Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-470/10-5/KS
z 25 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-470/10-5/KS
Data
2010.08.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dotacja
korekta przychodu
oświata
przychód
system oświaty
szkoła niepubliczna
zwolnienia przedmiotowe
zwrot dotacji


Istota interpretacji
Czy dotacja przekazywana przez jednostkę samorządu terytorialnego jest w całości zwolniona z CIT – 8 w związku z koniecznością jej zwrotu?



Wniosek ORD-IN 917 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 28.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej od jednostki samorządu terytorialnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 02.08.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej od jednostki samorządu terytorialnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka otrzymuje comiesięczną dotację na działania oświatowe, jak również uzyskuje przychody z opłat słuchaczy za szkołę.

W ocenie Spółki, cała dotacja (w związku z koniecznością jej zwrotu) nie podlega opodatkowaniu i wykazana zostanie w CIT-8/0. Opodatkowana podatkiem dochodowym jest ta część przychodu związana z wpływem opłat za szkołę.

Niewykorzystana część dotacji jest wykorzystana na działalność oświatową w następnych miesiącach i wg Spółki od niewykorzystanej dotacji jednostka samorządu terytorialnego nie powinna naliczać odsetek za każdy miesiąc. w przypadku konieczności zwrotu dotacji, dotację niewykorzystaną należy umniejszyć w poszczególnych miesiącach poczynając od grudnia do początku roku.

Pismem uzupełniającym z dnia 29 lipca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż otrzymuje dotację podmiotową na każdego ucznia i słuchacza. Dotacja otrzymywana jest co miesiąc. Ze Starostwa Powiatowego w X dotacja wpływa na wydatki przyszły, tzn. np. dotacja za miesiąc lipiec wpłynęła na koniec miesiąca czerwca, z Urzędu Gminy X, Gminy X. i Miasta X. wpływa na koniec danego miesiąca (tzn. za miesiąc lipiec na koniec lipca).

Zgodnie z ustawą o systemie oświaty, stanowiskiem jednostek samorządu terytorialnego, dotację można wydatkować tylko na działalność bieżącą, czyli, że dotacja może być przeznaczona tylko na dofinansowanie realizacji zadań szkoły w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej i mogą być wykorzystane na pokrycie wydatków bieżących szkoły.

Na podstawie np. Uchwały Rady Gminy X. niewykorzystana dotacja podlega zwrotowi do 31 stycznia 2011 r. wraz z odsetkami. Zdaniem Spółki, zwrot dotacji dotyczy szkół publicznych a nie prywatnych. Szkoły publiczne zwracają dotację na podstawie ustawy o finansach publicznych, a ww. ustawa nie obowiązuje Spółki.

Szkoły prowadzone przez Spółkę posiadają uprawnienia szkół publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy dotacja przekazywana przez jednostkę samorządu terytorialnego jest w całości zwolniona z CIT – 8 w związku z koniecznością jej zwrotu...

Wniosek nie zawierał własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego. Pismem z dnia 21 lipca 2010 r. nr ILPB3/423-470/10-2/KS, ILPP1/443-597/10-2/HW wezwano Wnioskodawcę do uzupełniania powyższego. Poniżej przedstawione stanowisko Wnioskodawcy zostało zawarte w piśmie z dnia 29 lipca 2010 r., stanowiącym odpowiedź na ww. wezwanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na to, że dotacja jest podmiotowa nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i wykazywana powinna być w CIT – 8 jako przychód zwolniony.

Ponadto, ponieważ Spółki nie obowiązują przepisy ustawy o finansach publicznych nie musi zwracać niewykorzystanej dotacji, a już na pewno Urząd Gminy nie może naliczać odsetek od niewykorzystanej dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. u. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) określa m.in. zasady, na jakich prowadzone są szkoły. Dyspozycja art. 82 ust. 1 tej ustawy wskazuje, iż osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Osoby prawne prowadzące szkoły podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka otrzymuje comiesięczną dotację na działania oświatowe, jak również uzyskuje przychody z opłat słuchaczy za szkołę.

Kwestią wymagającą odpowiedzi jest ustalenie, czy otrzymana dotacja z budżetu jednostki samorządu terytorialnego podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z koniecznością jej zwrotu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Jednakże, co do zasady, za przychód podatkowy można uznać każde przysporzenie majątkowe podatnika. Źródła przychodów zostały natomiast określone w art. 12 tej ustawy. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Katalog przychodów, których nie zalicza się do przychodów podatkowych, wymieniony został w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wśród tego rodzaju przychodów ustawodawca nie wymienił wpływów z dotacji otrzymywanych od jednostek samorządu terytorialnego.

W świetle powyższego, dotacja przekazywana przez jednostki samorządu terytorialnego stanowić będzie, co do zasady, przychód podatkowy. Jednakże dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Przepisy ustawy nie określają zasad dokonywania korekt przychodów. Jednakże późniejszy ewentualny zwrot dotacji, nie powoduje zmiany daty powstania przychodu uzyskanego z tyt. dotacji. Tym samym, zwrot dotacji uprzednio zaliczonych do przychodów podatkowych powinien zatem powodować korektę tych przychodów za okres, w którym były one uprzednio wykazane jako otrzymane dotacje. Równocześnie powinno być dokonane odpowiednie zmniejszenie dochodów wolnych w podatku dochodowym. w rozliczeniu za ten okres powinno również nastąpić ewentualne zwiększenie kosztów podatkowych o wydatki, które nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyż były sfinansowane z dotacji zwolnionej od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy.

Ewentualny zwrot dotacji w terminie późniejszym nie wywołuje skutków takich, iż w dniu jej otrzymania zwolnieniu podlega jedynie ta część, która zostanie zatrzymana. w dacie wpływu dotacji nie jest bowiem znana wysokość zwrotu niewykorzystanej dotacji. w konsekwencji, w momencie otrzymania dotacji, całość otrzymanej kwoty podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.

Reasumując, otrzymana dotacja w całości stanowi mocą art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychód podatkowy w dacie jej otrzymania. Dochód z otrzymanej dotacji przekazywanej od jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy jest wolny od tego podatku. Jednocześnie w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych powinien ten dochód zostać wykazany. w momencie otrzymania dotacji dla zastosowania powyższego zwolnienia nie ma znaczenia późniejszy jej ewentualny zwrot. Natomiast zwrot dotacji – uprzednio zaliczonej do przychodów – powinien skutkować zmniejszeniem tych przychodów za okres, w którym były wykazywane w związku z ich otrzymaniem.

W tym miejscu nadmienia się, iż tryb udzielania i rozliczania dotacji, tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji ustala organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty).

Wobec powyższego zastrzega się, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie oceny stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do powiązanego z nim pytania oznaczonego numerem 2 we wniosku w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek Spółki w zakresie:

  • podatku dochodowego od osób prawnych dot. stanu faktycznego został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 25 sierpnia 2010 r. nr ILPB3/423-470/10-4/KS,
  • podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostało wydane w dniu 25 sierpnia 2010 r. nr ILPB3/423-470/10-6/KS, ILPP1/443-597/10-4/HW postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj