Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-492/10-4/KS
z 6 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-492/10-4/KS
Data
2010.08.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
koszty uzyskania przychodów
przychód
środki pieniężne
wsparcie pomostowe
wydatek


Istota interpretacji
możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji oraz wsparcia pomostowego



Wniosek ORD-IN 341 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2010 r. (data wpływu 19 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji oraz wsparcia pomostowego:

  • w części wydatków pochodzących z dotacji uzyskanej w 2009 r., które zostały przeznaczone na zakup środków trwałych - jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji oraz wsparcia pomostowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W grudniu 2009 r. zostały wypłacone Wnioskodawczyni środki pieniężne na podjęcie działalności gospodarczej w wysokości 28.920 zł w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Projekt „Inicjatywa jest kobietą” w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projektodawca: Fundacja U., Instytucja Pośrednicząca 2-go stopnia: Wojewódzki Urząd Pracy Ww. środki pieniężne zostały wydatkowane w całości w roku 2010. Za ww. kwotę Wnioskodawczyni dokonała zakupu środków trwałych jak również innych nie zaliczanych do środków trwałych. W styczniu roku 2010 Wnioskodawczyni podpisała umowę na tzw. wsparcie pomostowe również w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Projektodawca: Fundacja U. instytucja Pośrednicząca 2-go stopnia: Wojewódzki Urząd Pracy.

W ramach wsparcia pomostowego Wnioskodawczyni otrzymuje każdego miesiąca kwotę 1000 zł. Kwota tego wsparcia przeznaczana jest na pokrycie kosztów związanych z bieżącym funkcjonowaniem firmy tj. opłaty czynszu, ZUS, itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymana dotacja oraz wsparcie pomostowe korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych...
  2. Czy zakupy dokonane za otrzymaną dotację oraz sfinansowane wsparciem pomostowym stanowią koszty uzyskania przychodu...

Odpowiedź na pytanie drugie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek Pani w zakresie pytania pierwszego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawczyni w związku z tym, że dotacja została wypłacona w roku 2009 kiedy obowiązywało Rozporządzenie Ministra finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. z 2009 r., Nr 62, poz. 509) z dnia 21 kwietnia 2009 r. otrzymana dotacja stanowi przychód, od którego zaniechano poboru podatku dochodowego. Dokonane zakupy w roku 2010 ale sfinansowane dotacją wypłaconą w roku 2009 stanowią koszt uzyskania przychodu z wyłączeniem odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych zakupionych w całości z dotacji.

Otrzymane wsparcie pomostowe korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy, gdyż wolne od podatku dochodowego są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz, 1540).

Wydatki sfinansowane wsparciem pomostowym nie stanowią kosztu uzyskania przychodu na podstawie art. 23 ust.1 pkt 56 ustawy, gdyż nie uznaje się za koszty uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i137.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy. Kosztami uzyskania przychodów są co do zasady wszelkie poniesione i racjonalnie uzasadnione wydatki, poza enumeratywnie wskazanymi w ustawie, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż w grudniu 2009 r. zostały wypłacone Wnioskodawczyni środki pieniężne na podjęcie działalności gospodarczej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Wymienione środki pieniężne zostały wydatkowane w całości w roku 2010 na zakup środków trwałych jak również innych składników nie zaliczanych do środków trwałych.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych,

- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatki poniesione na nabycie środków trwałych, w myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym nie mogą być również odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej, jeżeli ich nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie nastąpiło w całości ze środków zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie bowiem art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jednak wskazać należy, iż w myśl art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. Zatem w przypadku składników majątku, których cena nabycia nie przekracza 3.500 zł możliwe jest niezaliczenie ich do środków trwałych (ale do wyposażenia) a wydatki poniesione na ich nabycie mogą stanowić koszt uzyskania przychodów.

W związku z powyższym nie można w pełni podzielić poglądu Wnioskodawczyni, iż dokonane zakupy w roku 2010 r. ale sfinansowane dotacją wypłaconą w roku 2009 stanowią koszt uzyskania przychodów. Z brzmienia powołanych przepisów wywieść należy, iż w przedmiotowej sprawie tylko te wydatki poniesione w 2010 r. (ze środki otrzymanych z dotacji w grudniu 2009r.), które nie zostały przeznaczone na zakup środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe podobne jak pogląd, iż kosztem uzyskania przychodów nie są odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zakupionych z dotacji.

Natomiast nieprawidłowe jest stanowisko dotyczące wydatków pochodzących z otrzymanej dotacji w 2009 r., która została przeznaczona na zakup środków trwałych. Wydatki przeznaczone na zakup środków trwałych nie stanowią jak już wcześniej podano kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika również, iż w styczniu 2010 r. Wnioskodawczyni podpisała także umowę na tzw. wsparcie pomostowe, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, które jest przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z bieżącym funkcjonowaniem firmy tj. opłaty czynszu, ZUS, itp.

Odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych wsparciem pomostowym przeznaczonym na pokrycie kosztów związanych z bieżącym funkcjonowaniem firmy (opłaty czynszu, ZUS) stwierdzić należy, wydatków tych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Z kolei zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz. U. Nr 157, poz. 1240), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
  3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W konsekwencji środki otrzymane przez Wnioskodawczynię po dniu 1 stycznia 2010 r. pochodzące ze wsparcia pomostowego, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 powoływanej ustawy.

Wobec powyższego, wydatki sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą uznawane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawczyni dotyczące wsparcia pomostowego należało uznać za prawidłowe.

Reasumując stwierdzić należy, iż:

  • wydatki pochodzące z dotacji otrzymanej w 2009 r. przeznaczone na zakup środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów,
  • odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów,
  • wydatki przeznaczone na zakup składników majątku, które nie stanowią środków trwałych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów,
  • wydatki sfinansowane wsparciem pomostowym nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20 - 029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj