Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-590/09/AZb
z 2 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-590/09/AZb
Data
2009.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
rezygnacja ze zwolnienia
rezygnacja ze zwolnienia
rolnik ryczałtowy
rolnik ryczałtowy


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, a więc rozliczać się na zasadach ogólnych i stać się czynnym podatnikiem podatku VAT w roku bieżącym, tj. 2009r., a nie w przyszłości?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2009r. (data wpływu 8 czerwca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 sierpnia 2009r. (data wpływu 10 sierpnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rezygnacji ze zwolnienia w podatku od towarów i usług przez rolnika ryczałtowego i dokonania rejestracji jako podatnik VAT czynny – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rezygnacji ze zwolnienia w podatku od towarów i usług przez rolnika ryczałtowego i dokonania rejestracji jako podatnik VAT czynny.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 lipca 2009r. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 sierpnia 2009r. (data wpływu 10 sierpnia 2009r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dnia 20 stycznia 2009r. Wnioskodawca przejął gospodarstwo rolne od ojca. Jest to gospodarstwo rodzinne i nadal wspólnie w nim pracują. Oprócz zmiany właściciela z ojca na syna, nic się nie zmieniło. Nadal zajmują się hodowlą tuczników i uprawą zbóż.

Wnioskodawca zamierza jednak podjąć duże inwestycje w swoim gospodarstwie. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 3) Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym. Nie może więc rozliczać się z Urzędem Skarbowym i korzystać ze zwrotu podatku VAT od inwestycji i innych zakupów.

Wnioskodawca bardzo chciałby jednak zrezygnować ze zwolnienia z tego podatku. Art. 43 ust. 3 mówi, że należy spełnić 3 warunki:

  1. dokonać w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz
  2. dokonać zgłoszenia rejestracyjnego, oraz
  3. prowadzić ewidencję nabycia i sprzedaży.

Reasumując zatem powyższe przepisy Wnioskodawca ma problem, albowiem nie może udokumentować dostawy produktów rolnych w poprzednim roku podatkowym, ponieważ w 2008r. nie był jeszcze rolnikiem ryczałtowym. Był nim natomiast ojciec Wnioskodawcy. Jego obroty przekroczyły 20.000 zł. Pozostałe warunki są do spełnienia. Jeżeli chodzi o Wnioskodawcę, to jego obroty w bieżącym roku również już przekroczyły 20.000 zł, a nawet są znacznie większe. Zgodnie z art. 43 ust. 4 ustawy o VAT Wnioskodawca zaprowadził także ewidencję sprzedaży i posiada na każdą dokonaną sprzedaż fakturę RR.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż przejął gospodarstwo rolne od ojca w dniu 20 stycznia 2009r. aktem darowizny.

Poza gospodarstwem rolnym, Wnioskodawca nie prowadzi żadnej innej działalności gospodarczej.

W 2008r. Wnioskodawca nie dokonywał jako rolnik ryczałtowy, albowiem nim jeszcze nie był, żadnej dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, lub jako rolnik ryczałtowy nie świadczył żadnych usług rolniczych.

Wnioskodawca nie jest rolnikiem obowiązanym na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 sierpnia 2009r.):

Czy Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, a więc rozliczać się na zasadach ogólnych i stać się czynnym podatnikiem podatku VAT w roku bieżącym, tj. 2009r., a nie w przyszłości...

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien on zostać czynnym podatnikiem podatku VAT. Przychody z gospodarstwa w 2008r. przekroczyły 20.000 zł. Wprawdzie faktury wystawiane były na ojca Wnioskodawcy, ale jest to wspólne, rodzinne gospodarstwo rolne i Wnioskodawca również pomagał mu osiągnąć te przychody.

W opinii Wnioskodawcy nie ma jednoznacznego przepisu dotyczącego rolnika ryczałtowego, który rozpoczyna w danym roku działalność rolniczą i w tym samym roku chce zostać czynnym podatnikiem podatku VAT. Natomiast osoby rozpoczynające działalność gospodarczą mogą już w momencie rozpoczęcia tej działalności stać się podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług w przyszłym roku Wnioskodawca będzie mógł spełnić już warunki, o których mówi art. 43 ust. 3 tejże ustawy, a więc stać się czynnym podatnikiem VAT. Jednak Wnioskodawcy bardzo zależy, aby zostać czynnym podatnikiem podatku VAT już w roku bieżącym, tj. 2009r.

Wnioskodawca nie znalazł żadnych przepisów w ustawie odnośnie młodych rolników ryczałtowych, którzy rozpoczynają swoją działalność rolniczą w danym roku podatkowym i w tym samym roku chcą zrezygnować ze zwolnienia z VAT. Wobec powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości, co z tymi osobami, czy muszą czekać cały rok, aby potem udokumentować dostawy produktów rolnych o wartości przekraczającej 20 000 zł i dopiero potem zostać czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż jego obroty już w roku bieżącym, tj. 2009r. przekroczyły ponad 20 000 zł. Wnioskodawca nie jest w stanie udokumentować roku 2008, albowiem nie posiadał jeszcze wtedy gospodarstwa rolnego i nie był rolnikiem ryczałtowym. Wnioskodawca powziął wątpliwości, dlaczego osoby fizyczne rozpoczynające działalność gospodarczą mogą już w momencie rozpoczęcia tej działalności zostać czynnym podatnikiem podatku VAT, a rolnicy nie mają takiej możliwości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Przez rolnika ryczałtowego – według definicji zawartej w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT - rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy o VAT, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, w myśl art. 2 pkt 21 ww. ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, działalność rolnicza obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Jak wskazuje art. 43 ust. 3 ww. ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

  1. dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz
  2. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz
  3. prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

W myśl art. 43 ust. 4 ww. ustawy, rolnik ryczałtowy, który zamierza zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3, jest obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.

Stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 20 stycznia 2009r. przejął od ojca gospodarstwo rolne aktem darowizny. Wnioskodawca zamierza podjąć duże inwestycje w swoim gospodarstwie. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy) Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym.

W 2008r. Wnioskodawca nie dokonywał jako rolnik ryczałtowy, ponieważ nim jeszcze nie był, żadnej dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, lub jako rolnik ryczałtowy nie świadczył żadnych usług rolniczych. W 2008r. rolnikiem ryczałtowym był ojciec Wnioskodawcy i jego obroty przekroczyły 20.000 zł. Jeżeli chodzi o Wnioskodawcę, to jego obroty w bieżącym roku również już przekroczyły 20.000 zł, a nawet są znacznie większe. Zgodnie z art. 43 ust. 4 ustawy o VAT Wnioskodawca zaprowadził także ewidencję sprzedaży i posiada na każdą dokonaną sprzedaż fakturę RR.

Poza gospodarstwem rolnym, Wnioskodawca nie prowadzi żadnej innej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest rolnikiem obowiązanym na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż rezygnacja ze zwolnienia może nastąpić jedynie wówczas, gdy rolnik ryczałtowy spełni łącznie następujące warunki: dokona w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł, dokona zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 oraz prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 oraz przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rezygnuje ze zwolnienia, prowadził ewidencję, o której mowa w art. 109. ust. 1.

Jak zatem wynika z treści wniosku, w 2008 roku Wnioskodawca nie był rolnikiem ryczałtowym i nie dokonywał dostawy produktów rolnych oraz nie świadczył usług rolniczych, tym samym nie uzyskał obrotu o wartości przekraczającej 20.000 zł.

Brak jest zatem podstaw do stwierdzenia, iż przez Wnioskodawcę zostały spełnione warunki wynikające z art. 43 ust. 3 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie może zatem zrezygnować ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, a tym samym rozliczać się na zasadach ogólnych i stać się czynnym podatnikiem podatku VAT w roku bieżącym, tj. 2009r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj