Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-545/10-5/AK
z 17 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-545/10-5/AK
Data
2010.06.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
bonus
bonus
faktura VAT
faktura VAT
obrót
obrót
opodatkowanie
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
premia pieniężna
premia pieniężna
rabaty
rabaty
świadczenie usług
świadczenie usług
wynagrodzenia
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy strony transakcji prawidłowo stosują do udokumentowania wypłaty premii notę uznaniowa wystawioną przez sprzedawcę napojów?



Wniosek ORD-IN 392 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko z dnia 2 kwietnia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 9 kwietnia 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 14 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o podpis.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność handlową:

  • handel hurtowy napojami,
  • handel detaliczny artykułami spożywczymi.

W ramach zawartej umowy handlowej sprzedawca napojów wypłaca Wnioskodawcy premię pieniężną. Wypłata premii uzależniona jest od wartości zakupionych towarów w okresie rozliczeniowym (miesięcznym). Wartość zakupów decyduje o wysokości premii pieniężnej. Nie występują inne uwarunkowania wypłaty premii. Jako odbiorca Zainteresowany nie jest zobowiązany do żadnych dodatkowych świadczeń na rzecz sprzedawcy. Wypłata premii dokumentowana jest notą uznaniową wystawianą przez sprzedawcę.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany poinformował, iż:

  1. Warunkiem otrzymania premii pieniężnej jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu zakupów.
  2. Wysokość premii jest różnicowana stosownie do wielkości obrotów. Osiągnięcie określonego poziomu obrotów uprawnia do określonego procentu premii liczonego od tych obrotów. Im wyższy poziom obrotów tym wyższy wskaźnik procentowy premii.
  3. Brak zakupów powoduje, że premia nie przysługuje.
  4. Premie są rozliczane za konkretne przedziały czasowe (np. miesięczne).
  5. Otrzymane premie nie są powiązane z konkretną dostawą lecz osiągniętym pułapem obrotów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy strony transakcji prawidłowo stosują do udokumentowania wypłaty premii notę uznaniową wystawianą przez sprzedawcę napojów...

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Nota uznaniowa jest właściwym dokumentem dla obu stron transakcji:
    1. sprzedawca przyznaje kupującemu premię pieniężną,
    2. wypłata premii nie jest uzależniona od jakichkolwiek świadczeń kupującego na rzecz sprzedawcy. Pieniądz nie jest towarem. Przekazanie kwoty pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  2. Faktura wystawiona przez otrzymującego premię nie może być stosowana ponieważ kupujący:
    1. nie realizuje odpłatnej dostawy towarów,
    2. nie świadczy odpłatnie usług,
    3. działanie kupującego ogranicza się do zakupów towarów handlowych, ich wartość głównie zależy od popytu. Celem działania kupującego nie jest otrzymanie premii, ale zapewnienie ciągłości sprzedaży towarów na które istnieje zbyt.
    Kupujący nie zawarł umowy handlowej po to ażeby otrzymywać premię, chociaż niewątpliwie dodatkowa gratyfikacja miała znaczenie przy wyborze dostawcy.
  3. Faktura korygująca wystawiana przez sprzedawcę nie jest właściwym dokumentem, ponieważ premia pieniężna nie ma charakteru bonifikaty czy upustu w odniesieniu do poszczególnych grup asortymentowych towaru.

Premia jest należna za zakup miesięczny określonej wartości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłe uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przez ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność handlową: handel hurtowy napojami i handel detaliczny artykułami spożywczymi. w ramach zawartej umowy handlowej sprzedawca napojów wypłaca Wnioskodawcy premię pieniężną. Warunkiem otrzymania premii pieniężnej jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu zakupów. Wysokość premii jest różnicowana stosownie do wielkości obrotów. Osiągnięcie określonego poziomu obrotów uprawnia do określonego procentu premii liczonego od tych obrotów. Im wyższy poziom obrotów tym wyższy wskaźnik procentowy premii. Brak zakupów powoduje że premia nie przysługuje. Premie są rozliczane za konkretne przedziały czasowe (np. miesięczne). Otrzymane premie nie są powiązane z konkretną dostawą lecz osiągniętym pułapem obrotów. Nie występują inne uwarunkowania wypłaty premii. Jako odbiorca Zainteresowany nie jest zobowiązany do żadnych dodatkowych świadczeń na rzecz sprzedawcy. Wypłata premii dokumentowana jest notą uznaniową wystawianą przez sprzedawcę.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od wielkości dokonywanych zakupów. Stanowi ona ustalony procent wielkości obrotów w okresie rozliczeniowym (miesięcznym).

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że premię pieniężną wypłaconą na rzecz Zainteresowanego będzie można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający go do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (miesięcznym). Jak podaje Wnioskodawca, wysokość premii obliczana jest na podstawie osiągniętego obrotu. Premia jest kształtowana na podstawie stawki procentowej od obrotu i wynika z noty księgowej otrzymywanej przez Spółkę od sprzedawcy.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej Wnioskodawcy, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto – jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego – Zainteresowany nie będzie zobowiązany do żadnych dodatkowych świadczeń na rzecz sprzedawcy. Uzyskanie premii przez Wnioskodawcę uwarunkowane będzie wyłącznie osiągnięciem określonego poziomu zakupów.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Spółka nie będzie wykonywała żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów i rozliczeniu się z producentem na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to zatem, że Zainteresowany nie będzie świadczył usług w rozumieniu art. 8 ustawy. Brak będzie bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Reasumując, należy uznać, że przedmiotowa premia pieniężna będzie stanowiła w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej będzie podlegać przepisom ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w takiej sytuacji będzie należało wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie stanu faktycznego została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2010 r. nr ILPP2/443-545/10-4/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj