Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1230/10/EJ
z 10 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1230/10/EJ
Data
2010.09.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
budowa
budowa
drogi
drogi
faktura VAT
faktura VAT
park
park
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
teren
teren
turystyka
turystyka


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego w ramach projektu polegającego na zwiększeniu atrakcji turystycznej miasta



Wniosek ORD-IN 991 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2010r. (data wpływu 30 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części z faktur wystawianych w 2009r. w ramach realizowanego projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części z faktur wystawianych w 2009r. w ramach realizowanego projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca podpisał z Urzędem Marszałkowskim umowę o dofinansowanie projektu pn. „…” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach działania 1.4.2 Usługi turystyczne i rekreacyjno-sportowe świadczone przez sektor publiczny. Miasto otrzyma dofinansowanie 36,48% kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Wydatki związane z realizacją ww. projektu w chwili obecnej są udokumentowane fakturami wystawionymi na Urząd Miasta, który jest beneficjentem projektu. Natomiast w 2009r. przed podpisaniem przez Miasto umowy o dofinansowanie projektu faktury wystawione były na Wnioskodawcę, który jest jednostką podległą Urzędowi Miasta.

Projekt zakłada szereg przedsięwzięć, które ożywią obszary miasta położone wzdłuż rzeki. Projekt został podzielony na etapy:

  1. Zagospodarowanie wyrobiska
  2. Rewaloryzacja Parku
  3. Budowa bulwarów spacerowych nad Kanałem
  4. Budowa bulwarów spacerowych nad rzeką
  5. Remont stawu zamkowego.

Ww. miejsca będą ogólnie dostępne i nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom. Realizowany projekt będzie całkowicie niedochodowy.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Miasta działającą jako jednostka budżetowa, powołana została uchwałą rady Miasta z dnia 17 grudnia 1991r. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007r. Nr 19, poz. 115) Zarządca drogi (w tym przypadku Prezydent Miasta) może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi.

Wnioskodawca jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT czynny. Decyzją Urzędu Skarbowego otrzymał numer identyfikacji podatkowej. Realizacja projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Również po zrealizowaniu ww. projektu inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Projekt jest zadaniem własnym gminy nałożonym art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części z faktur wystawionych w 2009r. na Wnioskodawcę...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia całości lub części podatku od towarów i usług VAT naliczonego w trakcie realizacji ww. projektu z faktur wystawionych w 2009r. na Wnioskodawcę...

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. W 2009r. faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację projektu wystawione były na Wnioskodawcę, natomiast obecnie są wystawiane na Urząd Miasta. Projekt zakłada szereg przedsięwzięć, które ożywią obszary miasta położone wzdłuż rzeki. Projekt został podzielony na etapy: zagospodarowanie wyrobiska, rewaloryzacja Parku, budowa bulwarów spacerowych nad kanałem, budowa bulwarów spacerowych nad rzeką, remont stawu zamkowego. Ww. miejsca będą ogólnie dostępne i nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom. Realizowany projekt będzie całkowicie niedochodowy. Realizacja projekt nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Również po zrealizowaniu projektu inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte w 2009r. przez Wnioskodawcę towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części, z faktur wystawionych w 2009r. na M., bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj