Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-431/10/LSz
z 27 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-431/10/LSz
Data
2010.07.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bonus
premia
premia pieniężna
rabaty
rabaty premiowe


Istota interpretacji
Premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami i w tym konkretnym przypadku kontrahenci otrzymujący premie pieniężne nie świadczą na rzecz Wnioskodawcy usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w fakturach wystawionych przez kontrahentów z tytułu otrzymania premii pieniężnej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010r. (data wpływu 11 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2010r. (data wpływu 9 lipca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od otrzymanej faktury VAT dokumentującej udzieloną przez Wnioskodawcę premię pieniężną – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2010r., wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od otrzymanej faktury VAT dokumentującej udzieloną przez Wnioskodawcę premię pieniężną.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2010r. (data wpływu 9 lipca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 czerwca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego i detalicznego materiałami budowlanymi, farbami, lakierami. Spółka prowadzi księgi handlowe, jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa od dystrybutora farby, które następnie sprzedaje własnym klientom. Z własnymi kontrahentami Spółka zawarła porozumienia handlowe, z których treści wynika iż Spółka zobowiązała się przyznać swoim kontrahentom premie pieniężne za dokonanie określonej ilości zakupów w kwartale oraz za terminowe regulowanie płatności za te zakupy.

Spółka zgodnie z zawartymi porozumieniami wystawia po zakończeniu kwartału noty uznaniowe oraz przelewa na konta swoich kontrahentów kwoty premii pieniężnych. Niektórzy z kontrahentów odmawiają przyjęcia noty uznaniowej i dokumentują otrzymanie premii fakturą VAT stosując 22% stawkę podatku VAT. Spółka po otrzymaniu wymienionych faktur VAT nie odlicza zawartego w nich podatku naliczonego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że kontrahent nie świadczy na rzecz Spółki jakichkolwiek usług. Dokonuje jedynie zakupów określonej ilość oraz płaci za nie w określonych terminach.

Wypłacane kontrahentowi premie pieniężne są wyliczane w stałym procencie niezależnie od kwoty osiągniętych obrotów.

Ustalenie wysokości premii następuje poprzez zsumowanie zrealizowanego obrotu netto obliczonego na podstawie wystawionych przez Spółkę faktur VAT na rzecz odbiorcy (gdzie przedmiotem transakcji były produkty określonego producenta). Stosownych obliczeń w zakresie ustalenia wysokości premii dokonuje upoważniony pracownik Spółki.

Z treści zawartego porozumienia wynika, iż otrzymanie premii przez kontrahenta uzależnione jest jedynie od dokonania zakupów (określonego producenta) oraz terminowe uregulowanie należności związanych z tymi zakupami. Otrzymanie premii nie jest zależne od świadczenia usług na rzecz Spółki. Wypłacane premie są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od otrzymanej faktury VAT dokumentującej premie pieniężne (wypłaconej przez Spółkę na rzecz swojego kontrahenta) Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w otrzymanych fakturach VAT dokumentujących premie pieniężne.

Zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 6 lutego 2007r. (I FSK 94/06) premia wypłacona przez sprzedawcę w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi. Podobnie, zgodnie z unormowaniami zawartymi w VI dyrektywie VAT - dostawa towaru nie może jednocześnie stanowić świadczenia usługi, tak więc we wspólnotowym systemie podatku od wartości dodanej określona ilość dostaw nie może stanowić usługi. Jeżeli zatem premia pieniężna nie jest usługą, to spółce jako podmiotowi który otrzymuje fakturę VAT dokumentującą premie pieniężne nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego i detalicznego materiałami budowlanymi, farbami, lakierami.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa od dystrybutora farby, które następnie sprzedaje własnym klientom. Z własnymi kontrahentami Spółka zawarła porozumienia handlowe, z których treści wynika iż Spółka zobowiązała się przyznać swoim kontrahentom premie pieniężne za dokonanie określonej ilości zakupów w kwartale oraz za terminowe regulowanie płatności za te zakupy.

Spółka zgodnie z zawartymi porozumieniami wystawia po zakończeniu kwartału noty uznaniowe oraz przelewa na konta swoich kontrahentów kwoty premii pieniężnych. Niektórzy z kontrahentów odmawiają przyjęcia noty uznaniowej i dokumentują otrzymanie premii fakturą VAT stosując 22% stawkę podatku VAT. Spółka po otrzymaniu wymienionych faktur VAT nie odlicza zawartego w nich podatku naliczonego.

Kontrahent nie świadczy na rzecz Spółki jakichkolwiek usług. Dokonuje jedynie zakupów określonej ilość oraz płaci za nie w określonych terminach.

Wypłacane kontrahentowi premie pieniężne są wyliczane w stałym procencie niezależnie od kwoty osiągniętych obrotów.

Ustalenie wysokości premii następuje poprzez zsumowanie zrealizowanego obrotu netto obliczonego na podstawie wystawionych przez Spółkę faktur VAT na rzecz odbiorcy (gdzie przedmiotem transakcji były produkty określonego producenta). Stosownych obliczeń w zakresie ustalenia wysokości premii dokonuje upoważniony pracownik Spółki.

Z treści zawartego porozumienia wynika iż otrzymanie premii przez kontrahenta uzależnione jest jedynie od dokonania zakupów (określonego producenta) oraz terminowe uregulowanie należności związanych z tymi zakupami. Otrzymanie premii nie jest zależne od świadczenia usług na rzecz Spółki. Wypłacane premie są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie wypłata premii pieniężnej, która uzależniona jest wyłącznie od dokonania przez kontrahenta określonej ilości zakupów w kwartale oraz za terminowe regulowanie płatności za te zakupy, nie jest związana z jakimkolwiek świadczeniem usług przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazał bowiem, iż z porozumień handlowych zawartych z kontrahentami wynika uzależnienie otrzymania przez kontrahentów premii pieniężnej tylko i wyłącznie od dokonania zakupów określonego producenta w określonym czasie (kwartale) oraz terminowe uregulowanie należności związanych z tymi zakupami. Premie pieniężne są wyliczane w stałym procencie niezależnie od kwoty osiągniętych obrotów.

Należy zatem uznać, że opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna wypłacana kontrahentom stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. Wnioskodawca winien wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające odpowiednio z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Wnioskodawca ustala bowiem wysokość premii pieniężnej poprzez zsumowanie zrealizowanego obrotu netto obliczonego na podstawie wystawionych przez Spółkę faktur VAT na rzecz odbiorcy. Zatem możliwe jest przypisanie powyższego rabatu do konkretnych dostaw, skoro suma tych dostaw stanowi podstawę określenia obrotu dokonanego przez kontrahenta, stanowiącego podstawę wyliczenia wysokości premii pieniężnej.

W związku z tym, iż opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami i w tym konkretnym przypadku kontrahenci otrzymujący premie pieniężne nie świadczą na rzecz Wnioskodawcy usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w fakturach wystawionych przez kontrahentów z tytułu otrzymania premii pieniężnej. Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego wystawione faktury stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane. Wystawiona w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym faktura z tytułu otrzymania przez kontrahenta premii pieniężnej nie dokumentuje żadnych dodatkowych czynności wykonanych przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.

Tym samym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w otrzymanych fakturach VAT dokumentujących przyznawane przez Wnioskodawcę premie pieniężne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa, dla kontrahenta Wnioskodawcy otrzymującego premię pieniężną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj