypłacającego premię żadnych czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów kontrahenta lub jakiejkolwiek innej usługi.

Wnioskodawca nie zobowiązał się w stosunku do kontrahenta do wykonywania dodatkowych czynności (jedynym warunkiem było uregulowanie płatności wobec kontrahenta), w związku z którymi otrzymał premię pieniężną.

W tym konkretnym przypadku Wnioskodawca otrzymujący premię pieniężną nie świadczy zatem na rzecz kontrahenta wypłacającego premię usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynność ta u Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu.

Wnioskodawca wyżej opisane zdarzenie gospodarcze (otrzymanie premii pieniężnej) nie powinien więc dokumentować fakturą VAT, należy bowiem zauważyć, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak wynika z powyższego przepisu faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż czyli odpłatną dostawę lub świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

W związku z powyższym gdy stwierdzono, iż w przedmiotowym przypadku nie doszło do świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta wypłacającego premię, brak jest podstaw do wystawienia faktury VAT.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnej nie będzie u niego rodziło obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT, jak też nie będzie rodziło u Wnioskodawcy obowiązku dokumentowania dla celów tego podatku jakimikolwiek dokumentem tej czynności.

Odnośnie zaś stanowiska Wnioskodawcy, iż czynność ta winna być dokumentowana notą księgową należy stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca nie dokonał korekty ani anulowania faktury VAT i nie wystawił faktury korygującej do wystawionej faktury VAT jak również nie dokonał korekty właściwej deklaracji VAT-7.

Odnośnie zatem kwestii możliwości anulowania wystawionej już faktury VAT dokumentującej otrzymaną premię pieniężną tut. organ pragnie zauważyć, iż zgodnie z art. 108 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jej zapłaty.

Jak wynika z przytoczonych przepisów (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT) podatnik wystawia fakturę w przypadku sprzedaży towaru lub usługi. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno – prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub świadczenia usług.

W przedmiotowej sprawie, jak wskazał tut. organ, do wyświadczenia usługi nie doszło, jednakże Wnioskodawca sporządził już dokument potwierdzający fakt otrzymania premii pieniężnej (oryginał faktury VAT), przy czym faktura ta nie została przez kontrahenta Wnioskodawcy odebrana (została Wnioskodawcy zwrócona).

W związku z powyższym uznać należy, iż faktura powyższa nie została wprowadzona do obrotu prawnego. W tej sytuacji możliwym jest by oryginał i kopię wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT anulować (np. przez dokonanie na nich odpowiednich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wydanie) i zachować w aktach.

Zwrócić przy tym należy uwagę na brzmienie, przywołanego wyżej art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, gdzie wskazano, iż w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna mniemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Zatem w ocenie tut. organu wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie wyżej wymienionego dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (np. nabywcy usługi), a także przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura VAT jedynie sporządzona lecz nie wprowadzona do obrotu prawnego (faktura anulowana), nie jest zatem fakturą wystawioną w rozumieniu powyższego przepisu i nie stanowi podstawy do zapłaty podatku w niej wykazanego w trybie wyżej wymienionego przepisu art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji anulowania faktury VAT podatnik nie wykazuje danych w niej zawartych w deklaracji VAT.

Ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ani rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie regulują kwestii dotyczącej anulowania wystawionych faktur lub zwrotu faktur. Jednakże w praktyce, w przypadku gdy wystawiona faktura VAT nie została jeszcze wprowadzona do obrotu prawnego czy dokumentuje transakcję, która nie doszła do skutku, uznaje się, że nie ma konieczności poprawiania błędów poprzez wystawienie faktury korygującej, ale dopuszczalny jest zwrot wystawcy tak wystawionej faktury oraz anulowanie faktury sprowadzające się do przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie.

W związku z powyższym dopuszczalne jest w przedmiotowej sprawie dokonanie anulowania wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT.

W konsekwencji anulowania faktury VAT Wnioskodawca będzie mógł zmniejszyć podatek należny wykazany w deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym uwzględniono dane wynikające z anulowanej faktury VAT (czyli za sierpień 2009r.), poprzez złożenie korekty deklaracji VAT-7 za ten okres.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej w sytuacji przedstawionej we wniosku. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacenia premii pieniężnej przez firmę Pioneer i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla kontrahenta Wnioskodawcy wypłacającego tą premię pieniężną, ani dla komisanta.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj