Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-948/12-5/AK
z 19 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-948/12-5/AK
Data
2013.02.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
klub sportowy
usługi związane ze sportem


Istota interpretacji
Czy usługi polegające na organizowaniu zajęć sportowych (treningów piłkarskich) dla dzieci są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 298 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 07 grudnia 2012r. (data wpływu 07 grudnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 04 lutego 2013r. (data wpływu 05 luty 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług organizowania zajęć sportowych (treningów piłkarskich) dla dzieci – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 grudnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług organizowania zajęć sportowych (treningów piłkarskich) dla dzieci,
  • zwolnienia podmiotowego z VAT.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 04 lutego 2013r. (data wpływu 05 luty 2013r.) w zakresie doprecyzowania przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Spółka prowadzi działalność, której przedmiotem są usługi m.in.:

  • związane z poprawą kondycji fizycznej,
  • związane z działalnością klubu sportowego,
  • pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych.

Celem Spółki . …. jest popularyzacja kultury fizycznej wśród dzieci, tj. działalność ukierunkowana na rozwój i upowszechnianie sportu.

Spółka organizuje zajęcia sportowe (treningi piłkarskie) dla dzieci w ramach prowadzonej przez nią szkółki piłkarskiej. Spółka zatrudnia trenerów prowadzących zajęcia sportowe z dziećmi, jak również zapewnia opiekę lekarzy i rehabilitantów sportowych. Dodatkowo, na potrzeby prowadzenia zajęć sportowych wynajmuje boiska i sale gimnastyczne. Spółka przekazuje w nieodpłatne używanie uczestnikom zajęć wyposażenie niezbędne do uprawniania sportu, między innymi piłki.

Wszystkie usługi świadczone przez Spółkę w ramach jej przedmiotu działalności świadczone są dla dzieci uczestniczących w treningach gry w piłkę nożną.

Działalność Spółki w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu wśród dzieci nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku. W konsekwencji, działalność Spółki nie prowadzi do uzyskania przez jej wspólników dywidendy.

Ponadto, Spółka od początku działalności cały wypracowany zysk (dochodem - czesne wpłacane przez rodziców), o ile wystąpił w danym okresie sprawozdawczym, przeznaczała na finansowanie działalności bieżącej (utrzymanie i obsługa biura) oraz na działalność w zakresie rozwoju i upowszechnienia sportu wśród dzieci, w tym na rozwój szkółki piłkarskiej.

Obecnie planowane jest wprowadzenie do umowy Spółki wprost postanowień, zgodnie z którymi cały wypracowany zysk z tej działalności będzie mógł być wykorzystywany wyłącznie na cele związane z upowszechnianiem piłki nożnej wśród dzieci.

Należy również wskazać, że Spółka nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych (nie posiada własnych obiektów) za odpłatnością, nie zajmuje się usługami związanymi ze wstępem na imprezy sportowe.

Wnioskodawca jest klubem sportowym działającym w formie Spółki z o. o. Celem działalności Spółki jest rozwój i upowszechnianie sportu. Spółka cel ten realizuje przez świadczenie usług w pozaszkolnych formach edukacji sportowej oraz zajęć sportowych (PKWiU 58.51.10.0). W szczególności organizuje zajęcia sportowe w formie treningów piłkarskich dla dzieci w ramach prowadzonej szkółki piłkarskiej. Dodatkowo na potrzeby prowadzonych zajęć wynajmuje boiska i sale gimnastyczne.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany w zaświadczeniu o numerze REGON otrzymał przyporządkowanie do PKD 9604Z - Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej. Jednak z wpisu do KRS wynikają następujące klasyfikacje PKD: 96.09.Z, 93.11.Z, 93.12.Z, 93.13.Z, 93.19.Z, 93.29.Z.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi polegające na organizowaniu zajęć sportowych (treningów piłkarskich) dla dzieci w ramach prowadzonej Spółki ….. są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 ze zm.) stanowi, że sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągniecie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego (art. 3 ust. l ww. ustawy o sporcie). Natomiast na podstawie ust. 2 powołanego przepisu, klub sportowy działa jako osoba prawna utworzona na podstawie odrębnych przepisów, w tym, między innymi, jako spółka z ograniczoną odpowiedzialności utworzona zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94 z 2000r., poz.1037 ze zm.).

Zdaniem Spółki ustawodawca dopuszcza możliwość prowadzenia działalności sportowej przez klub sportowy w formie spółki kapitałowej.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo -promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zwolnienie wprowadzone w art. 43 ust. l pkt 32 ustawy o VAT, wnikające również z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006.347.1 ze zm.), ma charakter zwolnienia mieszanego, przedmiotowo-podmiotowego.

W ocenie Spółki, będącej klubem sportowym, spełnia ona nie tylko kryteria podmiotowe, ale także przedmiotowe zwolnienia.

Celem wynikającym z umowy Spółki ….. jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu dla dzieci. Ponadto, świadczone przez Spółkę usługi są w pełni związane ze sportem (piłką nożną) i konieczne do jego organizowania i uprawniania. Ponadto, Spółka swoim działaniem będzie popularyzować sport, będzie również skupiać wokół uprawiania piłki nożnej zarówno dzieci, jak i rodziców, trenerów oraz inne osoby, które aktywnie interesują się sportem amatorskim. Spółka będzie świadczyć usługi na rzecz dzieci uprawiających sport amatorski oraz organizować dla nich turnieje i mecze.

Należy podkreślić, że usługi świadczone przez Spółkę na rzecz dzieci biorących udział w zajęciach sportowych stanowią niezbędne minimum dla uprawiania na właściwym poziomie piłki nożnej przez dzieci w formach pozaszkolnych.

Spółka, jak już wcześniej wspomniano, świadcząc te usługi nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Zwolnienie, o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, stosuje się wyłącznie pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustaw o VAT).

Spółka, pomimo, że osiąga dochód z działalności statutowej, przeznacza go w całości na finansowanie tej działalności. W szczególności, wypracowany dochód nie ma charakteru gospodarczego i jeżeli jest wypracowany, to nie jest wypłacany wspólnikom w formie dywidend.

Reasumując, Spółka uważa, że świadczone przez nią usługi polegające na organizowaniu zajęć sportowych (treningów piłkarskich) dla dzieci w ramach prowadzonej przez Spółkę szkółki piłkarskiej są zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 01 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, od podatku zwalnia się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń – ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

W myśl art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347.1 s. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (Dz. U. z 2010r., Nr 127, poz. 857 ze zm.).

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna (art. 3 ust. 2 cyt. ustawy o sporcie).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń – art. 6 ust. 2 powołanej ustawy o sporcie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Spółka prowadzi działalność, której przedmiotem są usługi m.in. związane z poprawą kondycji fizycznej, działalnością klubu sportowego oraz pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych. Celem Spółki jest popularyzacja kultury fizycznej wśród dzieci, tj. działalność ukierunkowana na rozwój i upowszechnianie sportu. Spółka organizuje zajęcia sportowe (treningi piłkarskie) dla dzieci w ramach prowadzonej przez nią szkółki piłkarskiej. Wnioskodawca zatrudnia trenerów prowadzących zajęcia sportowe z dziećmi, jak również zapewnia opiekę lekarzy i rehabilitantów sportowych. Dodatkowo, na potrzeby prowadzenia zajęć sportowych wynajmuje boiska i sale gimnastyczne. Spółka przekazuje w nieodpłatne używanie uczestnikom zajęć wyposażenie niezbędne do uprawniania sportu, między innymi piłki. Wszystkie usługi świadczone przez Spółkę w ramach jej przedmiotu działalności świadczone są dla dzieci uczestniczących w treningach gry w piłkę nożną. Działalność Spółki w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu wśród dzieci nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku. W konsekwencji, działalność Spółki nie prowadzi do uzyskania przez jej wspólników dywidendy. Ponadto, Spółka od początku działalności cały wypracowany zysk (dochodem - czesne wpłacane przez rodziców), o ile wystąpił w danym okresie sprawozdawczym, przeznaczała na finansowanie działalności bieżącej (utrzymanie i obsługa biura) oraz na działalność w zakresie rozwoju i upowszechnienia sportu wśród dzieci, w tym na rozwój szkółki piłkarskiej. Obecnie planowane jest wprowadzenie do umowy Spółki wprost postanowień, zgodnie z którymi cały wypracowany zysk z tej działalności będzie mógł być wykorzystywany wyłącznie na cele związane z upowszechnianiem piłki nożnej wśród dzieci. Należy również wskazać, że Spółka nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych (nie posiada własnych obiektów) za odpłatnością, nie zajmuje się usługami związanymi ze wstępem na imprezy sportowe. Wnioskodawca jest klubem sportowym działającym w formie Spółki z o. o. Celem działalności Spółki jest rozwój i upowszechnianie sportu. Spółka cel ten realizuje przez świadczenie usług w pozaszkolnych formach edukacji sportowej oraz zajęć sportowych (PKWiU 58.51.10.0).

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, iż Wnioskodawca w zakresie świadczonych usług opisanych we wniosku może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Mając na uwadze przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, z którego Wnioskodawca wywodzi prawo zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczonych usług, należy stwierdzić, iż z językowej wykładni tego przepisu wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Przesłanka o charakterze podmiotowym jest spełniona wówczas, gdy świadczącym usługę jest podmiot spełniający określone warunki – są to kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Z kolei przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez te podmioty – są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jak wskazał Wnioskodawca we wniosku, Spółka jest klubem sportowym, której celem jest popularyzacja kultury fizycznej wśród dzieci, tj. działalność ukierunkowana na rozwój i upowszechnianie sportu.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca świadcząc usługi organizowania zajęć sportowych (treningów piłkarskich) dla dzieci może korzystać z ww. zwolnienia, z uwagi na fakt wypełnienia przesłanek zarówno o charakterze podmiotowym jak i przedmiotowym.

Reasumując, Wnioskodawca świadcząc usługi organizowania zajęć sportowych (treningów piłkarskich) dla dzieci korzysta w zakresie przedmiotowych usług ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania usług organizowania zajęć sportowych (treningów piłkarskich) dla dzieci. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia podmiotowego z VAT został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-948/12-6/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., ul. ….. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj