Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-539/10-4/MK1
z 27 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-539/10-4/MK1
Data
2010.08.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
nagrody
sprzedaż premiowa
zwolnienie


Istota interpretacji
opodatkowanie kart przepłaconych otrzymanych w ramach sprzedaży premiowej.



Wniosek ORD-IN 456 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 07.06.2010 r. (data wpływu 08.06.2010 r.) oraz piśmie z dnia 21.07.2010 r. (data nadania 23.07.2010 r. data wpływu 26.07.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-539/10-2/MK1 z dnia 16.07.2010 r. (data nadania 16.07.2010 r., data doręczenia 21.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kart przepłaconych otrzymanych w ramach sprzedaży premiowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.06.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kart przepłaconych otrzymanych w ramach sprzedaży premiowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca sprzedaje środki chemiczne do ochrony roślin, w tym: preparat Y. Środki chemiczne jw. sprzedaje do Autoryzowanych Dystrybutorów, którzy następnie oferują je indywidualnym nabywcom. Wnioskodawca wdraża programy lojalnościowe w celu zwiększenia swojej sprzedaży na następujących zasadach:

1. Organizatorem akcji sprzedaży premiowej (promocji) preparatu Y. jest Wnioskodawca.
2. Promocja rozpoczyna się dnia 15 marca 2010 r. i trwać będzie do dnia 30 września 2010 r.
3. Uczestnikiem Promocji może być każda pełnoletnia osoba fizyczna zamieszkała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która nie zajmuje się obrotem środkami ochrony roślin (nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej).
4. Zasady przeprowadzania Promocji

  1. Każdy Uczestnik, który dokona zakupu 500 litrów Preparatu otrzyma Kartę przedpłaconą V. o wartości 1 530 zł.
  2. Każdy Uczestnik, który dokona zakupu 1 000 litrów Preparatu otrzyma Kartę o wartości 3 060 – zł.
  3. Za „Uczestnika” uważa się osobę dokonującą faktycznej czynności zakupu, niezależnie od podmiotu na którego rachunek dokonuje zakupu.
  4. W przypadku zakupu większej liczby Preparatu - Uczestnik otrzyma za każde kolejne pełne 500 litrów Preparatu lub każde kolejne pełne 1 000 litrów Preparatu odpowiednio Kartę o wartości 1 530 - lub 3 060 zł. (lub karta wydana jako nagroda przy pierwszym zakupie promocyjnym zostanie zasilona odpowiednio kwotą 1 530 lub 3 060 zł).
  5. Wartość nagród powiększona zostaje o nagrodę pieniężną w wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w takiej wysokości, że łączna suma zasilenia na karcie oraz podatku stanowić będzie kwotę do opodatkowania czyli odpowiednio 1 700 i 3 400 zł. Uczestnik przystępując do promocji wyraża zgodę na przekazanie przez organizatora kwoty nagrody pieniężnej na poczet zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

5. Warunkiem otrzymania kart jest:

  1. dokonanie zakupu na terenie Autoryzowanego Punktu w Okresie Promocji,
  2. wypełnienie i podpisanie Formularza zgłoszeniowego dostępnego u Regionalnego Przedstawiciela,
  3. przekazanie Formularza zgłoszeniowego wraz z oryginałem dowodu zakupu preparatu Y. do Regionalnego Przedstawiciela Wnioskodawcy (dopuszcza się przekazanie kopii dowodu zakupu preparatu potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez Przedstawiciela Regionalnego),
  4. potwierdzenie odbioru Karty poprzez wypełnienie i podpisanie Druku pokwitowania wydania nagrody.
  5. Nie jest możliwa zamiana przez Uczestnika otrzymywanych nagród (Kart) na inne ani otrzymanie ekwiwalentu pieniężnego.

Reasumując w ramach programu lojalnościowego Wnioskodawca przyznawać będzie nabywcom jej środków chemicznych (Y) osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej, nagrody karty przedpłacone V. o określonej w regulaminie wartości. Klienci zakupią preparat od innych podmiotów, tj. tzw. Autoryzowanych Punktów (Autoryzowanych Dystrybutorów).

W dniu 16 lipca 2010 r. pismem Nr IPPB2/415-539/10-2/MK1 Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez:

  • przedstawienia dokumentu (odpowiednio wypis z KRS lub kopii poświadczonego odpisu, lub innego dokumentu), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla Pana Tomasza M.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 21.07.2010 r.

W wyznaczonym terminie przedmiotowe braki zostały uzupełnione (data nadania 23.07.2010 r., data wpływu 26.07.2010 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w odniesieniu do nabywców, którzy nabywają środki chemiczne Wnioskodawcy na indywidualne cele (bez związku z ewentualną działalnością gospodarczą) otrzymana przez nabywcę kwota karty przedpłaconej V. będzie stanowić dla niego nagrodę otrzymaną w ramach sprzedaży premiowej w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy do otrzymanej nagrody w postaci karty będzie miało zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jeżeli nagroda ta będzie otrzymana przez osobę fizyczną w związku z opisanym zakupem przeznaczonym na cele indywidualne, bez związku z ewentualną działalnością gospodarczą...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki otrzymana przez Klientów karta przedpłacona V. stanowić będzie dla Klienta nagrodę otrzymaną w związku ze sprzedażą premiową. Wobec tego będzie miało zastosowanie dla kwoty wynikającej z ww. karty - zwolnienie zgodne z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego konsekwentnie, otrzymana przez Klienta indywidualnego karta o wartości nominalnej nie przekraczającej 760 zł, objęta będzie zwolnieniem z podatku dochodowego.

Zdaniem Spółki w omawianej sprawie mamy bowiem do czynienia z nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową, ponieważ (pomimo, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje tego pojęcia) w praktyce pod tym pojęciem należy rozumieć czynności mające na celu zachęcenie nabywców do dokonywania zakupów o określonej wartości, lub do systematycznego dokonywania zakupów (tu: programy lojalnościowe).

„Sprzedaż premiowa” jest wtedy, gdy w zamian za zakupy o określonej wartości dochodzi do wydania nabywcy (Klientowi) premii, nagrody. Otrzymanie nagrody (tu: karty przedpłaconej Visa) jest bezpośrednio związane z zakupem określonej ilości preparatu chemicznego. W opisanej sprawie, zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, że warunek przyznania premii dla indywidualnego odbiorcy w zamian za zakup towaru został spełniony. Wobec tego wydawane przez Wnioskodawcę karty mogą stanowić nagrody w sprzedaży premiowej w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie kwoty z karty o wartości do 760 zł są zwolnione z podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Opodatkowanie dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

  • nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Należy podkreślić, iż o zasadności kwalifikacji świadczeń podatników nie może decydować nazwa określonej czynności prawnej, nadana przez strony. Przesądzające znaczenie ma rzeczywisty charakter danego zdarzenia gospodarczego (czynności prawnej).

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

W ujęciu cywilistycznym pod pojęciem sprzedaży należy rozumieć odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę. Natomiast określenie „premia” oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mające zachęcić do czegoś osobę nagradzaną.

Zatem „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca sprzedaje środki chemiczne do ochrony roślin, w tym: preparat Y. Środki chemiczne sprzedaje do Autoryzowanych Dystrybutorów, którzy następnie oferują je indywidualnym nabywcom. Wnioskodawca wdraża programy lojalnościowe w celu zwiększenia swojej sprzedaży. Uczestnikiem Promocji może być każda pełnoletnia osoba fizyczna zamieszkała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która nie zajmuje się obrotem środkami ochrony roślin (nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej). Każdy Uczestnik, który dokona zakupu na terenie Autoryzowanego Punktu w Okresie Promocji określonej ilość Preparatu otrzyma Kartę przedpłaconą V. o pewnej wartości.

Zatem w ramach programu lojalnościowego Wnioskodawca przyznawać będzie nabywcom jej środków chemicznych (Y) osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej, nagrody karty przedpłacone V. o określonej w regulaminie wartości. Klienci zakupią preparat od innych podmiotów, tj. tzw. Autoryzowanych Punktów (Autoryzowanych Dystrybutorów). Klienci nie zawierają więc z Wnioskodawcą umów sprzedaży, a co za tym idzie nie mamy wówczas do czynienia ze sprzedażą premiową.

Wobec powyższego ww. nagroda nie jest nagrodą związaną ze sprzedażą premiową. Jej wartość (bez względu na wysokość) nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi natomiast dla ww. klientów w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy przychód z innych źródeł. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem. Na podmiocie wypłacającym ww. nagrody nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT 8C).

Reasumując, w świetle powołanych powyżej przepisów prawa i przedstawionego stanu faktycznego, karty przedpłacone przyznane przez Wnioskodawcę nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową. W związku z tym nagrody te nie są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj