Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-325/10-5/WS
z 10 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-325/10-5/WS
Data
2010.06.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
spłata kredytu
spłata kredytu
sprzedaż mieszkania
sprzedaż mieszkania
wydatki mieszkaniowe
wydatki mieszkaniowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy z ww. zwolnienia będą również korzystały koszty związane z:
a) zakupem w/w działki (tj. opłaty notarialne),
b) budową ogrodzenia, podłączeniem energii elektrycznej, gazu, wody, kanalizacji,
c) budową szamba lub przydomowej oczyszczalni ekologicznej (koszty zakupu i montażu),
d) budową budynku gospodarczego (do 35 m2),
e) zakupem projektu domu?



Wniosek ORD-IN 537 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2010 r. (data wpływu 4 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania, przeznaczonego na budowę ogrodzenia oraz budynku gospodarczego,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym, pismem z dnia 11 maja 2010 r., nr ILPB2/415-325/10-2/WS, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano dnia 11 maja 2010 r. (skutecznie doręczono dnia 17 maja 2010 r.), zaś w dniu 24 maja 2010 r. do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w 2006 roku kupił mieszkanie, którego zakup w całości sfinansował kredytem bankowym, zaciągniętym w banku mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, spłacanym potem systematycznie. W 2008 roku, w związku z przeprowadzką na stałe do innego miasta, Zainteresowany sprzedał to mieszkanie. W urzędzie skarbowym (właściwym dla wcześniejszego miejsca zamieszkania Wnioskodawcy) w wymaganym przez prawo czasie złożył deklarację, że pieniądze otrzymane ze sprzedaży mieszkania przeznaczy na cele wymienione w ustawie, tj. m.in. na spłatę wcześniej zaciągniętego kredytu na zakup tego mieszkania oraz na zakup gruntu pod budowę budynku mieszkalnego - by być zwolnionym z podatku od sprzedaży. Kwotę kredytu, pozostałą do spłaty, Zainteresowany spłacił od razu częścią środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania (zgodnie z umową zawartą z kupującymi), natomiast pozostałą część prawie w całości przeznaczył na zakup w październiku 2009 roku działki letniskowej (przeznaczenie podstawowe) z przeznaczeniem dopuszczalnym zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (według wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wydanego przez właściwy urząd gminy) w jednej z miejscowości, na której w przyszłości chciałby wybudować dom i osiedlić się na stałe. W tej chwili z kwoty, którą Wnioskodawca uzyskał ze sprzedaży mieszkania pozostało jeszcze ok. 13 tys. zł.

Ponadto Zainteresowany wskazał, że z tytułu zaciągnięcia ww. kredytu nie korzystał z tzw. ulgi odsetkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania, wydatkowanego na określone przez Wnioskodawcę cele.

Czy Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć w poczet wydatków na nowy cel mieszkaniowy koszty związane z:

  1. opłatami notarialnymi związanymi z zakupem działki,
  2. budową ogrodzenia, podłączeniem energii elektrycznej, gazu, wody, kanalizacji,
  3. budową szamba lub przydomowej oczyszczalni ekologicznej (koszty zakupu i montażu),
  4. budową budynku gospodarczego (do 35 m2),
  5. zakupem projektu domu...


Zdaniem Wnioskodawcy, koszty związane z:

  1. opłatami notarialnymi poniesionymi w związku z zakupem działki,
  2. budową ogrodzenia, podłączeniem energii elektrycznej, gazu, wody, kanalizacji,
  3. budową szamba lub przydomowej oczyszczalni ekologicznej,
  4. budową budynku gospodarczego (do 35 m2),
  5. zakupem projektu domu,

    - korzystają z omawianego zwolnienia - jako wydatki niezbędne do tego, by dom powstał.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w zakresie zaliczenia do kosztów odpłatnego zbycia nieruchomości wydatków na budowę ogrodzenia oraz budynku gospodarczego,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 roku Nr 51, poz. 307 ze zm.), źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w powyższym przepisie, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu (dochodu) ma moment ich nabycia z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulegały zmianie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nabył mieszkanie w 2006 r., a więc w przedmiotowej sprawie będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r., Nr 217, poz. 1588), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Zgodnie z brzmieniem art. 28 ust. 2 ww. ustawy, podatek od przychodu, o którym mowa w art. 28 ust. 1, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Powyższa zasada, zgodnie z art. 28 ust. 2a ww. ustawy, nie ma zastosowania w stosunku do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy stanowi, że wolny od podatku dochodowego jest przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Powyższe przepisy wskazują, iż warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wydatkowanie otrzymanego przychodu wyłącznie na cele mieszkaniowe określone w cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bądź spłatę kredytu uprzednio zaciągniętego na powyższe cele. Zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania kwot przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, ma bowiem charakter wyczerpujący (enumeratywny).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca przeznaczył część środków ze sprzedaży nieruchomości na zakup działki letniskowej (przeznaczenie podstawowe) z przeznaczeniem dopuszczalnym, według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. W interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 czerwca 2010 r., nr ILPB2/415-325/10-4/WS wskazano, iż powyższy zakup korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym cena nabycia gruntu obejmuje również koszty notarialne związane z jego zakupem. Jednakże tut. organ wyjaśnia, iż z uwagi na to, że w treści wniosku oprócz konkretnie wskazanego wydatku, jakim jest koszt opłat notarialnych ściśle związanych z zakupem działki Wnioskodawca posłużył się sformułowaniem „koszty związane z zakupem w/w działki”, należy zatem wskazać, iż organ podatkowy odniósł się tylko do konkretnie wymienionego we wniosku wydatku, natomiast nie odniósł się do prawidłowości nienazwanych kosztów związanych z zakupem działki.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż zamierza środki uzyskane ze zbycia przedmiotowej nieruchomości, nabytej w 2006 roku przeznaczyć również na zakup projektu domu, koszty zakupu i montażu szamba lub przydomowej oczyszczalni ekologicznej oraz podłączenie energii elektrycznej, gazu, wody i kanalizacji.

Mając na uwadze, iż ww. wydatki są bezpośrednio związane z budową budynku mieszkalnego stwierdzić należy, że jeśli Wnioskodawca wydatkuje pieniądze uzyskane ze sprzedaży mieszkania na ww. cele, w określonym w ustawie terminie, tj. nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, spełni warunki przewidziane art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy, w związku z czym będzie mógł skorzystać z omawianego zwolnienia przedmiotowego.

Do wydatków, spełniających ustawowe przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych nie można natomiast zaliczyć wydatków poniesionych na budowę ogrodzenia z uwagi na to, iż wskazane koszty nie są związane z budową domu, a jedynie z zagospodarowaniem terenu wokół budynku. W związku z tym środki uzyskane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży mieszkania w części przeznaczonej na budowę ogrodzenia nie będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego zwolnienia nie skorzysta Wnioskodawca również w sytuacji przeznaczenia części środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości na budowę budynku gospodarczego. Art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy wyraźnie wskazuje, iż aby skorzystać ze zwolnienia podatnik musi przeznaczyć środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości m.in. na budowę budynku mieszkalnego.

Należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia funkcjonują w polskim systemie podatkowym na zasadzie wyjątku od zasady powszechności opodatkowania (określonej w art. 84 Konstytucji RP). Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Ustawodawca wskazał iż aby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), należy przeznaczyć przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości m.in. na budowę budynku mieszkalnego.

Budynek gospodarczy nie jest budynkiem mieszkalnym, w związku z tym warunek zawarty w powyższym przepisie nie zostanie spełniony.

Reasumując, ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą korzystały opłaty notarialne związane z zakupem działki, a także koszty związane z zakupem projektu domu, podłączeniem energii elektrycznej, gazu, wody i kanalizacji oraz budową szamba lub przydomowej oczyszczalni ścieków, jako inwestycje ściśle związane z budową domu.

Natomiast z przedmiotowego zwolnienia nie będą korzystały wydatki poniesione na budowę ogrodzenia i budynku gospodarczego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że w zakresie przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wydana została interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2010 r., nr ILPB2/415-325/10-4/WS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj