Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-548b/10/AK
z 9 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-548b/10/AK
Data
2010.09.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja jednorazowa
amortyzacja jednorazowa
ciągnik siodłowy
ciągnik siodłowy
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
księga przychodów i rozchodów
księga przychodów i rozchodów
mały podatnik
mały podatnik
odpisy amortyzacyjne
odpisy amortyzacyjne
pomoc de minimis
pomoc de minimis


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji (w tym naczepy SCHMITZ), z wyłączeniem samochodów osobowych, w miesiącach, w których będą wprowadzane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w granicach kwoty nieprzekraczającej w roku podatkowym 2010 równowartości 100 000 euro, (422 000 zł) lub w kolejnych latach w granicach kwoty nieprzekraczającej równowartości 50 000 euro?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia jednorazowo w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia jednorazowo w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca od dnia 1 sierpnia 2001 roku prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług transportowych – PKD 4941Z. Jest małym podatnikiem oraz płatnikiem podatku VAT. Dla potrzeb działalności prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Koszty księgowane są zgodne z art. 22 ust. 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, w dniu wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Dochód opodatkowany jest stawką 19%. W ramach działalności gospodarczej wykorzystywane są ciągniki siodłowe i naczepy. W związku z faktem, iż Wnioskodawca uzyskał zgodę na rozłożenie na raty podatku od środków transportu zarówno w ubiegłych latach jak i w bieżącym roku, uzyskał z tego tytułu pomoc de minimis w następującej wysokości: rok 2008 – 341,29 zł (96,42 euro), rok 2009 – 189,75 zł (42,05 euro), rok 2010 – 119,85 zł (30,14 euro). Z innej pomocy de minimis nie korzystano.

Wnioskodawca dnia 26 maja 2010 roku kupił ciągnik siodłowy. Zgodnie z dowodem rejestracyjnym dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 18 000 kg. Ciągnik został przyjęty do użytkowania i wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych 28 maja 2010 roku. Wartość początkowa ustalona dla tego ciągnika wynosi 61 265 zł. W miesiącu czerwcu 2010 roku Wnioskodawca planuje kupić naczepę SCHMITZ zaliczaną do rodzaju 747 KŚT, o wartości netto około 60 000 zł, którą wprowadzi do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w miesiącu oddania do używania – prawdopodobnie w czerwcu 2010 roku. W tym też miesiącu Wnioskodawca planuje dokonać jej jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Nie wykluczone, że do końca 2010 roku zakupione zostaną kolejne środki trwałe z grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, o wartości początkowej przekraczającej 3 500 zł, do których Wnioskodawca będzie chciał zastosować jednorazową amortyzację.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2).


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji (w tym naczepy SCHMITZ), z wyłączeniem samochodów osobowych, w miesiącach, w których będą wprowadzane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w granicach kwoty nieprzekraczającej w roku podatkowym 2010 równowartości 100 000 euro, (422 000 zł) lub w kolejnych latach w granicach kwoty nieprzekraczającej równowartości 50 000 euro...


Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on wszystkie warunki określone przepisami prawa podatkowego uprawniające go do dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych. Zgodnie z art. 22k ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 11, oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości 100 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Wnioskodawca sądzi, iż spełnia te wymagania, gdyż jest małym podatnikiem (wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro), oraz ciągnik siodłowy jest zaliczony do rodzaju 746 KŚT (mieści się w przedziale grup 3-8 i nie jest samochodem osobowym). Równowartość kwoty 100 000 euro na 2010 rok wynosi 422 000 zł. W związku z faktem, iż w 20010 roku Wnioskodawca nie dokonywał jednorazowych odpisów amortyzacyjnych, środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej 3 500 zł, kwota limitu nie została pomniejszona i może on dokonać jednorazowej amortyzacji w pełnej wysokości 61 265 zł. Natomiast dla potrzeb kolejnych jednorazowych odpisów amortyzacyjnych kwota limitu 422 000 zł będzie pomniejszona o dokonane już w 2010 roku odpisy jednorazowe o wartości przekraczającej 3 500 zł, czyli po dokonaniu amortyzacji jednorazowej ciągnika siodłowego limit ten zmniejszy się do kwoty 360 735 zł.

Od zakupionych w przyszłości środków trwałych zaliczonych go grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, mogą być dokonywane jednorazowe odpisy amortyzacyjne w miesiącach wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w granicach kwoty nieprzekraczającej w roku podatkowym 2010 równowartości 100 000 euro (422 000 zł), lub w kolejnych latach w granicach kwot nierpzekraczającej równowartości 50 000 euro. W przypadku zakupienia naczepy SCHMITZ w miesiącu czerwcu 2010 r. i wprowadzenia w tym samym miesiącu do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, Wnioskodawca będzie miał prawo do dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w czerwcu 2010 roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:


  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych


  • wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.


Kosztem uzyskania przychodów mogą być natomiast, zgodnie art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a – 22o, z uwzględnieniem art. 23. W myśl art. 22h ust. 1 pkt 1 ww. ustawy odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 22k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), z zastrzeżeniem art. 22e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których, zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 11, oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Na podstawie ust. 12 ww. art. 22k, przeliczenia na złote kwoty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wystąpiło zdarzenie, o którym mowa w tym przepisie, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Jak stanowi art. 22k ust. 9 ww. ustawy, przy określaniu limitu, o którym mowa w ust. 7, nie uwzględnia się odpisów amortyzacyjnych od nieprzekraczającej 3.500 zł wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22f ust. 3.

Ustawą z dnia 5 marca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2009 r. Nr 69, poz. 587) zmieniono kwotę tego limitu. Zgodnie z art. 5 powołanej ustawy, w latach podatkowych rozpoczynających się w 2009 r. i 2010 r., kwota limitu odpisów amortyzacyjnych, o której mowa w art. 22k ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1 (tj. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz art. 16k ust. 7 ustawy zmienianej w art. 2 (tj. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych), wynosi 100.000 euro w każdym z tych lat podatkowych.

W 2010 roku limit jednorazowych odpisów amortyzacyjnych stosownie do postanowień ww. ustawy wynosi 422 000 zł.

Zgodnie z przepisem art. 22k ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w ust. 7, nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, lub stosować zasady określone w art. 22h ust. 4. Od następnego roku podatkowego podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych zgodnie z ust. 1 lub art. 22i; suma odpisów amortyzacyjnych, w tym dokonanych w pierwszym roku podatkowym oraz niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1, nie może przekroczyć wartości początkowej tych środków trwałych.

Określenie „mały podatnik” zdefiniowane zostało w art. 5a pkt 20 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią jest to podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800.000 euro. Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł. Powołaną powyżej ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zmieniono również kwotę, po przekroczeniu której podatnik utraci status „małego podatnika”. Na mocy art. 1 pkt 1 ustawy, „małym podatnikiem” jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro.

Zatem, w 2010 roku za małego podatnika można uznać tego, którego przychód ze sprzedaży wraz z podatkiem od towarów i usług za 2009 rok nie przekroczył 5.067.000 zł.

Jednorazowa amortyzacja - stosownie do treści art. 22k ust. 10 - stanowi pomoc de minimis udzielaną w zakresie i na zasadach określonych w aktach prawa wspólnotowego.

Zasady pomocy de minimis uregulowane zostały rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 06.379.5 z dnia 28 grudnia 2006 r.). Przepisów tych nie stosuje się do pomocy na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego przyznawanej podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarowego.

Powyższe rozporządzenie stosuje się od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2013 r., co wynika z art. 6, tego aktu prawnego.

Zgodnie z powołanym przepisem, łączna wartość tej pomocy w okresie trzech lat nie może przekroczyć 200.000 euro, a dla podmiotów gospodarczych działających w sektorze transportu drogowego nie może przekroczyć 100.000 euro.

Ulga w postaci jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, jakkolwiek stanowi pomoc publiczną, to nie stanowi pomocy na nabycie środka trwałego, zatem możliwe jest stosowanie jej również w przypadku podmiotów gospodarczych prowadzących działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarowego.

Ze złożonego przez Wnioskodawcę oświadczenia wynika, iż posiada status „małego podatnika” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego Wnioskodawcy przysługuje możliwość skorzystania z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od zakupionych środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT (z wyłączeniem samochodów osobowych) w tym naczepy, do wysokości limitu 100.000 EURO łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych, przy jednoczesnym zachowaniu warunków pomocy de minimis.

Odpisu można najwcześniej dokonać w miesiącu, w którym środek trwały zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. We wniosku wskazano, że na czerwiec planowane jest dokonanie zakupu naczepy, która w tym samym miesiącu zostanie oddana do używania i wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Prawidłowo zatem Wnioskodawca wskazał, iż przysługuje mu prawo dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej naczepy w czerwcu 2010 roku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj