Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-8/10-4/MN
z 17 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-8/10-4/MN
Data
2010.03.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
akcesoria samochodowe
części
instalacja kasy rejestrującej
kasa
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie wydatków na zakup kasy rejestrującej
osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej
osoby fizyczne
pojazdy
ulga
wydatki na zakup kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może skorzystać z prawa zwrotu części za zakup kasy fiskalnej, jeżeli została zakupiona i zgłoszona do Urzędu Skarbowego ponad 3 miesiące przed wszelką sprzedażą, mimo że Serwis zgłosił kasę w Urzędzie Skarbowym kilka dni po wpisanym terminie rozpoczęcia faktycznej działalności?



Wniosek ORD-IN 662 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.) o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego oraz o informacje dotyczące czynności podjętych przez urząd skarbowy w przedmiotowej sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca złożył deklarację VAT-7 za październik, wyszczególniając w poz. 56 kwotę do zwrotu za zakup kasy fiskalnej. Urząd Skarbowy nie uznał jednak prawa do odliczenia za zakup kasy fiskalnej, gdyż została zgłoszona 7 dni później niż podany termin rozpoczęcia faktycznej działalności. Wpis do ewidencji działalności Zainteresowany dokonał w dniu 10 czerwca 2009 r., nie mógł jednak rozpocząć wtedy jakiejkolwiek sprzedaży, gdyż starał się o dotację dla niepełnosprawnych rozpoczynających działalność ze Starostwa i dopiero po zarejestrowaniu działalności Wnioskodawca otrzymał środki na zakup sprzętu do jej prowadzenia. Zainteresowany dowiedział się, że kasę fiskalną musi kupić przed terminem rozpoczęcia działalności, dlatego w Urzędzie Skarbowym zgłosił termin rozpoczęcia na dzień 19 czerwca 2009 r., a dzień wcześniej zakupił kasę fiskalną. Wnioskodawca wiedział, że należy to zgłosić w Urzędzie Skarbowym, ale sprzedawca poinformował, że to on zgłasza kasę do Urzędu Skarbowego, a nie nabywca. Zainteresowany zaufał, że osoba która sprzedaje kasy zna temat, a on ma dowód zakupu kasy przed rozpoczęciem działalności w postaci faktury zakupu i wpisu sprzedawcy w książce kasy, dlatego specjalnego zgłoszenia kasy osobiście nie dokonał. W dniu 18 czerwca 2009 r. w Urzędzie Skarbowym Zainteresowany osobiście złożył zgłoszenie VAT-R i wspominał urzędnikowi, że podał termin późniejszy rozpoczęcia działalności ze względu na zakup kasy i sprzętu, ale nie wiedział, że jednak musiał jeszcze zostawić zgłoszenie kasy. Tymczasem, sprzedawca zgłosił kasę 7 dni później – w dniu 25 czerwca 2009 r. Faktyczna sprzedaż dokonała się jednak dopiero w październiku 2009 r., więc i tak kasa została zgłoszona przed rozpoczęciem ewidencjonowania, zgodnie z § 3.1 (Dz. U. Nr 228 poz. 1509).

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż przedmiotem działalności gospodarczej jest wymiana opon oraz sprzedaż i wymiana opon używanych. Kasa fiskalna została zakupiona w dniu 18 czerwca 2009 r. i według zawiadomienia z Urzędu Skarbowego – zgłoszona w dniu 25 czerwca 2009 r. Sprzedawca kasy wyjaśnił, że to on ma obowiązek zgłoszenia kasy, gdyż jest to jedyna używana przez Wnioskodawcę kasa, w jednym miejscu. Zainteresowany uprzedził, że celowo kupuje kasę przed terminem rozpoczęcia działalności, żeby uzyskać zwrot. W dniu 18 czerwca 2009 r. Wnioskodawca złożył formularz VAT-R. Mógł zgłosić również kasę w Urzędzie Skarbowym, ale skoro jest to obowiązkiem sprzedawcy kasy, to tego nie zrobił. Zainteresowany wskazał, iż mógł podać jeszcze późniejszą datę rozpoczęcia, ponieważ praktycznie dopiero we wrześniu była możliwa jego działalność. Termin rozpoczęcia w czerwcu był narzucony przez umowę z Urzędem Miasta, na podstawie której Zainteresowany otrzymał dotację dla osób niepełnosprawnych na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Dopiero po zarejestrowaniu firmy otrzymał środki z Urzędu Miasta na zakup sprzętu potrzebnego do wymiany opon. Nie posiada więc zgłoszenia kasy fiskalnej, bo sam tego nie dokonywał.

Fiskalizacja kasy odbyła się w dniu 18 czerwca 2009 r., co jest potwierdzone raportem. Wnioskodawca ma też odpowiednie wpisy w książce kasy. Pierwsza czynność podlegająca opodatkowaniu, pierwsza sprzedaż, nastąpiła w dniu 31 października 2009 r., co potwierdza pierwszy wykonany raport dobowy.

Urząd Skarbowy nie wydał decyzji ani postanowienia odmawiając odliczenia z tytułu zakupu kasy. Zainteresowany tylko otrzymał „wezwanie” do poprawienia błędnej pozycji nr 56. Wnioskodawca został wtedy ustnie pouczony, że zwrot za kasę się nie należy, ponieważ zgłoszenie kasy nastąpiło tydzień później niż termin rozpoczęcia działalności i takie jest stanowisko Urzędu Skarbowego. Nie było prowadzone postępowanie w tej sprawie ani nie odbyła się kontrola podatkowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może skorzystać z prawa zwrotu części kwoty za zakup kasy fiskalnej, jeżeli została zakupiona i zgłoszona do Urzędu Skarbowego ponad 3 miesiące przed wszelką sprzedażą, mimo że serwis zgłosił kasę w Urzędzie Skarbowym kilka dni po wpisanym terminie rozpoczęcia faktycznej działalności...

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa nie odbiera mu prawa do odliczenia za zakup kasy, bo zrobił wszystko żeby z tego prawa skorzystać, a skoro serwis-sprzedawca ma obowiązek zgłaszania kasy, to dlaczego – zdaniem Zainteresowanego – ma on tracić ulgę, skoro czekał na zawiadomienie z Urzędu Skarbowego o zarejestrowaniu w ewidencji kasy, zanim rozpoczął działalność.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu), kwoty z tytułu nabycia kasy rejestrującej określone zostały w drodze rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1509).

Stosownie do § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwane dalej „odliczeniem”, może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Według § 2 ust. 2 pkt 1 cyt. rozporządzenia, kwota dokonanego w danym okresie rozliczeniowym odliczenia, z tytułu zakupu kas rejestrujących, nie może być wyższa od kwoty różnicy między podatkiem należnym a podatkiem naliczonym, o których mowa w art. 86 ustawy. W przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest większa albo równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może otrzymać zwrot nierozliczonej wcześniej kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, z tym że w danym okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie może przekroczyć równowartości 25% kwoty przysługującej podatnikowi do odliczenia przed jego pierwszym dokonaniem – jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy miesięczne.

Na mocy § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, o ile zgłoszenie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania.

Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (§ 3 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), określone zostały między innymi obowiązki podatników w zakresie stosowania kas rejestrujących.

Z zapisu § 7 ust. 1 pkt 10 ww. rozporządzenia wynika, że podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani m.in. do zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia (zgłoszenie kasy przez podatnika).

Z powołanych przepisów wynika, że aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia kwoty wydatkowanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej, musi spełnić wszystkie określone przepisami warunki, polegające na:

  • posiadaniu przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą,
  • złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania; w przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie może być dokonane ma formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy rejestrującej zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, o ile zawiadomienie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania,
  • rozpoczęciu ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej nie później niż w obowiązujących terminach przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w rozporządzeniu w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników,
  • dokonaniu fiskalizacji kasy rejestrującej i powiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji, (zgłoszenie musi być dokonane na druku, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych).

Uchybienie jednemu z wymienionych obowiązków skutkuje utratą prawa do odliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

Odrębne obowiązki, na podstawie ww. rozporządzenia, dotyczą podmiotów prowadzących serwis kas. I tak, zgodnie z § 14 ust. 2, w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy prowadzący serwis kas zgłasza ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 7 do rozporządzenia (zgłoszenie przez prowadzącego serwis kas fiskalizacji kasy).

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Zainteresowany posiada dowód zakupu kasy przed rozpoczęciem działalności w postaci faktury zakupu i wpisu sprzedawcy w książce kasy. Rozpoczął on ewidencjonowanie przy zastosowaniu kasy rejestrującej w obowiązujących terminach (z pierwszą sprzedażą). Wnioskodawca dokonał fiskalizacji kasy w dniu 18 czerwca 2009 r., zgłoszenie kasy rejestrującej złożone zostało przez sprzedawcę do właściwego urzędu skarbowego w dniu 25 czerwca 2009 r., czyli w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji, a faktyczna sprzedaż dokonała się dopiero w październiku 2009 r.

Natomiast, Wnioskodawca – jak wynika z opisu stanu faktycznego – nie wiedział, „że jednak musiał jeszcze zostawić zgłoszenie kasy”. W wyniku wyjaśnień sprzedawcy, Zainteresowany „specjalnego zgłoszenia kasy osobiście nie dokonał”, więc „nie posiada zgłoszenia kasy fiskalnej, bo sam tego nie dokonywał”.

Zatem, aby Wnioskodawca mógł skorzystać z przewidzianej przez ustawodawcę ulgi na zakup kasy rejestrującej zobowiązany był spełnić wszystkie wymienione warunki określone w cytowanych wcześniej przepisach.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nie dopełnił warunku § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, tj. nie złożył do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. Zainteresowany nie dopełnił również warunku wynikającego z § 7 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, tj. nie dokonał zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.

Odnosząc przedstawiony we wniosku stan faktyczny do powołanych przepisów, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie spełnił wszystkich wskazanych warunków dotyczących możliwości skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej. W związku z powyższym, nie może on dokonać odliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

Tut. Organ informuje ponadto, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego, jest natomiast związany opisem sprawy przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wprost wynika z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj