Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-683/10/BG
z 30 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-683/10/BG
Data
2010.07.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
alkohol
koszty uzyskania przychodów
nagrobek
napoje
reprezentacja
sprzedaż premiowa


Istota interpretacji
w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup piwa lub wina, wydawanych klientom Spółki w ramach sprzedaży premiowej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2010r., (data złożenia do tut. BKIP w dniu 13 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup piwa lub wina, wydawanych klientom Spółki w ramach sprzedaży premiowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2010 r. złożono do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup piwa lub wina, wydawanych klientom Spółki w ramach sprzedaży premiowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki jest handel narzędziami, chemią samochodową i elementami złącznymi. W ramach sprzedaży premiowej Spółka chce rozpocząć akcję promocyjną swoich towarów, która ma polegać na tym, iż do sprzedawanego towaru będzie dodawane piwo lub wino. Każdy, kto dokona określonego rodzaju zakupu będzie mógł domagać się premii (prezentu: piwa lub wina).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatek poniesiony na zakup piwa lub wina stanowić będzie koszt uzyskania przychodu...

Zdaniem Spółki, wydatki na prezenty wydane w ramach sprzedaży premiowej stanowią koszt uzyskania przychodu. Przedmiotowy wydatek w postaci zakupu piwa służy do przeprowadzenia sprzedaży premiowej. Powiadomienie klientów, iż do zakupionego przez nich towaru otrzymają gratis opakowanie piwa lub wina, skłonić ma potencjalnego nabywcę do zakupu towaru oferowanego przez Spółkę. Uatrakcyjnienie towaru dla klienta spowodować ma wzrost sprzedaży towarów.

Spółka ma wątpliwości, co się dzieje, gdy prezentem w sprzedaży premiowej ma być alkohol. Przepisy nie precyzują, co może być przedmiotem prezentu w ramach sprzedaży premiowej, więc wydaje się, że powinny mieć zastosowanie zasady ogóle opisane powyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej: „ustawa o pdop”). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanym w ustawie wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania podmiotu.

Nie każdy koszt poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop, do katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów zaliczają się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu „reprezentacja”, dlatego też należy posłużyć się wykładnią językową. Przez reprezentację rozumie się „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną” - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007). Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika ułatwiającego zawarcie umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę.

Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

W zakresie tak rozumianego pojęcia reprezentacji nie mieszczą się ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki związane ze sprzedażą premiową. Sprzedaż premiowa to transakcja, w ramach której, obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wynikające z ustalonego regulaminu, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wydawana jest nagroda. Przybiera ona zawsze postać rzeczową; nagrodą nie są pieniądze ani towary, które były przedmiotem sprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność w zakresie handlu narzędziami, chemią samochodową i elementami złącznymi oraz że w ramach sprzedaży premiowej chce rozpocząć akcję promocyjną swoich towarów, która ma polegać na tym, iż do sprzedawanego towaru będzie dodawane piwo lub wino. Każdy, kto dokona określonego rodzaju zakupu będzie mógł domagać się premii (prezentu: piwa lub wina). Prezent w postaci piwa i wina nierozerwalnie wiąże się z dokonaniem zakupów w Spółce, a uzyskanie prezentu ma skłonić potencjalnego nabywcę do zakupu towaru oferowanego przez Spółkę. Uatrakcyjnienie towaru dla klienta ma spowodować wzrost sprzedaży towarów. W związku z powyższym, wpływa to niewątpliwie, na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów.

Reasumując, do kosztów uzyskania przychodów mogą być zaliczone wydatki związane ze sprzedażą premiową, poniesione na zakup nagród (piwa lub wina), pod warunkiem, że ich poniesienie zostało prawidłowo udokumentowane.

Powyższe wydatki winny być udokumentowane, co najmniej:

  • regulaminem konkursu,
  • dokumentacją potwierdzającą spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania nagrody w konkursie,
  • potwierdzeniem odebrania nagrody przez beneficjentów lub listą nagrodzonych osób i ilością przyznanych nagród.

W świetle powyższego, z powyższym zastrzeżeniem dot. właściwego udokumentowania stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj