Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-362/10-2/NS
z 24 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-362/10-2/NS
Data
2010.05.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
administrowanie
faktura
faktura VAT
upoważnienia
wystawienie faktury


Istota interpretacji
Administrator cmentarzy komunalnych wybrany przez Zainteresowanego w trybie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 224, poz. 1655 ze zm.), świadczący w imieniu Miasta i na jego rzecz usługi administrowania i utrzymania cmentarzy może być upoważniony do wystawiania faktur w imieniu i na rzecz Miasta. W konsekwencji, wystawienie faktur VAT przez administratora będzie równoznaczne z ich wystawieniem przez Wnioskodawcę.



Wniosek ORD-IN 706 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania faktur w imieniu i na rzecz Miasta przez administratora cmentarza – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania faktur w imieniu i na rzecz Miasta przez administratora cmentarza.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca realizuje, w ramach zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zadania obejmujące sprawy cmentarzy komunalnych. Sprawy te obejmują zadania związane m. in. z utrzymaniem i zarządzaniem cmentarzami komunalnymi - art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 ze zm.).

Za korzystanie z cmentarza i urządzeń cmentarnych oraz za miejsca na pochowanie zwłok Miasto pobiera opłaty na podstawie uchwały podjętej przez Radę Miejską, stosownie do przepisów art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.).

W imieniu Zainteresowanego administrowaniem i utrzymaniem cmentarzy komunalnych zajmuje się podmiot wyłoniony w przetargu zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, działający na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej na oznaczony czas. Do zakresu jego obowiązków należy m. in. pobieranie opłat w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy za korzystanie z cmentarza i urządzeń cmentarnych wg cen ustalonych przez Zamawiającego oraz przekazywanie ich do Urzędu Miejskiego w terminie do 10. dnia każdego miesiąca, za miesiąc poprzedni wraz z rozliczeniem i prowadzenie ich ewidencji. Za wykonywanie powierzonych obowiązków administrator otrzymuje stosowne wynagrodzenie na warunkach określonych w umowie.

Na pobrane opłaty od kontrahentów administrator wystawiał faktury VAT, od których odprowadzał podatek VAT do urzędu skarbowego, a pozostałą kwotę netto przekazywał na konto Urzędu Miejskiego i rozliczał w formie noty księgowej.

W związku z zawarciem w roku 2010 nowej umowy na realizację ww. zadań Urząd Miejski planuje dokonanie zmiany sposobu rozliczeń z podmiotem, z którym została zawarta umowa na utrzymanie i administrowanie cmentarzami komunalnymi w taki sposób, że:

  • administrator wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego otrzyma upoważnienie Prezydenta Miasta do pobierania opłat w imieniu i na rzecz Zainteresowanego za korzystanie z cmentarza i urządzeń cmentarnych oraz fakturowania świadczonych w imieniu Miasta usług (jako podatnik na fakturze będzie figurował Wnioskodawca, zaś wystawcą faktury będzie administrator cmentarza),
  • administrator będzie sporządzał rejestry sprzedaży dla potrzeb rozliczenia podatku VAT i systematycznie przekazywał je wraz z wystawionymi fakturami do Urzędu Miejskiego,
  • Zainteresowany jako podatnik będzie odprowadzać podatek VAT do właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego,
  • administrator cmentarza będzie przekazywać całą zgromadzoną kwotę środków pieniężnych, należną z tytułu świadczonych usług w imieniu Wnioskodawcy wraz z podatkiem VAT na rachunek Urzędu Miejskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy administrator cmentarzy komunalnych wybrany przez Zainteresowanego w trybie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 224, poz. 1655 ze zm.), świadczący w imieniu Miasta i na jego rzecz usługi administrowania i utrzymania cmentarzy może być upoważniony do wystawiania faktur w imieniu i na rzecz Miasta...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej opisany, planowany sposób rozliczenia z administratorem cmentarza jest właściwy, gdyż faktycznie usługi w zakresie utrzymania i zarządzania cmentarzami komunalnymi świadczone są przez Miasto (jako podatnika podatku od towarów i usług) dla ogółu mieszkańców i stanowią jedno z zadań własnych przypisanych Miastu na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Miasto zlecając do realizacji świadczenie określonych usług podmiotowi wybranemu w drodze przetargu nie zwalnia się z obowiązku nałożonego na nie w ustawie o samorządzie gminnym, gdyż działa na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, w świetle którego upoważnione jest do powierzania wykonywania zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, w drodze umowy na zasadach ogólnych - z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych lub odpowiednio przepisów o partnerstwie publiczno-prawnym, przepisów o koncesji na roboty budowlane lub usługi, przepisów o zamówieniach publicznych i przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tak więc stosownie do wyżej wskazanego przepisu, Miasto w trybie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, dokonało wyboru podmiotu świadczącego usługi w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych w imieniu i na rzecz Miasta za odpowiednim wynagrodzeniem, pozostają nadal odpowiedzialnym za realizację zadania nałożonego przepisami art. 7 ust. 1 pkt. 13 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Wprawdzie z cyt. wyżej przepisu wynika, iż to podatnik obowiązany jest wystawić fakturę, jednak z przepisu tego nie wynika, aby podatnik nie mógł upoważnić innej osoby do dokonania w jego imieniu samej czynności wystawienia faktury, za którą to czynność podatnik wypłaci wynagrodzenie. Potwierdza to również treść art. 220 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. serii L Nr 347 str. 1 ze zm.), każdy podatnik upewnia się, że faktura została wystawiona przez niego, nabywcę lub usługobiorcę, lub w jego imieniu i na jego rzecz, przez osobę trzecią, w następujących przypadkach:

  1. dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych przez niego na rzecz innego podatnika lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. dostaw towarów, o których mowa w art. 33;
  3. dostaw towarów dokonanych na warunkach przewidzianych w art. 138;
  4. wszelkich zaliczek wpłaconych przed dokonaniem jednej z dostaw towarów, o których mowa w pkt 1, 2 i 3;
  5. wszelkich zaliczek wpłaconych na jego rzecz przez innego podatnika lub przez osobę prawną niebędącą podatnikiem przed zakończeniem świadczenia usług.


Reasumując, zdaniem Zainteresowanego, wybrany w drodze przetargu podmiot, świadczy usługi w zakresie utrzymania i administrowania cmentarzami komunalnymi w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy i w związku z tym przedstawiony przez Miasto, planowany sposób rozliczeń z tytułu podatku VAT (w tym fakturowania usług) jest właściwy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Obowiązek dotyczący wystawiania faktur został doprecyzowany w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Stosownie do treści § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że fakturę wystawia sprzedawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego, a taki powstaje m. in. z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1 ustawy).

Nie można stwierdzić, aby użycie przez ustawodawcę sformułowania, że fakturę wystawia podatnik (w art. 106 ust. 1 ustawy, czy § 4 ust. 1 rozporządzenia), było tożsame z koniecznością technicznego wypisania tego dokumentu wyłącznie osobiście przez samego podatnika. Z analizy przedstawionego stanu prawnego wynika co podlega opodatkowaniu, kiedy powstaje obowiązek podatkowy oraz, że czynność podlegająca opodatkowaniu ma być udokumentowana fakturą wystawioną w określonym terminie, zawierającą w swej treści wszystkie niezbędne elementy, wskazane w wymienionych powyżej przepisach, m. in. dane sprzedawcy i nabywcy.

Należy również podkreślić, że przepisy krajowe, w tym przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, powinny być interpretowane w zgodzie z przepisami prawa wspólnotowego. Wynika to z zasady dokonywania wykładni prawa krajowego w taki sposób, aby jego normom nadawać znaczenie, jakie zapewni mu zgodność z prawem wspólnotowym.

Wymagania dotyczące wystawiania faktur zostały określone w Sekcji 3 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. serii L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą. Przepis art. 220 Dyrektywy stanowi, że każdy podatnik upewnia się, że faktura została wystawiona przez niego, nabywcę lub usługobiorcę, lub w jego imieniu i na jego rzecz, przez osobę trzecią, w następujących przypadkach:

  1. dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych przez niego na rzecz innego podatnika lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. dostaw towarów, o których mowa w art. 33;
  3. dostaw towarów dokonanych na warunkach przewidzianych w art. 138;
  4. wszelkich zaliczek wpłaconych przed dokonaniem jednej z dostaw towarów, o których mowa w pkt 1, 2 i 3;
  5. wszelkich zaliczek wpłaconych na jego rzecz przez innego podatnika lub przez osobę prawną niebędącą podatnikiem przed zakończeniem świadczenia usług.


Nie ulega wątpliwości, że brzmienie przytoczonego przepisu wskazuje, że przepisy Dyrektywy dopuszczają wystawianie faktur przez osobę trzecią w imieniu i na rzecz innego podmiotu. W konsekwencji należy uznać, że w sytuacji braku jasnych uregulowań na gruncie prawa krajowego w zakresie możliwości wystawiania faktur przez osobę trzecią, należy przyjąć interpretację spójną z treścią Dyrektywy. Oznacza to, że nie można kwestionować prawa podatnika do wystawiania faktur w imieniu i na rzecz innego podmiotu. Należy także podkreślić, że przepisy polskiego prawa podatkowego nie zawierają wyłączenia możliwości udzielenia pełnomocnictwa do wystawiania faktur VAT przez osobę trzecią.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje, w ramach zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zadania obejmujące sprawy cmentarzy komunalnych. Sprawy te obejmują zadania związane m. in. z utrzymaniem i zarządzaniem cmentarzami komunalnymi - art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 ze zm.). Za korzystanie z cmentarza i urządzeń cmentarnych oraz za miejsca na pochowanie zwłok Miasto pobiera opłaty na podstawie uchwały podjętej przez Radę Miejską, stosownie do przepisów art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). W imieniu Zainteresowanego administrowaniem i utrzymaniem cmentarzy komunalnych zajmuje się podmiot wyłoniony w przetargu zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, działający na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej na oznaczony czas. Do zakresu jego obowiązków należy m. in. pobieranie opłat w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy za korzystanie z cmentarza i urządzeń cmentarnych wg cen ustalonych przez Zamawiającego oraz przekazywanie ich do Urzędu Miejskiego w terminie do 10. dnia każdego miesiąca, za miesiąc poprzedni wraz z rozliczeniem i prowadzenie ich ewidencji. Za wykonywanie powierzonych obowiązków administrator otrzymuje stosowne wynagrodzenie na warunkach określonych w umowie. W związku z zawarciem w roku 2010 nowej umowy na realizację ww. zadań Urząd Miejski planuje dokonanie zmiany sposobu rozliczeń z podmiotem, z którym została zawarta umowa na utrzymanie i administrowanie cmentarzami komunalnymi w taki sposób, że:

  • administrator wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego otrzyma upoważnienie Prezydenta Miasta do pobierania opłat w imieniu i na rzecz Zainteresowanego za korzystanie z cmentarza i urządzeń cmentarnych oraz fakturowania świadczonych w imieniu Miasta usług (jako podatnik na fakturze będzie figurował Wnioskodawca, zaś wystawcą faktury będzie administrator cmentarza),
  • administrator będzie sporządzał rejestry sprzedaży dla potrzeb rozliczenia podatku VAT i systematycznie przekazywał je wraz z wystawionymi fakturami do Urzędu Miejskiego,
  • Zainteresowany jako podatnik będzie odprowadzać podatek VAT do właściwego miejscowo Urzędu Skarbowego,
  • administrator cmentarza będzie przekazywać całą zgromadzoną kwotę środków pieniężnych, należną z tytułu świadczonych usług w imieniu Wnioskodawcy wraz z podatkiem VAT na rachunek Urzędu Miejskiego.

Analiza przedstawionego opisu sprawy, w konfrontacji z powołanymi przepisami prowadzi do wniosku, iż nie narusza przepisów podatkowych zlecenie innemu podmiotowi, na podstawie stosownej umowy, technicznej czynności wystawiania faktur w imieniu i na rzecz podatnika podatku od towarów i usług. Zatem, należy przyjąć, że podatnik może upoważnić inną osobę do dokonania takich czynności.

Reasumując, administrator cmentarzy komunalnych wybrany przez Zainteresowanego w trybie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 224, poz. 1655 ze zm.), świadczący w imieniu Miasta i na jego rzecz usługi administrowania i utrzymania cmentarzy może być upoważniony do wystawiania faktur w imieniu i na rzecz Miasta. W konsekwencji, wystawienie faktur VAT przez administratora będzie równoznaczne z ich wystawieniem przez Wnioskodawcę.

Należy jednak pamiętać, iż wystawiane faktury muszą spełniać wymogi określone w cytowanych wyżej przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, a więc zachowana musi być również odpowiednia numeracja faktur.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj