Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-165/10-4/AP
Data
2010.04.29
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Rozliczenie podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności --> Korekta podatku należnego w przypadku wierzytelności odpisanych lub nieściągalnych
Słowa kluczowe
dług
korekta podatku
postępowanie upadłościowe
wierzytelności nieściągalne
zmniejszenie podatku należnego
Istota interpretacji
Czy możliwa jest korekta podatku VAT należnego w sytuacji, gdy dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego w momencie dokonywania korekty, natomiast nie był w trakcie postępowania upadłościowego na dzień dokonywania dostawy?
Wniosek ORD-IN
313 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03.02.2010 r. (data wpływu 08.02.2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 13.04.2010 r. pismem dnia 16.04.2010 r. (data wpływu 21.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty podatku VAT należnego w sytuacji, gdy dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego w momencie dokonywania korekty, natomiast nie był w trakcie postępowania upadłościowego na dzień dokonywania dostawy - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08.02.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty podatku VAT należnego w sytuacji, gdy dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego w momencie dokonywania korekty, natomiast nie był w trakcie postępowania upadłościowego na dzień dokonywania dostawy. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 13.04.2010 r. znak IPPP1/443-165/10-2/AP pismem z dnia 16.04.2010 r. (data wpływu 21.04.2010 r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółką akcyjną zajmującą się produkcją papieru, tektury i opakowań z tektury i papieru. Niestety zdarza się, że odbiorcy Spółki, pomimo podejmowania przez Spółkę różnych działań, nie płacą za dostarczony towar. Wierzytelności te nie zostały uregulowane w ciągu 180 dni od upływu terminu płatności określonych na fakturach. Wierzytelności te zostały uprzednio wykazane jako obrót opodatkowany i podatek należny, nie zostały zbyte, a od daty wystawienia faktur nie mięły 2 lata licząc od końca roku, w którym zostały wystawione. Ponadto, zgodnie z przepisami ustawy, Wnioskodawca wyśle zawiadomienie do dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego i zaczeka 14 dni, czy dłużnik nie ureguluje należności. Spółka, zarówno na dzień dostawy, jak i korekty zarejestrowana jest jako podatnik VAT czynny. Dnia 29.12.2009 r. Spółka otrzymała informację, iż 21.12.2009 r. sąd ogłosił upadłość Jej dłużnika. Identyczny stan faktyczny z różną datą otrzymania informacji o upadłości występuje w odniesieniu do innych dłużników Spółki. W nadesłanym w dniu 21.04.2010 r. uzupełnieniu przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wyjaśnił, iż na dzień dokonywania dostawy dłużnik, według najlepszej wiedzy Spółki oraz dołożeniu wszelkiej staranności, był czynnym i zarejestrowanym, niebędącym w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji, podatnikiem podatku od towarów i usług. Żaden przepis ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług nie nakłada na dostawcę obowiązku szczególnego sprawdzania, czy odbiorca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. W tym zakresie Spółka polega na oświadczeniu odbiorcy. Tym bardziej, że z faktem czy odbiorca jest czynnym podatnikiem VAT nie wiążą się żadne skutki prawne dla dostawcy, podatek należny z wystawionej faktury za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy podlega zapłacie do Urzędu Skarbowego, niezależnie od sytuacji prawno – podatkowej odbiorcy. Podobnie, według wiedzy Spółki, dłużnik na dzień dokonywania korekty jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, chociaż w trakcie postępowania upadłościowego. W zawiadomieniu o dokonywanej korekcie Spółka informuje odbiorcę, iż brak informacji zwrotnej od niego o tym, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym będzie traktowała jako potwierdzenie faktu, iż jest on nadal zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy możliwa jest korekta podatku VAT należnego w sytuacji, gdy dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego w momencie dokonywania korekty, natomiast nie był w trakcie postępowania upadłościowego na dzień dokonywania dostawy...
Zdaniem Wnioskodawcy
Ustawodawca w ustawie o podatku od towarów i usług w art. 89a ust. 2 pkt 1 określił, że aby dokonać korekty podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności „dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika … nie będącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji”. Oznacza to, iż fakt, że po dokonanej dostawie została ogłoszona upadłość dłużnika lub też został on postawiony w stan likwidacji, nie ma wpływu na możliwość dokonania korekty podatku należnego na podstawie art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług. Tak więc Spółka, spełniając inne warunki określone w tym przepisie może dokonać korekty podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych należności dłużnika, którego upadłość została ogłoszona.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna lub której nieściągalność została uprawdopodobniona. Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 89a ust. 1a ww. ustawy). Stosownie do ust. 2 cyt. powyżej artykułu, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki: - dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
- wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny;
- wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni;
- wierzytelności nie zostały zbyte;
- od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;
- wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.
Podkreślenia wymaga fakt, iż ustawodawca w dwu różnych punktach art. 89a ust. 2 cyt. ustawy o VAT określa wymóg co do statusu stron transakcji. I tak, art. 89a ust. 2 pkt 1 stanowi o tym, że dłużnik w chwili dokonywania transakcji musi być czynnym podatnikiem niebędącym w trakcie postępowania upadłościowego ani likwidacji, natomiast w pkt 3 – iż w chwili dokonania korekty zarówno wierzyciel, jak i dłużnik powinni być czynnymi podatnikami VAT. Jednocześnie w punkcie tym nie znajduje się już powtórzenie warunku zawartego w pkt 1 odnośnie postępowania upadłościowego czy likwidacyjnego. Z literalnego brzmienia powyższego przepisu wynika zatem, iż postawienie dłużnika w stan likwidacji lub ogłoszenie wobec niego upadłości już po dokonaniu dostawy nie stoi na przeszkodzie w skorzystaniu z ulgi na złe długi. Zauważyć należy, iż na podatniku (wierzycielu) dokonującym korekty podatku należnego w ramach ulgi na złe długi ciążą liczne obowiązki związane z dokonywaniem korekt. Zostały one określone w kolejnych ustępach cyt. artykułu 89a ustawy o VAT. Zgodnie zatem z art. 89a ust. 3 ustawy o VAT, korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w ust. 2 pkt 6, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa ust. 2 pkt 6. Warunkiem dokonania korekty jest uzyskanie przez wierzyciela potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa ust. 2 pkt 6. W przypadku gdy po dokonaniu korekty określonej w ust. 1 należność została uregulowana w jakiejkolwiek formie, podatnik, o którym mowa w ust. 1, obowiązany jest zwiększyć podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek należny zwiększa się w odniesieniu do tej części (art. 89a ust. 4 ustawy o VAT). Stosownie do ust. 5 cyt. przepisu podatnik obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty podatku należnego określonej w ust. 1, zawiadomić o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwy dla podatnika urząd skarbowy wraz z podaniem kwot korekty podatku należnego. Podatnik w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty podatku należnego wymienionej w ust. 1 obowiązany jest również zawiadomić dłużnika o tej czynności. Kopia zawiadomienia jest przesyłana do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego (art. 89a ust. 6). Powołane wyżej przepisy dopuszczają zatem możliwość dokonania przez podatnika korekty podatku należnego, który powstał w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług na terytorium kraju w sytuacji, gdy nabywca towaru bądź usługi nie dokonał zapłaty na rzecz dostawcy. Zauważyć należy także, iż podstawowym warunkiem umożliwiającym korektę jest dokonanie transakcji na rzecz podatnika, który w momencie jej dokonywania był podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy, a więc podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Ponadto wierzyciel musi zawiadomić dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w cyt. powyżej art. 89a ust. 1 ustawy o VAT. Doręczenie tego zawiadomienia dłużnikowi powoduje rozpoczęcie 14-dniowego okresu oczekiwania. Jest to czas dla dłużnika na ewentualne uregulowanie należności. Jeżeli więc dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania ww. zawiadomienia ureguluje należności, korekty nie dokonuje się. Natomiast jeśli dłużnik w powyższym terminie ureguluje tylko część należności – korekty nie dokonuje się w odniesieniu do tej części. Wobec powyższego, tylko łączne spełnienie wszystkich warunków wymienionych w art. 89a ust. 2 ustawy o VAT daje prawo do skorygowania podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności. Z opisu sprawy wynika, iż odbiorcy Spółki, pomimo podejmowania przez Spółkę różnych działań, nie płacą za dostarczony towar. Wierzytelności te nie zostały uregulowane w ciągu 180 dni od upływu terminu płatności określonych na fakturach. Wierzytelności te zostały uprzednio wykazane jako obrót opodatkowany i podatek należny, nie zostały zbyte, a od daty wystawienia faktur nie minęły 2 lata licząc od końca roku, w którym zostały wystawione. Ponadto, zgodnie z przepisami ustawy, Wnioskodawca wyśle zawiadomienie do dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego i zaczeka 14 dni, czy dłużnik nie ureguluje należności. Spółka, zarówno na dzień dostawy, jak i korekty zarejestrowana jest jako podatnik VAT czynny. Poza tym, na dzień dokonywania dostawy dłużnik był czynnym i zarejestrowanym, niebędącym w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji, podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 29.12.2009 r. Spółka otrzymała informację, iż 21.12.2009 r. sąd ogłosił upadłość Jej dłużnika. Według wiedzy Spółki, dłużnik na dzień dokonywania korekty jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, chociaż w trakcie postępowania upadłościowego. Odnosząc przytoczone przepisy do przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż warunek, aby podatnik (dłużnik) nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji należy odnieść wyłącznie do daty dostawy towaru, natomiast w momencie dokonania korekt wierzyciel i dłużnik muszą być zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. W przedmiotowej sprawie Spółka spełnia wszystkie warunki określone w art. 89a umożliwiające korektę podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, iż „… fakt, że po dokonanej dostawie została ogłoszona upadłość dłużnika lub został on postawiony w stan likwidacji nie ma wpływu na możliwość dokonania korekty podatku należnego na podstawie art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług” należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
|