Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-417/10/BW
z 5 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-417/10/BW
Data
2010.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynki zbiorowego zamieszkania
budynki zbiorowego zamieszkania
montaż
montaż
stawki podatku
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Stawki podatku VAT dla będących przedmiotem zapytania czynności (robót betoniarskich).



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2010r. (data wpływu 7 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lipca 2010r. (data wpływu 14 lipca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla będących przedmiotem zapytania czynności (robót betoniarskich) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla będących przedmiotem zapytania czynności (robót betoniarskich).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lipca 2010r. znak: BP/B-41/07/2010, będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 lipca 2010r. znak: IBPP2/443-417/10/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka) jest przedsiębiorcą którego działalność będzie obejmować między innymi usługi budowlane, sprzedaż materiałów budowlanych oraz sprzedaż wyprodukowanego przez niego betonu. W ramach świadczonych usług budowlanych Wnioskodawca będzie zawierać umowy z klientami będącymi osobami fizycznymi lub przedsiębiorcami. Przedmiotem powyższej umowy będą prace polegające na betonowaniu.

Zgodnie z umową usługa betonowania obejmować będzie szereg czynności:

  • wykonanie prac budowlanych, instalacyjnych, montażowych i czynności z nimi związanych odnośnie realizacji przedmiotu umowy, w tym dostawa wszystkich materiałów budowlanych i pomocniczych, urządzeń, rusztowań i sprzętu budowlanego, zatrudnienie pracowników, ich wynagrodzenie,
  • wszystkie materiały wyroby i urządzenia użyte do wykonania przedmiotu umowy zostaną dostarczone na plac budowy na koszt i ryzyko Wykonawcy,
  • usługa wykonywana będzie za pomocą własnych pracowników (zbrojarz, betoniarz, kierowca), własnego lub przez siebie najmowanego sprzętu oraz wyprodukowanego przez siebie betonu. Mieszanka betonowa na plac budowy będzie transportowana od Wnioskodawcy na miejsce u klienta, następnie dokonywać będzie się jej rozładunku, pompowania i umieszczenia w szalunkach, będzie odpowiednio zagęszczana i nada jej się ostateczny kształt. Wnioskodawca dokonywać będzie także sprawdzenia poprawności położenia mieszanki betonowej i ewentualnych jej poprawek.

Natomiast w piśmie z dnia 12 lipca 2010r. Wnioskodawca wskazał:

  1. Czynności do których odnosi się pytanie to świadczenie kompleksowe polegające na:
    • dostarczeniu na plac budowy wyprodukowanej przez spółkę mieszanki betonowej przy użyciu sprzętu nie będącego własnością wykonawcy usługi (najmowanego lub dzierżawionego),
    • wykorzystaniu do realizacji usługi własnych pracowników (betoniarz, operator pompy do betonu, kierowca betonomieszarki),
    • dokonaniu rozładunku, pompowania i umieszczenia w szalunkach masy betonowej, jej zagęszczenie i ukształtowanie,
    • sprawdzeniu poprawności położenia mieszanki betonowej i dokonanie ewentualnych poprawek.
      Całość powyższych czynności wykonywana jest na podstawie umowy o tzw. roboty betoniarskie. Cena za wykonanie usługi betonowania określona jest kwotowo za całą usługę, a nie za jej poszczególne elementy (materiał i osobno usługa).
  2. Zdaniem Wnioskodawcy, roboty betoniarskie polegające na dostarczeniu masy betonowej na plac budowy wraz z pielęgnacją betonu, betonowaniem elementów budowlanych, montażem szalunków, mieszczą się w grupowaniach PKWiU 45.25.3 „Roboty betoniarskie".
  3. Wykonawca usługi betonowania do jej realizacji wykorzysta wyprodukowany przez siebie beton i na plac budowy dostarczy swój produkt (masę betonową). Do jego wyprodukowania niezbędne jest dokonanie zakupu materiałów: piasku, cementu, żwiru i wody. Do realizacji zadania wykonawca usługi wykorzystuje również sprzęt budowlany własny i dzierżawiony oraz własnych pracowników.
  4. Cena za czynności określone w umowie określona jest kompleksowo. Nie przewiduje się w umowie osobnego wynagrodzenia za świadczone usługi oraz za dostarczone materiały, czy produkty.
  5. Czynności opisane we wniosku będą wykonywane w budynkach mieszkalnych, które zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych są klasyfikowane w dziale 11.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności opisane we wniosku są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 7% zgodnie z art. 41 ust 12 i ust 2 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega opłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel. Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W umowie pomiędzy wykonawcą usługi budowlanej określono, co jest przedmiotem sprzedaży. Zawarta umowa przewiduje sprzedaż usługi budowlanej wraz z materiałem wyprodukowanym przez wykonującego roboty. W związku z czym do całości powyższej usługi świadczonej w obiektach budownictwa mieszkaniowego stosować należy stawkę podatku w wysokości 7%. Umowa nie przewiduje odrębnych elementów będących przedmiotem sprzedaży takich jak robocizna, materiały budowlane, usługi sprzętowe, montaż itp. Nie przewiduje odrębnego wynagrodzenia za świadczone usługi i dostarczenie masy betonowej.

Zastosowanie właściwej stawki podatku uzależniona jest w tym wypadku od tego co jest przedmiotem umowy cywilnoprawnej, a tym samym co jest świadczeniem głównym. W tym wypadku przedmiotem umowy są roboty budowlane w budynkach mieszkalnych, stąd też do całej wartości usługi zastosowanie ma stawka 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalejrownież ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c) ustawy.

Ponadto zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów należy stwierdzić, że obniżona do wysokości 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących tylko obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Jednakże przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma również ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy też świadczy usługę.

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przy formułowaniu zakresu pojęciowego towarów i usług oraz wyjątków w dziedzinie ulgowego opodatkowania lub zwolnień od tego podatku – co do zasady - opierają się na klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Zatem dopiero ustalenie przez podatnika właściwego grupowania statystycznego dla dokonanej czynności pozwala na określenie prawidłowej stawki podatku VAT.

Zgodnie z zasadami tworzenia grupowań PKWiU (pkt 5. 3. 4) Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, ze zm.), obowiązującej dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r., roboty instalacyjne i montażowe wykonywane na miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby (sprzęt, maszyny, urządzenia), z następującymi zastrzeżeniami:

  • roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu,
  • gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób,
  • budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale 45,
  • roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu 52.

Zastosowanie właściwej stawki podatku zależy więc od tego, co jest przedmiotem umowy cywilnoprawnej oraz rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika. Jeżeli przedmiotem umowy są roboty budowlane sklasyfikowane wg PKWiU 45, w ramach których podatnik wykonuje roboty betoniarskie w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania (PKOB 11) wówczas do całej wartości usługi zastosowanie ma jednolita 7% stawka podatku.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca (spółka) jest przedsiębiorcą którego działalność będzie obejmować między innymi usługi budowlane, sprzedaż materiałów budowlanych oraz sprzedaż wyprodukowanego przez niego betonu. W ramach świadczonych usług budowlanych Wnioskodawca będzie zawierać umowy z klientami będącymi osobami fizycznymi lub przedsiębiorcami. Przedmiotem powyższej umowy będą prace polegające na betonowaniu. Zgodnie z umową usługa betonowania obejmować będzie szereg czynności:

  • wykonanie prac budowlanych, instalacyjnych, montażowych i czynności z nimi związanych odnośnie realizacji przedmiotu umowy, w tym dostawa wszystkich materiałów budowlanych i pomocniczych, urządzeń, rusztowań i sprzętu budowlanego, zatrudnienie pracowników, ich wynagrodzenie,
  • wszystkie materiały wyroby i urządzenia użyte do wykonania przedmiotu umowy zostaną dostarczone na plac budowy na koszt i ryzyko Wykonawcy,
  • usługa wykonywana będzie za pomocą własnych pracowników (zbrojarz, betoniarz, kierowca), własnego lub przez siebie najmowanego sprzętu oraz wyprodukowanego przez siebie betonu. Mieszanka betonowa na plac budowy będzie transportowana od Wnioskodawcy na miejsce u klienta, następnie dokonywać będzie się jej rozładunku, pompowania i umieszczenia w szalunkach, będzie odpowiednio zagęszczana i nada jej się ostateczny kształt. Wnioskodawca dokonywać będzie także sprawdzenia poprawności położenia mieszanki betonowej i ewentualnych jej poprawek.

Wnioskodawca wskazał, że czynności do których odnosi się pytanie (przedstawione we wniosku) to świadczenie kompleksowe polegające na:

  • dostarczeniu na plac budowy wyprodukowanej przez spółkę mieszanki betonowej przy użyciu sprzętu nie będącego własnością wykonawcy usługi (najmowanego lub dzierżawionego),
  • wykorzystaniu do realizacji usługi własnych pracowników (betoniarz, operator pompy do betonu, kierowca betonomieszarki),
  • dokonaniu rozładunku, pompowania i umieszczenia w szalunkach masy betonowej, jej zagęszczenie i ukształtowanie,
  • sprawdzeniu poprawności położenia mieszanki betonowej i dokonanie ewentualnych poprawek.

Całość powyższych czynności wykonywana jest na podstawie umowy o tzw. roboty betoniarskie. Cena za wykonanie usługi betonowania określona jest kwotowo za całą usługę, a nie za jej poszczególne elementy (materiał i osobno usługa).

Zdaniem Wnioskodawcy, roboty betoniarskie polegające na dostarczeniu masy betonowej na plac budowy wraz z pielęgnacją betonu, betonowaniem elementów budowlanych, montażem szalunków, mieszczą się w grupowaniach PKWiU 45.25.3 „Roboty betoniarskie".

Wnioskodawca wskazał, że do realizacji ww. usługi wykorzysta wyprodukowany przez siebie beton i na plac budowy dostarczy swój produkt (masę betonową). Do jego wyprodukowania niezbędne jest dokonanie zakupu materiałów: piasku, cementu, żwiru i wody. Do realizacji zadania wykorzystuje również sprzęt budowlany własny i dzierżawiony oraz własnych pracowników.

Wnioskodawca wskazał także, że cena za czynności określone w umowie określona jest kompleksowo. Nie przewiduje się w umowie osobnego wynagrodzenia za świadczone usługi oraz za dostarczone materiały, czy produkty.

Odnosząc do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że o ile faktycznie opisane we wniosku usługi betoniarskie, należy klasyfikować do grupowania PKWiU 45.25.3 „Roboty betoniarskie” i usługi te będą wykonywane w budynkach mieszkalnych PKOB 11 z wyłączeniem lokali użytkowych, to właściwa dla tych usług będzie stawka VAT w wysokości 7%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić tutaj należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania opisanych we wniosku usług – według PKWiU oraz budynków - według PKOB.

Należy zauważyć, iż stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych – na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług według PKWiU oraz budynków według PKOB.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ pragnie ponadto nadmienić, iż powołane przez Wnioskodawcę w poz. 47 wniosku ORD-IN przepisy art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i ust. 2 ustawy o VAT obowiązywały do dnia 31 grudnia 2007r. Natomiast Wnioskodawca nie wskazał w jakim zakresie oczekuje interpretacji tych przepisów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku–Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj