Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-393/10/LŻ
z 17 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-393/10/LŻ
Data
2010.05.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
montaż
montaż
roboty budowlane
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla prac renowacyjno-konserwatorskich oraz dla robót budowlanych, montażowych dotyczących wieży Archikatedralnej.



Wniosek ORD-IN 729 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010r. (data wpływu do siedziby tut. organu 29 kwietnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2010r. L. dz. 440/10 (data wpływu 12 maja 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla prac renowacyjno-konserwatorskich oraz dla robót budowlanych, montażowych dotyczących wieży Archikatedralnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2010r został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla prac renowacyjno-konserwatorskich oraz dla robót budowlanych, montażowych dotyczących wieży Archikatedralnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 maja 2010r. L. Dz. 440/10 (data wpływu 12 maja 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Parafia Rzymskokatolicka przy Bazylice Archikatedralnej przygotowała do realizacji projekt polegający na wykonaniu prac renowacyjno konserwatorskich wieży Archikatedralnej. Obiekt ten jest wpisany do rejestru zabytków województwa decyzją Konserwatora Zabytków z dnia 6 czerwca 1983r. Parafia otrzymała na realizację tego projektu dofinansowanie ze środków UE z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013. Przedmiotem projektu są prace renowacyjno-konserwatorskie przy elementach zewnętrznych i wewnętrznych wieży.

Wnioskodawca stwierdził, że w trakcie prac renowacyjno - konserwatorskich należy przywrócić pełny wymiar estetyczny i architektoniczny budowli celem udostępnienia turystom.

Prace przy elementach zewnętrznych wieży obejmują: konserwację cokołu kamiennego, renowację gzymsów i elementów ciągnionych, renowację głowic pilastrowych i kartuszy, renowację figur, wymianę części konstrukcji hełmu. Wymianę deskowania hełmu, wymianę pokrycia hełmu, wymianę stalowego krzyża, renowację żaluzji okien wraz z siatkami zabezpieczającymi, renowację tarcz zegara, renowację drzwi, renowację okien stalowych, renowację okien drewnianych w hełmie wieży, montaż i demontaż rusztowań.

Prace przy elementach wewnętrznych wieży obejmują: dostosowanie istniejących instalacji elektrycznych do pełnej sprawności i zgodności z wymogami stosowanych norm, oczyszczenie i impregnację konstrukcji drewnianej dzwonów, oczyszczenie i impregnację drewnianej części hełmu na poziomie tarcz zegara, oczyszczenie, uzupełnienie ubytków tynków wewnętrznych, ścian i stropów wraz z malowaniem, renowację ściany ceglanej, malowanie balustrad z minowaniem, malowanie pochwytu, uzupełnienie pochwytów wzdłuż schodów, oczyszczenie betonowych schodów z uzupełnieniem wyłamanych stopni, uzupełnienie balustrad, zamontowanie mechanizmów elektrycznych do sterowania i zamykania żaluzji stalowych okien, wykonanie i montaż tarcz zegarów z mechanizmem zasłon, oczyszczenie i pomalowanie posadzki, dostawę i montaż iluminacji, zakup i instalacja teleskopów, zakup windy dla osób niepełnosprawnych, roboty budowlane związane z montażem windy, zakup i montaż systemu kamer, monitorów dla osób niepełnosprawnych. Kolejność prac renowacyjno - konserwatorskich - zgodnie z programem prac renowacyjnych umieszczonych w projekcie.

Materiały do wykonania ww. prac będą zastosowane - zgodnie z programem prac renowacyjnych umieszczonych w projekcie.

Wyżej wymienione prace wykonywane będą pod nadzorem specjalisty z udokumentowanymi uprawnieniami oraz z urzędu przez inspektora nadzoru konserwatorskiego Urzędu Ochrony Zabytków w Przemyślu. Wszelkie prace wyżej wymienione mają na celu odnowę i konserwacje cennego obiektu zabytkowego celem udostępnienia turystom.

Wnioskodawca wskazał, że obiekt kwalifikuje się do Symbolu PKOB - 1273 - Obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską oraz nieruchome, archeologiczne dobra kultury.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy do prac renowacyjno - konserwatorskich mających na celu przywrócić pełny wymiar estetyczny i architektoniczny budowli należy stosować VAT (ewentualnie jaką stawkę... Ponadto jaką stawkę należy stosować do pozostałych prac szczegółowo opisanych wyżej (budowlanych, montażowych itp.)...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W odpowiedzi na wniosek parafii o nadanie symbolu klasyfikacyjnego PKWIU, Urząd Statystyczny w Łodzi przesłał następującą informację: "zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) na podstawie par. 3 tego rozporządzenia zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z póz. zm.) usługi konserwacji zabytków (konserwacji oraz rekonstrukcji zniszczonych dzieł sztuki oraz usługi konserwacji miejsc i budynków zabytkowych i historycznych architektury murowanej lub drewnianej), z wyjątkiem prac budowlanych wykonane pod nadzorem konserwatorów zabytków, przez renowatorów zabytków, pomocników konserwatorów i inny fachowy personel uznany za właściwy do wykonania tego rodzaju prac w obiekcie zabytkowym wpisanym do rejestru zabytków, wraz z opracowaniem programu prac konserwatorskich oraz odpowiedniej dokumentacji (opisowej i fotograficznej), mieszczą się w grupowaniu: PKWIU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków".

Parafia uważa, że opisane prace zgrupowane w PKWIU 92.52.12-00.00 mieszczą się w usługach związanych z kulturą (PKWIU 92 -usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem) i jako takie podlegają zwolnieniu od VAT zgodnie z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości budzi natomiast stosowanie VAT do pozostałych prac.

Jednakże w piśmie z dnia 10 maja 2010r. L. dz. 440/10 (data wpływu 12 maja 2010r.) Wnioskodawca stwierdził, iż uważa, że prace zgrupowane w PKWiU 45 „Roboty budowlane” – obejmuje stawka VAT 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług (...) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Pod poz. 11 załącznika nr 4 zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi związane z kulturą (symbol PKWiU: ex 92), w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem, z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
         5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
         5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem „ex” – dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania – konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. wyżej ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Ponadto klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

W dziale 92 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997r. klasa 92.52 ujęto usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków (podkategoria PKWiU: 92.52.12 – Usługi ochrony zabytków).

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU wykonywanych usług.

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków nie posiadają odrębnej klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), jednak zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz.1568 ze zm.) podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace w tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1, 6, 8 ww. ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

  1. zabytek – nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową,
  2. prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań,
  3. roboty budowlaneroboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy – świadczenie usług polegających na ochronie zabytków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.52.12 podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11, zostały bowiem objęte usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5 tj. wstęp oraz wypożyczanie wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5).

W przedmiotowej sprawie należy także wskazać, iż co do zasady stawka podatku VAT – na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT- wynosi 22%, , jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów należy stwierdzić, że obniżona do wysokości 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących tylko obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Parafia Rzymskokatolicka przy Bazylice Archikatedralnej) przygotował do realizacji projekt polegający na wykonaniu prac renowacyjno konserwatorskich wieży Archikatedralnej. Obiekt ten jest wpisany do rejestru zabytków województwa decyzją Konserwatora Zabytków z dnia 6 czerwca 1983r.

Wnioskodawca otrzymał na realizację tego projektu dofinansowanie ze środków UE z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013.

Przedmiotem projektu są prace renowacyjno-konserwatorskie przy elementach zewnętrznych i wewnętrznych wieży.

Prace przy elementach zewnętrznych wieży obejmują: konserwację cokołu kamiennego, renowację gzymsów i elementów ciągnionych, renowację głowic pilastrowych i kartuszy, renowację figur, wymianę części konstrukcji hełmu. Wymianę deskowania hełmu, wymianę pokrycia hełmu, wymianę stalowego krzyża, renowację żaluzji okien wraz z siatkami zabezpieczającymi, renowację tarcz zegara, renowację drzwi, renowację okien stalowych, renowację okien drewnianych w hełmie wieży, montaż i demontaż rusztowań.

Prace przy elementach wewnętrznych wieży obejmują: dostosowanie istniejących instalacji elektrycznych do pełnej sprawności i zgodności z wymogami stosowanych norm, oczyszczenie i impregnację konstrukcji drewnianej dzwonów, oczyszczenie i impregnację drewnianej części hełmu na poziomie tarcz zegara, oczyszczenie, uzupełnienie ubytków tynków wewnętrznych, ścian i stropów wraz z malowaniem, renowację ściany ceglanej, malowanie balustrad z minowaniem, malowanie pochwytu, uzupełnienie pochwytów wzdłuż schodów, oczyszczenie betonowych schodów z uzupełnieniem wyłamanych stopni, uzupełnienie balustrad, zamontowanie mechanizmów elektrycznych do sterowania i zamykania żaluzji stalowych okien, wykonanie i montaż tarcz zegarów z mechanizmem zasłon, oczyszczenie i pomalowanie posadzki, dostawę i montaż iluminacji, zakup i instalacja teleskopów, zakup windy dla osób niepełnosprawnych, roboty budowlane związane z montażem windy, zakup i montaż systemu kamer, monitorów dla osób niepełnosprawnych. Kolejność prac renowacyjno - konserwatorskich - zgodnie z programem prac renowacyjnych umieszczonych w projekcie.

Wnioskodawca stwierdził, iż wszelkie prace wyżej wymienione mają na celu odnowę i konserwację cennego obiektu zabytkowego celem udostępnienia turystom.

Wnioskodawca wskazał, że materiały do wykonania ww. prac będą zastosowane - zgodnie z programem prac renowacyjnych umieszczonych w projekcie.

Wyżej wymienione prace wykonywane będą pod nadzorem specjalisty z udokumentowanymi uprawnieniami oraz z urzędu przez inspektora nadzoru konserwatorskiego Urzędu Ochrony Zabytków.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowy obiekt kwalifikuje się do symbolu PKOB - 1273 - Obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską oraz nieruchome, archeologiczne dobra kultury.

Wnioskodawca stwierdził także, iż opisane prace zgrupowane w PKWiU 92.52.12-00.00 podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołany wyżej stan prawny oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż czynności zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do podkategorii PKWiU 92.52.12 „Usługi ochrony zabytków” podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jako czynności niewymienione w wyłączeniach z prawa do zwolnienia od podatku.

Natomiast prace, które nie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00, lecz należą do usług budowlanych, zaliczanych do działu PKWiU 45 „Roboty budowlane”, wykonywanych w obiektach sklasyfikowanych w PKOB 1273, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż opisane we wniosku prace renowacyjno-konserwatorskie, zgrupowane w PKWiU 92.52.12-00.00, podlegają zwolnieniu od VAT, natomiast pozostałe prace budowlane zgrupowane w PKWiU 45 „Roboty budowlane” (wykonywane w obiekcie sklasyfikowanym - jak wskazał Wnioskodawca- w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem 1273) podlegają opodatkowaniu stawką 22%, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż ze względu na sposób przedstawienia we wniosku zakresu usług i robót niniejsza interpretacja nie wskazuje do których prac opisanych we wniosku odnosi się bezpośrednio stawka 7%, a do których stawka 22%.

Ponadto niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii stawki podatku VAT na dostawę opisanych we wniosku urządzeń, ponieważ kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Podkreślić tutaj także należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania opisanych we wniosku prac– według PKWiU oraz opisanej we wniosku budowli - według PKOB.

Należy bowiem zauważyć, iż stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych – na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług według PKWiU oraz budynku według PKOB.

Ponadto zaznaczyć należy, iż przedstawiona interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahentów Wnioskodawcy, którzy będą wykonywać prace konserwatorskie, renowacyjne oraz prace budowlane dotyczące wieży Archikatedralnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj