Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-419/08/10-S/AP
z 26 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-419/08/10-S/AP
Data
2010.05.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bonus
premia pieniężna
świadczenie usług
wystawienie faktury


Istota interpretacji
Opodatkowanie oraz udokumentowanie otrzymywanych premii pieniężnych.



Wniosek ORD-IN 705 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów – uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 29 grudnia 2008 r. sygn. akt I SA/Bd 695/09 – stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 maja 2008 r.), uzupełnionym w dniu 9 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz udokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 maja 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz udokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pani działalność gospodarczą. Jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym sprzedaż towarów, wyrobów i usług wyłącznie opodatkowaną podatkiem VAT. Od jednego z kontrahentów otrzymuje Pani premię pieniężną za dokonanie określonej umownie wielkości zakupów. Po zakończeniu roku kalendarzowego kontrahent dokonuje zestawienia wielkości zakupów, jakich dokonała Pani w jego firmie w minionym roku, następnie oblicza wysokość przedmiotowej premii przy zastosowaniu różnych wskaźników i tak wyliczoną kwotę wraz z opisem przesyła Pani celem obciążenia go notą księgową. Moment rozliczenia przypada na początek następnego roku podatkowego. Ponadto oświadczyła Pani, że uzyskiwana premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą. Po otrzymaniu informacji od kontrahenta o wysokości przedmiotowej premii wystawia Pani fakturę VAT ze stawką 22%. Uważa Pani, że powinna jednak wystawić notę księgową.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy postępuje Pani prawidłowo wystawiając, w związku z otrzymaną premią, fakturę VAT ze stawką 22%...


Pani zdaniem otrzymanie premii pieniężnej nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług a zdarzenie to winno być dokumentowane notą księgową.


W interpretacji indywidualnej z dnia 24 czerwca 2008 r. znak ITPP1/443-419/08/AP oceniono Pani stanowisko jako nieprawidłowe.

Nie zgadzając się z treścią wydanej interpretacji, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, złożyła Pani skargę.

Wyrokiem wydanym przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy z dnia 29 grudnia 2008 r. sygn. akt I SA/Bd 695/08, zaskarżona interpretacja została uchylona.

Minister Finansów kwestionując stanowisko Sądu pierwszej instancji, złożył w dniu 25 lutego 2009 r. skargę kasacyjną, która następnie pismem z dnia 3 lutego 2010 r. została wycofana, z uwagi, iż stanowisko WSA zawarte w zaskarżonym wyroku było zgodne z ugruntowaną i jednolitą linią orzeczniczą sądów administracyjnych, w tym również Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Postanowieniem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 marca 2010 r. sygn. akt I FSK 718/09 postępowanie kasacyjne zostało umorzone.

W dniu 22 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. organu prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 29 grudnia 2008 r., sygn. akt I SA/Bd 695/08. Sąd w wyroku tym stwierdził, iż wbrew stanowisku zaprezentowanemu przez organ, w sprawie nie można mówić o istnieniu między Panią i kontrahentem relacji zobowiązaniowej, która uzasadnia traktowanie jej, jako opodatkowane podatkiem od towarów i usług świadczenie usługi przez stronę kontraktu otrzymującą premię. Transakcja gospodarcza nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów i świadczenia usług, a co za tym idzie nie powinna podlegać podwójnemu opodatkowaniu. W ocenie Sądu jeśli osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a zatem wypłacana nabywcy towarów przez sprzedawcę premia (bonus) za uzyskanie ustalonego pułapu obrotów – nie stanowi odpłatności - wynagrodzenia za świadczenie usług. Tym samym wypłacanie tego rodzaju premii jest obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług. Oznacza to, że nie powinny być dokumentowane fakturą VAT przez otrzymującego to wynagrodzenie, lecz innym dokumentem (np. notą księgową).


W świetle obowiązującego stanu prawnego – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 29 grudnia 2008 r. sygn. akt I SA/Bd 695/08 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj