Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1084/09/BM
z 20 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1084/09/BM
Data
2010.01.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
edukacja
edukacja
usługi
usługi
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
możliwości korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2009r. (data wpływu 26 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 stycznia 2010r. (data wpływu 12 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 stycznia 2010r. (data wpływu 12 stycznia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 grudnia 2009r. znak IBPP1/443-1084/09/BM, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie:

  1. sporządzania wniosków o dotacje z krajowych i zagranicznych środków pomocowych w oparciu o informacje i dokumenty dostarczone przez zlecającego zgodnie z PKD:82.99.Z (pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana),
  2. organizowania i prowadzenia szkoleń dla dorosłych z zakresu samodzielnego pisania wniosków o przyznanie środków pomocowych PKD:85.59.B (Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane)

Na potwierdzenie zastosowania prawidłowych kodów PKD Wnioskodawca uzyskał potwierdzenie Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 6 stycznia 2010r. wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą od dnia 15 maja 2009r. w zakresie:

  • PKD 96.09.Z pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana (przygotowanie na zlecenie klientów wniosków o dotacje unijne)
  • PKD 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (przeprowadzanie szkoleń z samodzielnego pisania wniosków o dotacje unijne).

W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca osiągnął obrót w wysokości 4.000,00zł za przygotowanie wniosku o dotację.

PKWiU dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług określone zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.:

  • PKWiU 74.84.16-00.00 usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane;
  • PKWiU 80.42.20-00.00 usługi w zakresie pozostałych form kształcenia.

Do wykonywania czynności w obu wskazanych we wniosku przypadkach nie są wymagane żadne koncesje ani licencje. Uprawnienia Wnioskodawcy oparte są o odbyty kurs specjalistyczny – "Doradca do spraw funduszy unijnych" zakończony egzaminem akredytacyjnym oraz ukończone studia wyższe z zakresu pedagogiki. Wnioskodawca będzie prowadzić biuro zajmujące się ww. działalnością.

W ramach swoich usług Wnioskodawca będzie udzielał pomocy zainteresowanym w sporządzaniu wniosków, to jest:

  • pomoc w zgromadzeniu potrzebnych dokumentów - wskazanie potrzebnych dokumentów,
  • analiza dokumentów,
  • uzupełnianie wniosków
  • przygotowanie biznes planu,
  • przygotowanie wniosków rozliczeniowych.

Zakres interpretacji obejmuje art. 113 ust. 13 pkt 2 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w szczególności art. 113 ust. 13 pkt 2 ww. Ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy prowadzeniu ww. działalności gospodarczej Wnioskodawca może korzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT ze względu na wysokość obrotów (art. 113 ustawy o VAT)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie opisanej wyżej działalności Wnioskodawca może korzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT ze względu na wysokość obrotów (art. 113 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oceniane całościowo uznaje się za nieprawidłowe.

W piśmie z dnia 6 stycznia 2010r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, dlatego też niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2009r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na mocy art. 113 ust. 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ww. ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w cyt. art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit.a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Zgodnie z § 26 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” jest szerszy niż terminu „usługi w zakresie doradztwa podatkowego”. Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem „doradca” należy rozumieć „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych, finansowych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko. Należy również podkreślić, iż w poz. 37 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (…) nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie:

  1. sporządzania wniosków o dotacje z krajowych i zagranicznych środków pomocowych w oparciu o informacje i dokumenty dostarczone przez zlecającego PKD:82.99.Z (Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana),
  2. organizowania i prowadzenia szkoleń dla dorosłych z zakresu samodzielnego pisania wniosków o przyznanie środków pomocowych PKD:85.59.B (Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane)

Wnioskodawca w piśmie z dnia 6 stycznia 2010r. wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą od dnia 15 maja 2009r. w zakresie:

  • PKD 96.09.Z pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana (przygotowanie na zlecenie klientów wniosków o dotacje unijne)
  • PKD 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (przeprowadzanie szkoleń z samodzielnego pisania wniosków o dotacje unijne).

W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca osiągnął obrót w wysokości 4.000,00zł za przygotowanie wniosku o dotację.

PKWiU dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług określone zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.:

  • PKWiU 74.84.16-00.00 usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane;
  • PKWiU 80.42.20-00.00 usługi w zakresie pozostałych form kształcenia.


W ramach swoich usług Wnioskodawca będzie udzielał pomocy zainteresowanym w sporządzaniu wniosków, to jest:

  • pomoc w zgromadzeniu potrzebnych dokumentów - wskazanie potrzebnych dokumentów,
  • analiza dokumentów,
  • uzupełnianie wniosków,
  • przygotowanie biznes planu,
  • przygotowanie wniosków rozliczeniowych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz wskazane przepisy prawa należy stwierdzić, że najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. Należy wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już sama pomoc w prawidłowym sporządzaniu wniosków o dotacje z krajowych i zagranicznych środków pomocowych nie jest możliwa bez wykorzystania fachowej wiedzy osoby sporządzającej te wnioski (np. w zakresie pomocy w zgromadzeniu potrzebnych dokumentów, analizy dokumentów, uzupełniania wniosków, przygotowania biznes planu, przygotowania wniosków rozliczeniowych).

O wyłączeniu ze zwolnień podmiotowych decyduje bowiem istota wykonywanych czynności. Trudno bowiem wyobrazić sobie świadczenie przez Wnioskodawcę usług w zakresie sporządzania wniosków o dotacje z krajowych i zagranicznych środków pomocowych, bez wykorzystania posiadanej przez Wnioskodawcę fachowej wiedzy w tym zakresie.

Ponadto nie można pominąć faktu, że Wnioskodawca ukończył kurs specjalistyczny zakończony egzaminem akredytacyjnym nadający Wnioskodawcy uprawnienia „Doradcy do spraw funduszy unijnych”. Nie można zatem uznać, że Wnioskodawca nie wykonuje usług doradztwa.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, w przypadku wykonywania przez Wnioskodawcę czynności sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 74.84.16-00.00 „Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane”, obejmujące w istocie również usługi doradztwa, na co jednoznacznie wskazuje ukończony przez Wnioskodawcę kurs i nabyte uprawnienia, będzie miało zastosowanie wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT.

Ponadto z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje usługi organizowania i prowadzenia szkoleń dla dorosłych z zakresu samodzielnego pisania wniosków o przyznanie środków pomocowych. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe usługi sklasyfikowane zostały w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). W myśl przepisu § 3 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009r. (Dz. U. Nr 222, poz. 1753) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może się zwrócić do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych i weryfikacji prawidłowości zaklasyfikowania przez podatnika danego wyrobu lub usługi do właściwego grupowania.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 „Usługi w zakresie edukacji”.

Użycie przez ustawodawcę „ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie odpowiednim symbolem PKWiU wykonywanych usług przez podatnika.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi organizowania i prowadzenia szkoleń dla dorosłych z zakresu samodzielnego pisania wniosków o przyznanie środków pomocowych. Przedmiotowe usługi zostały zakwalifikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU 80.42.20-00.00 „Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia”.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi organizowania i prowadzenia szkoleń dla dorosłych z zakresu samodzielnego pisania wniosków o przyznanie środków pomocowych o ile są - jak wskazał Wnioskodawca - zakwalifikowane do PKWiU 80.42.20-00.00 „Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia” – korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Ponieważ jednak Wnioskodawca, oprócz usług w zakresie edukacji sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 80.42.20-00.00, korzystających ze zwolnienia przedmiotowego od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykonuje również czynności stanowiące usługi doradztwa, w takiej sytuacji Wnioskodawca nie ma możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego, gdyż ma miejsce wyłączenie określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT. Świadczenie usług doradztwa, wyłącza bowiem prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż w zakresie opisanej w stanie faktycznym działalności Wnioskodawca może korzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT ze względu na wysokość obrotów w oparciu o art. 113 ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj