Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-435/10-2/IZ
z 20 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-435/10-2/IZ
Data
2010.09.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności niepodlegające opodatkowaniu
nieodpłatne nabycie
nieodpłatne nabycie


Istota interpretacji
Czynność przejęcia przez Wnioskodawcę zmodyfikowanej sieci energetycznej nie spełnia przesłanek pozwalających uznać ją za odpłatną (bądź nieodpłatną) dostawę towarów lub odpłatne (bądź nieodpłatne) świadczenie usług, co w konsekwencji powodowałoby objęcie jej podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 560 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.06.2010 r. (data wpływu 25.06.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przyjęcia elementów sieci elektroenergetycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przyjęcia elementów sieci elektroenergetycznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

P. S.A. (zwana dalej również: Spółką) prowadzi działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej do odbiorców przyłączonych do jej sieci. W toku prowadzonej działalności, Spółka wykorzystuje podziemne oraz napowietrzne linie elektroenergetyczne, które stanowią jej własność. Sieci te posadowione są także na gruntach, które stanowią własność innych podmiotów. Części sieci posadowione są w pasie drogowym. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad działający w imieniu Skarbu Państwa (dalej: GDDKiA) planujący przeprowadzić na danym terenie inwestycję (polegającą np. na budowie lub przebudowie obiektów budowlanych), gdy istniejący przebieg sieci elektroenergetycznej Spółki koliduje z projektowaną inwestycją (są to tzw. kolizje energetyczne) zwraca się do Spółki o zmianę przebiegu kolidującej linii elektroenergetycznej lub dokonanie zmian dotyczących innego urządzenia elektroenergetycznego (o tzw. usunięcie kolizji energetycznej). Po decyzji Spółki zakres i sposób przeprowadzenia prac na jej majątku, jest potwierdzany dodatkowo w odpowiednich umowach lub porozumieniach zawieranych z GDDKIA.

Usunięcie kolizji energetycznej leży w gestii GDDKiA lub wykonawcy działającego na zlecenie GDDKiA. Prace wykonywane są na koszt GDDKiA.

Spółka nie ponosi żadnych kosztów przedsięwzięcia, nie zwraca również GDDKiA jakichkolwiek wydatków. GDDKiA przedstawia Spółce zakres planowanych prac, który podlega analizie przez służby techniczne Spółki. Spółka wydaje GDDKiA dokument, w którym określa warunki techniczne usunięcia kolizji. Usunięcie kolizji polega na przebudowie kolidującego odcinka sieci elektroenergetycznej przez GDDKiA lub wykonawcy działającego na zlecenie GDDKiA, co może się wiązać:

  1. z wybudowaniem nowego odcinka sieci elektroenergetycznej, który nie będzie kolidował z planowaną inwestycją oraz na demontażu odcinka, który przebiegał przez teren inwestycji, przy czym może się to wiązać z zastąpieniem danego odcinka sieci elektroenergetycznej linii napowietrznej przez linię kablową (podziemną),
  2. z przeniesieniem urządzenia energetycznego na inne miejsce (np. przeniesienie stacji transformatorowej) z którym może wiązać się konieczność wybudowania dodatkowego elementu linii energetycznej lub taka konieczność nie wystąpi,
  3. z wytworzeniem nowego urządzenia energetycznego w miejsce urządzenia podlegającego wyburzeniu z czym wiąże się konieczność wybudowania dodatkowego elementu linii energetycznej.

Po wykonaniu prac sporządzany jest komisyjnie, przy udziale GDDKiA i Spółki, protokół przekazania wykonanych prac i poprzez jego zaakceptowanie Spółka potwierdza prawidłowość dokonanego przebudowania linii lub innego urządzenia energetycznego. Przebudowana linia energetyczna stanowi element całej sieci eksploatowanej przez Spółkę i zastępuje element sieci, który był kolizyjny. Dla celów dokumentacyjnych Spółka sporządza na zakończenie przedsięwzięcia odpowiedni dokument stanowiący dowód wykonania prac zmierzających do przesunięcia elementów sieci lub innych urządzeń. Wskazywana jest w nim specyfikacja „nowego” fragmentu infrastruktury. W oparciu o ww. dokument Spółka może przyjąć przebudowany fragment linii energetycznej do eksploatacji.

Całość kosztów związanych z usunięciem kolizji pokrywa GDDKiA. Efekty prac na majątku Spółki stają się własnością Spółki. Spółka wydaje GDDKiA jedynie zgodę na dokonanie przebudowy oraz sprawdza czy dokona przebudowa została przeprowadzona zgodnie z wydaną zgodą. Celem dbania o majątek Spółki wykonywane prace mogą być nadzorowane przez pracowników Spółki.

GDDKiA finansuje wykonane prace z środków Krajowego Funduszu Drogowego lub z środków Krajowego Funduszu Drogowego oraz z środków Unii Europejskiej lub z środków Krajowego Funduszu Drogowego i budżetu państwa lub z środków Krajowego Funduszu Drogowego budżetu państwa oraz z środków Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 roku Nr 19 poz. 115 z późń. zm. - dalej: ustawa o drogach publicznych), w przypadku gdy budowa lub przebudowa drogi w miejscu jej przecięcia się z inną drogą transportu lądowego - z wyjątkiem skrzyżowania z linią kolejową w poziomie szyn, o którym mowa w art. 28 ust. 1 - wodnego, korytarzem powietrznym w strefie lotniska lub urządzeniem typu liniowego (w szczególności linią energetyczną lub telekomunikacyjną, rurociągiem, taśmociągiem) powoduje naruszenie tych obiektów lub urządzeń albo konieczność zmian dotychczasowego ich stanu, przywrócenie poprzedniego stanu lub dokonanie zmiany należy do zarządcy drogi, z zastrzeżeniem ust. 2-4. Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych przekazanie przez zarządcę drogi urządzeń o których mowa w ust. 2-4, wykonanych w pasie drogowym, osobie uprawnionej następuje nieodpłatnie, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Inwestycje realizowane przez GDDKiA, przy realizacji których wystąpi konieczność usunięcia kolizji energetycznej, realizowane są w ramach programu przyjętego uchwałą Rady Ministrów nr 163/2007 z dnia 25 września 2007 roku w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyrażając zgodę na przebudowę odcinka sieci elektroenergetycznej i przyjmując nieodpłatnie przebudowane elementy sieci Spółka wykona czynność objętą opodatkowaniem podatkiem VAT...

Zdaniem Spółki, wyrażając zgodę na przebudowę odcinka sieci elektroenergetycznej i przyjmując nieodpłatnie przebudowane elementy sieci Spółka nie wykona czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Godząc się na nieodpłatną przebudowę przez GDDKiA majątku Spółki, Spółka nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów ani nie dokonuje odpłatnego świadczenia usług. To GDDKiA spełnia świadczenie na rzecz Spółki.

Dodatkowo należy stwierdzić, że z art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych wynika wprost, że przekazanie przez zarządcę drogi (w tym przez GDDKiA) urządzeń wykonanych w pasie drogowym, osobie uprawnionej następuje nieodpłatnie, na podstawie protokołu zdawczo- odbiorczego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).Z kolei stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej do odbiorców przyłączonych do jej sieci. W toku prowadzonej działalności, Spółka wykorzystuje podziemne oraz napowietrzne linie elektroenergetyczne, które stanowią jej własność. Sieci te posadowione są także na gruntach, które stanowią własność innych podmiotów. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad działający w imieniu Skarbu Państwa (dalej: GDDKiA) planujący przeprowadzić na danym terenie inwestycję (polegającą np. na budowie lub przebudowie obiektów budowlanych), gdy istniejący przebieg sieci elektroenergetycznej Spółki koliduje z projektowaną inwestycją (są to tzw. kolizje energetyczne), zwraca się do Spółki o zmianę przebiegu kolidującej linii elektroenergetycznej lub dokonanie zmian dotyczących innego urządzenia elektroenergetycznego (o tzw. usunięcie kolizji energetycznej). Po decyzji Spółki zakres i sposób przeprowadzenia prac na jej majątku, jest potwierdzany dodatkowo w odpowiednich umowach lub porozumieniach zawieranych z GDDKIA.

Usunięcie kolizji energetycznej leży w gestii GDDKiA lub wykonawcy działającego na zlecenie GDDKiA. Prace wykonywane są na koszt GDDKiA. Spółka nie ponosi żadnych kosztów przedsięwzięcia, nie zwraca również GDDKiA jakichkolwiek wydatków. GDDKiA przedstawia Spółce zakres planowanych prac, który podlega analizie przez służby techniczne Spółki. Spółka wydaje GDDKiA dokument, w którym określa warunki techniczne usunięcia kolizji. Po wykonaniu prac sporządzany jest komisyjnie, przy udziale GDDKiA i Spółki, protokół przekazania wykonanych prac i poprzez jego zaakceptowanie Spółka potwierdza prawidłowość dokonanego przebudowania linii lub innego urządzenia energetycznego.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych przekazanie przez zarządcę drogi urządzeń wykonanych w pasie drogowym, osobie uprawnionej następuje nieodpłatnie, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Z analizy treści złożonego wniosku wynika zatem, iż Wnioskodawca występuje wyłącznie w charakterze nabywcy, otrzymującego od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, powstałe w wyniku usunięcia kolizji energetycznej, odcinki (nowe, przebudowane) sieci elektroenergetycznej. Spółka w zamian za to nie wypłaca, ani nie otrzymuje jakiegokolwiek wynagrodzenia. Istotą dokonywanych modernizacji jest jedynie dostosowanie linii energetycznych do inwestycji prowadzonej przez GDDKiA polegających na budowie lub przebudowie obiektów budowlanych. W przesdtawionych okolicznościach Wnioskodawca nie dokonuje żadnego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, ani nie świadczy żadnych usług na rzecz Inwestora. Fakt, że Wnioskodawca wyraża zgodę na przebudowę odcinka sieci elektroenergetycznej (w związku z zaistniałą kolizją energetyczną) nie powoduje przeniesienia prawa do rozporządzania jakimkolwiek towarem (w szczególności gruntem, na którym posadowiona jest lub będzie sieć elektroenergetyczna) ani świadczenia jakichkolwiek czynności (usług) na rzecz Inwestora. Czynność przejęcia przez Wnioskodawcę zmodyfikowanej sieci energetycznej nie spełnia przesłanek pozwalających uznać ją za odpłatną (bądź nieodpłatną) dostawę towarów lub odpłatne (bądź nieodpłatne) świadczenie usług, co w konsekwencji powodowałoby objęcie jej podatkiem od towarów i usług. Stąd też w przedmiotowej sprawie, w sytuacji gdzie Zainteresowany występuje w charakterze nabywcy, w świetle regulacji zawartych w ustawie o VAT, nie wykona żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj