Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-468/10/JD
Data
2010.06.01
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody
Słowa kluczowe
dotacja
koszty uzyskania przychodów
przychód
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Co stanowić będzie przychód podatkowy, a co koszt uzyskania za wykonanie usługi z zadań powierzonych?
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 19 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 26 i 27 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie: - przychodów osiągniętych w związku z wykonywaniem usług z zakresu zadań powierzonych przez Gminę, których finansowanie nastąpi w formie dotacji (stanowisko zawarte w punktach A i B)- jest prawidłowe,
- przychodów osiągniętych w związku z wykonywaniem usług z zakresu zadań powierzonych przez Gminę, których finansowanie nastąpi w formie dotacji (stanowisko zawarte w punkcie C)- jest nieprawidłowe,
- kosztów uzyskania przychodów ponoszonych w związku z realizacją zadań powierzonych przez Gminę (stanowisko zawarte w punkcie C), które nie zostały sfinansowane dotacją jest nieprawidłowe, w pozostałym zakresie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 marca 2010 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie - przychodów osiągniętych w związku z wykonywaniem usług z zakresu zadań powierzonych przez Gminę, których finansowanie nastąpi w formie dotacji,
- kosztów uzyskania przychodów ponoszonych w związku z realizacją zadań powierzonych przez Gminę.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego pismem z dnia 20 kwietnia 2010 r. Znak: IBPP2/443-263/10/LŻ, IBPBI/2/423-468/10/JD, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 26 i 27 kwietnia 2010 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest Spółką z o.o. komunalną, w której 100% udziałów posiada Gmina. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług. Spółka prowadzi działalność w zakresie usług komunalnych, które świadczy w 50% na rzecz właściciela (Gminy) i w 50% na rzecz osób fizycznych i podmiotów gospodarczych. Usługi te są fakturowane. Obecnie Gmina chce powierzyć Spółce wykonywanie zadań użyteczności publicznej i finansować je w formie dotacji.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Co stanowić będzie przychód podatkowy, a co koszt uzyskania za wykonanie usługi z zadań powierzonych (pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku nr 1)...
Zdaniem Spółki: - przychodem będzie dotacja (w przypadku braku obowiązku wystawienia faktur),
- przychodem będą faktury (wartość netto, w przypadku obowiązku ich wystawienia),
- nie będzie przychodu i poniesione koszty nie będą stanowiły kosztów uzyskania.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:
Ad. A) Przepisy podatkowe nie zawierają definicji normatywnej pojęcia przychodu. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej updop) precyzuje jedynie, poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art. 12 ust. 1-3 oraz 3c i ust. 4b updop rodzaje przychodów oraz jaki jest moment ich powstania.
W świetle powyższego, w literaturze przyjmuje się, iż przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze nieodwracalnym, których rzeczywiste otrzymanie, a w przypadku działalności gospodarczej, już sam fakt iż są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego (por. J. Marciniuk, „Podatek dochodowy od osób prawnych, rok 2007", Warszawa 2007, s. 270). Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W świetle powyższego, otrzymana dotacja, co do zasady, stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółce zostaną zlecone do realizacji przez Gminę zadania z zakresu użyteczności publicznej, a ich finansowanie nastąpi poprzez dotację.
Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że otrzymywane przez Spółkę dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (Gminy) będą stanowiły przychody podatkowe, które jednak na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania.
Ad. B) Zgodnie z art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Przychodem z działalności gospodarczej są zatem wartości (netto) wynikające z wystawionych przez Spółkę faktur. Stosownie bowiem do art. 12 ust. 4 pkt 9 updop, do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.
Stanowisko Spółki w zakresie powstania przychodu zawarte w punkcie A i B jest zatem prawidłowe.
Ad. C) W przedstawionym zdarzeniu przyszłym przychód powstanie w sytuacji wystąpienia okoliczności, które zostały omówione w punktach A i B, a zatem za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Spółki w zakresie przychodów zawarte w punkcie C.
Przechodząc do oceny stanowiska Spółki w zakresie kosztów uzyskania przychodów (punkt C) należy wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Analiza powyższego przepisu wskazuje, że do kosztów uzyskania przychodów mogą być zaliczone te wszystkie koszty, które: - zostały poniesione w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą,
- zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
- nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 updop.
Biorąc powyższe pod uwagę, koszty ponoszone w związku z wykonywaniem przedmiotu działalności Spółki obejmujące zadania Gminy z zakresu użyteczności publicznej będą stanowiły koszty uzyskania przychodów dla celów podatkowych, za wyjątkiem wydatków wymienionych w tzw. katalogu negatywnym, tj. w art. 16 ust. 1 updop. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).
W świetle powyższego stanowisko Spółki w zakresie kosztów uzyskania przychodów (punkt C): - w części dotyczącej wydatków poniesionych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, które nie zostały sfinansowane dotacją jest nieprawidłowe,
- w pozostałym zakresie jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|