Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-354/10-2/AS
z 21 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-354/10-2/AS
Data
2010.06.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
samolot
śmierć
zapomoga
zapomoga pieniężna
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
zapomogi wypłacone rodzicom stewardes zmarłych w wyniku katastrofy samolotu pod Smoleńskiem sfinansowane ze środków tej części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej mieszczą się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu.



Wniosek ORD-IN 418 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21.04.2010 r. (data wpływu 22.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zapomogi losowej wypłaconej ze środków finansowych budżetu MON rodzicom tragicznie zmarłych stewardes w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.04.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zapomogi losowej wypłaconej ze środków finansowych budżetu MON rodzicom tragicznie zmarłych stewardes w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 10 kwietnia 2010 r. w katastrofie lotniczej samolotu wojskowego TU-154M pod Smoleńskiem zginęło 96 osób. Śmierć poniosły również Panie stewardesy. W związku z tym zdarzeniem rodzicom tragicznie zmarłych stewardes, zostały przyznane zapomogi pieniężne przez Dowódcę Jednostki Wojskowej w wysokości 15.000,00 zł na podstawie par. 2 pkt 3 Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych JW. Kwota zapomogi pieniężnej w roku podatkowym przekracza kwotę 2.280,00 zł określoną w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zapomoga została wypłacona z funduszu utworzonego w ramach środków budżetowych 29 części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku zapomogi losowej wypłaconej ze środków finansowych budżetu MON w 2010 r. rodzicom tragicznie zmarłych stewardes, może mieć zastosowanie zapis art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... Czy w związku z tym zapisem, wypłacone rodzicom zapomogi pieniężne należy uznać za wolne od podatku dochodowego...

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ze względu na fakt, iż zapomogi wypłacone rodzicom tragicznie zmarłych stewardes finansowane były ze środków budżetowych 29 części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej oraz mają związek z zaistniałym tragicznym zdarzeniem losowym, które miało miejsce w dniu 10 kwietnia 2010 r. wydaje się słusznym zastosowanie całkowitego zwolnienia wypłaconych zapomóg zgodnie z art. 21 pkt 1 ppkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymane z tytułu jednorazowej pomocy materialnej finansowanej ze środków budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego w związku z zaistniałym zdarzeniem losowym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż rodzicom tragicznie zmarłych stewardes zostały przyznane zapomogi pieniężne w wysokości 15.000,00 zł. Zapomogi zostały wypłacone z funduszu utworzonego w ramach środków budżetowych 29 części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.

Z § 2 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie wysokości funduszu na nagrody uznaniowe i zapomogi dla żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 45, poz. 264) bezwzględnie wynika, że źródłem finansowania funduszu są środki budżetowe części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania, zapomogi wypłacone rodzicom stewardes zmarłych w wyniku katastrofy samolotu pod Smoleńskiem sfinansowane ze środków tej części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej mieszczą się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu.

Końcowo wskazać należy, iż Wnioskodawca we własnym stanowisku powołuje się na przepis art. 21 pkt 1 ppkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast winien to być art. 21 ust. 1 pkt 26a ww. ustawy, co nie ma wpływu na rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj