Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-206a/10/DK
z 6 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-206a/10/DK
Data
2010.08.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Ordynacja podatkowa --> Postępowanie podatkowe --> Udostępnianie akt --> Notatki, kopie, odpisy


Słowa kluczowe
akta sprawy
informacja
informacja podatkowa
kontrola
postępowanie podatkowe
strona
wgląd do akt


Istota interpretacji
Czy istnieje możliwość przekazania Spółce sald końcowych za rok 2007 ustalonych w czasie kontroli podatkowej i postępowania podatkowego w sprawie prawidłowości rozliczeń podatku dochodowego za lata 2006 i 2007?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego – uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) – dotyczącej kwestii udostępniania informacji zawartych w aktach sprawy postępowania podatkowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego – uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) – dotyczącej kwestii udostępniania informacji zawartych w aktach sprawy postępowania podatkowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.


Dnia 9 czerwca 2008 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wszczął w Spółce kontrolę podatkową prawidłowości rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych za lata 2006 i 2007. Dnia 4 lipca 2008 r. przekazano Spółce protokół kontroli podatkowej. Dnia 26 września 2008 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wszczął w Spółce postępowanie podatkowe w sprawie prawidłowości rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych za lata 2006 i 2007. Dnia 5 marca 2009 r. ww. organ podatkowy wydał decyzję, w której określił wysokość poniesionej straty w podatku dochodowym za rok 2006 w kwocie 32.953,57 zł.

W uzasadnieniu decyzji poinformowano Spółkę, że w wyniku postępowania podatkowego ustalono, że w deklaracji CIT-8 za rok 2006 Spółka zaniżyła stratę o 39.181,01 zł. Dnia 5 marca 2009 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał decyzję, w której określił wysokość poniesionej straty w podatku dochodowym za rok 2007 w kwocie 153.279,21 zł. W uzasadnieniu decyzji poinformowano Spółkę, że w wyniku postępowania podatkowego organ podatkowy ustalił, że w deklaracji CIT-8 za rok 2007 Spółka zaniżyła stratę o 15.429,97 zł.

W latach 2006 i 2007 za sprawy bilansowe Spółki odpowiedzialne było biuro rachunkowe, któremu powierzona została księgowość, jak również zagadnienia związane ze sprawozdaniem finansowym. Gdy Spółka stwierdziła, że istotne stany faktyczne z działalności przedsiębiorstwa przedstawiane są niewłaściwie, zareagowała niezwłocznie i szukała innego biura rachunkowego. Spółka wskazała, iż przyjęta przez ww. biuro systematyka nie odpowiadała rzeczywistemu rozwojowi przedsiębiorstwa, a prowadzenie ksiąg pod względem technicznym nie odbywało się prawidłowo. Deklaracje CIT-8 za lata 2006 i 2007, które były podstawą kontroli podatkowej i postępowania podatkowego w 2008 r., zawierały dane nieprawidłowe. Ponadto biuro rachunkowe nie złożyło w imieniu Spółki w wymaganym terminie sprawozdań finansowych za lata 2006 i 2007 do Urzędu Skarbowego, a w trakcie ww. kontroli podatkowej oraz postępowania podatkowego niewłaściwie przekazywało informacje o stanach faktycznych.

Mając powyższe na względzie Spółka samodzielnie opracowała sprawozdania finansowe oraz deklaracje CIT-8 za lata 2006 i 2007. Dane w nich zawarte Spółka opracowała na podstawie przyjętej „polityki rachunkowości”. Sprawozdania finansowe za lata 2006 i 2007 wraz ze stosownymi wyjaśnieniami zostały przekazane do Urzędu Skarbowego w lutym 2009 r. Jednocześnie Spółka podjęła starania wykazania w deklaracjach CIT-8 za lata 2006 i 2007 prawidłowych danych i przekazania ich Urzędowi Skarbowemu. Kierując się przyjętą polityką rachunkowości oraz samodzielnie sporządzonymi bilansami Spółka sporządziła korekty deklaracji CIT-8 za lata 2006 i 2007, ponieważ stała na stanowisku, że te deklaracje, które podlegały kontroli podatkowej, były nieprawidłowe. Korekty deklaracji CIT-8 za lata 2006 i 2007 Spółka złożyła w Urzędzie Skarbowym w marcu 2009 r. Jednak organ podatkowy poinformował Spółkę o konieczności wycofania korekt, ponieważ dostarczone zostały po zakończeniu kontroli podatkowej i postępowania podatkowego.

Deklarację CIT-8 oraz sprawozdanie finansowe za rok 2008 Spółka sporządziła samodzielnie w odniesieniu do danych zawartych w korektach deklaracji CIT-8 za lata 2006 i 2007, ponieważ na dzień wysłania dokumentów nie był Spółce znany fakt konieczności wycofania korekt deklaracji CIT-8 za 2006 r. i 2007 r.


W związku z powyższym, zadano następujące pytania.


  1. Czy istnieje możliwość przekazania Spółce sald końcowych za rok 2007 ustalonych w czasie kontroli podatkowej i postępowania podatkowego w sprawie prawidłowości rozliczeń podatku dochodowego za lata 2006 i 2007...
  2. Czy korekta deklaracji CIT-8 za rok 2008 powinna być sporządzona w odniesieniu do decyzji Urzędu Skarbowego z dnia 5 marca 2009 r., w której określono wysokość poniesionej straty za lata 2006 i 2007...
  3. Czy Spółce wolno będzie korygować deklarację CIT-8 za rok 2008 w oparciu o interpretację indywidualną wydaną do drugiego wniosku ORD-IN złożonego przez Spółkę, a mianowicie: czy interpretacja indywidualna wydana w roku 2010 może odnosić się do korekty deklaracji CIT-8 za rok 2008...


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze przedstawione we wniosku, natomiast w pozostałym zakresie sprawa zostanie rozpoznana odrębnymi pismami.

W odniesieniu do pytania pierwszego Spółka wskazała, że Naczelnik Urzędu Skarbowego powinien, w przypadku ich posiadania, udostępnić Spółce wszelkie dane, w tym salda końcowe za rok 2007, które posłużyły za podstawę do wydania przez ww. organ decyzji określającej wysokość poniesionej straty.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 178 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Prawo to przysługuje również po zakończeniu postępowania.

Stosownie do brzmienia art. 178 § 2 ww. ustawy, czynności określone w § 1 dokonywane są w lokalu organu podatkowego w obecności pracownika tego organu. Natomiast na podstawie art. 178 § 3 strona może żądać uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy lub wydania jej z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów.

Przy czym zgodnie z brzmieniem art. 267 § 1 pkt 3 omawianej ustawy, stronę obciążają koszty sporządzania odpisów lub kopii, o których mowa w art. 178.

Natomiast w myśl postanowień cz. II poz. 4 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r., Nr 225 poz. 1635 ze zm.), jako zaświadczenia traktuje się poświadczenie zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii, dokonane przez organy administracji rządowej lub samorządowej lub archiwum państwowe. Opłata skarbowa od każdej pełnej lub zaczętej stronicy wynosi 5 zł.

Odnosząc powyższe do postawionego przez Spółkę pytania należy stwierdzić, iż o ile w aktach spraw dotyczących prawidłowości rozliczeń podatku dochodowego za lata 2006 i 2007 znajdują się salda końcowe za rok 2007, Spółka będzie mogła uzyskać informacje o ich wysokości w trybie i na zasadach wskazanych powyżej. Dotyczy to także wszystkich innych informacji zawartych w aktach przedmiotowych spraw, za wyjątkiem dokumentów objętych ochroną tajemnicy państwowej, a także innych dokumentów, które organ podatkowy wyłączy z akt sprawy ze względu na interes publiczny (art. 179 § 1 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj