Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-436/12-2/KJ
z 25 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-436/12-2/KJ
Data
2013.02.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
koszt
koszty uzyskania przychodów


Istota interpretacji
Czy wystawiona przez firmę niemiecką faktura za wynajem powierzchni targowej, które odbędą się w kolejnym roku podatkowym - zgodnie z obowiązującymi przepisami - podlega rozliczenia w koszty uzyskania przychodów w miesiącu wystawienia, tj. 30 listopada 2011 r., czy też zgodnie z zasadą memoriału - podlega rozliczeniu w roku podatkowym kiedy targi faktycznie się odbędą - czyli w 2012 r.?



Wniosek ORD-IN 237 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (…), reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia wydatków związanych z targami do kosztów uzyskania przychodów (pytanie nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości i momentu zaliczenia wydatków związanych z udziałem w targach do kosztów uzyskania przychodów oraz skutków podatkowych otrzymania dofinansowania na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) zajmuje się produkcją oraz sprzedażą sprzętu oświetleniowego zarówno na rynku krajowym i zagranicznym. Celem pozyskania nowych zagranicznych rynków zbytu oraz poszerzania kręgu odbiorców Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 - Plan rozwoju exportu w ramach Działania 6.1 - „Paszport do eksportu”.

Od dnia 15 listopada 2011 r. (do dnia 31 października 2013 r.) wszystkie wydatki objęte wnioskiem o dofinansowanie są wydatkami kwalifikowanymi.

W dniu 30 kwietnia 2012 r. Spółka otrzymała pismo z Regionalnej Instytucji Finansującej o przyznaniu dofinansowania na realizację projektu „Wdrożenie Planu Rozwoju Exportu w Spółce” a w dniu 17 lipca 2012 r. pomiędzy Polską Agencją Przedsiębiorczości reprezentowaną przez Fundację Rozwoju (…) a Spółką została podpisana umowa na dofinansowanie.

Etap II - „Wdrożenie Planu Rozwoju Eksportu w Spółce”:Zgodnie z zawartą umową:

  • Beneficjent - Spółka,
  • Instytucja Zarządzająca - minister ds. rozwoju regionalnego, którego zadania w tym zakresie wykonuje komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym tego ministra, odpowiedzialna za przygotowanie i realizację PO IG (Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013),
  • Instytucja Pośrednicząca - minister właściwy ds. gospodarki, którego zadania w zakresie realizacji Działania 6.1. w ramach PO IG wykonuje właściwa komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym tego ministra,
  • Instytucja Wdrażająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości - podmiot, któremu na podstawie umowy zawartej z instytucją pośredniczącą została powierzona, w ramach Działania 6.1. PO IG realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów,
  • Płatnik - Bank Gospodarstwa Krajowego, który na podstawie wystawionego przez instytucję wdrażającą/instytucję pośredniczącą II stopnia zlecenia płatności, przekazuje płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
  • Regionalna Instytucja Finansująca - instytucja, która wykonuje zlecone przez Instytucję Wdrażającą/Instytucję Pośredniczącą II stopnia czynności w zakresie zadań związanych z wdrażaniem Działania 6.1. PO IG.

Zgodnie z treścią umowy Instytucja Wdrażająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia zobowiązuje się udzielić dofinansowania na realizację Projektu do maksymalnej wysokości 189.015,00 PLN nieprzekraczającej 50% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji Projektu, w tym:

  • 85% kwoty dofinansowania pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - max. 160.662,75 zł (wkład ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, o którym mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) oraz
  • 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej tj. 28.352,25 zł (tzw. wkład krajowy, o którym mowa art 127 ust. 2 ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie z § 7 zawartej umowy Beneficjent otrzyma dofinansowanie po spełnieniu m.in. następujących warunków:

  • prawidłowo wypełniony wniosek (wersja elektroniczna oraz wersja papierowa)
  • harmonogram wydatków związany z realizacją projektu
  • załączenie potwierdzonych kopii dokumentów księgowych (faktur) wraz z wymaganym szczegółowym opisem
  • załączenie kopii wyciągów bankowych potwierdzających dokonanie zapłaty
  • załączenie kopii protokołów odbioru związanych z realizacją projektu
  • zestawienie finansowe potwierdzające poniesione wydatki.

Harmonogram rzeczowo-finansowy Projektu określa Etap I - okres realizacji 15 listopada 2011 r. - 30 kwietnia 2012 r. udział Spółki w charakterze wystawcy na zagranicznych imprezach wystawienniczo-targowych.

W celu realizacji założeń Projektu Spółka zdecydowała się na udział w imprezie które odbyły się w dniach 6-9 lutego 2012 r.

W dniu 30 listopada 2011 r. firma niemiecka - organizator targów wystawiła Spółce fakturę za wynajem powierzchni wystawienniczej (która została zapłacona w dniu 16 grudnia 2011 r.) na kwotę 14.300,00 euro (64.753,26 PLN).

Faktura za wynajem powierzchni targowej została w księgach rachunkowym 2011 r. ujęta na koncie „Rozliczeń międzyokresowych” w dacie wystawienia faktury, tj. 30 listopada 2011 r., zaś w miesiącu lutym 2012 r. (miesiąc kiedy targi faktycznie się odbyły) wartość 14.300,00 euro została przeksięgowana na koszty podatkowe zespołu 4 „Reprezentacja i reklama” – jako koszty podatkowe 2012 r.

Wydatki związane z wynajmem powierzchni targowej poniesiono przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.

Planowane otrzymanie dotacji - rok 2012 (środki jeszcze nieotrzymane).

Kolejne etapy harmonogramu obejmują:

  1. udział Spółki w Targach w Moskwie, Rosja (…. 15-19 maja 2012 r.) oraz związane z organizacją wystawy koszty transportu eksponatów, wyjazdów służbowych przedstawicieli Spółki (okres realizacji: 1 maja 2012 r. – 31 października 2012 r.)
  2. organizacja spotkań handlowych (m.in. wynajem sal konferencyjnych, wynajem wyposażenia celem prezentacji wyrobów, rezerwacja cateringu itd.) w ramach wyjazdu handlowego na rynek niemiecki, rosyjski, (okres realizacji: 1 listopada 2012 r. - 31 października 2013 r.).

Planowane otrzymanie dotacji - rok 2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wystawiona przez firmę niemiecką faktura za wynajem powierzchni targowej, które odbędą się w kolejnym roku podatkowym - zgodnie z obowiązującymi przepisami - podlega rozliczeniu w koszty uzyskania przychodów w miesiącu wystawienia, tj. 30 listopada 2011 r., czy też zgodnie z zasadą memoriału - podlega rozliczeniu w roku podatkowym kiedy targi faktycznie się odbędą - czyli w 2012 r.... Pytanie dot. stanu faktycznego.
  2. Czy otrzymane dofinansowanie, zarówno dotacja celowa oraz płatność z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - podlegają zwolnieniu z opodatkowania, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, a koszty w części sfinansowanej dotacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodów... Pytanie dot. zdarzenia przyszłego (dotacja nie została na moment złożenia wniosku o interpretację otrzymana).
  3. W jaki sposób należy rozliczyć koszty uzyskania przychodów związane z Targami (delegacje, usługi hotelowe, wynajem sal konferencyjnych - które również podlegają rozliczeniu z dotacji), w sytuacji, gdy fizyczne otrzymane dotacji nastąpi w kolejnym roku 2013 a wydatki zostały poniesione w roku 2012 (dopiero rozpatrzenie prawidłowości rozliczenia projektu przez Instytucję Finansującą decyduje o wartości przyznanej dotacji)... Pytanie dot. zdarzenia przyszłego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1.

Wniosek Spółki w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w kwestii rozliczenia w koszty podatkowe wartości faktury wystawionej w dniu 30 listopada 2011 r., za Targi, które odbyły się w dniach 6-9 lutego 2012 r. Spółka stoi na stanowisku, iż kwota 14.300,00 euro (tj. 64.753,26 zł) podlega rozliczeniu w miesiącu lutym 2012 r. - kiedy Targi faktycznie się odbyły.

Faktura za wynajem powierzchni wystawienniczej została w księgach rachunkowych roku 2011 zaksięgowana na „Rozliczeniach międzyokresowych” jako koszt przyszłych okresów (ustawa o rachunkowości - Dz. U. z 2009 r. nr 152 poz. 1223 ze zm.) - zaś w miesiącu lutym 2012 r. została przeksięgowana na „Koszty podatkowe - Reprezentacja i Reklama publiczna”.

Uzasadnieniem dla stanowiska Spółki jest fakt, iż w polityce rachunkowości zawarty został zapis, że w przypadku istotnej pozycji kosztowej (tak jest w tym przypadku), mającej charakter kosztu pośredniego - koszt podlega rozliczeniu na zasadzie memoriału i zasadzie współmierności.

Podstawa prawna: ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych art. 15 pkt 4, 4b-4c.

Spółka wskazuje również, iż zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 7 października 2011 r., sygn. IPPB5/423-721/11-2/RS, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, koszty reklamy mają charakter kosztu bezpośredniego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania nr 1 uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z osiąganymi przychodami.

Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
  • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Dla ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania koszty podatkowe można podzielić na:

  • bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód - art. 15 ust. 4, ust. 4b - 4c updop),
  • inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie - art. 15 ust. 4d, 4e updop).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji kosztu „bezpośredniego” oraz kosztu „pośredniego” - brak takiej definicji związany jest z nieokreślonością tych pojęć i brakiem stałych, niezmiennych kryteriów oceny wystąpienia bezpośredniego lub jedynie pośredniego związku takich kosztów z przychodami osoby prawnej w konkretnym przypadku. W efekcie te same wydatki mogą być w danych warunkach bezpośrednimi, zaś w innych jedynie pośrednimi kosztami uzyskania przychodu. Ocena tej kwestii musi być więc dokonywana w każdym przypadku na tle określonej sytuacji, przy uwzględnieniu indywidualnych cech działalności podatnika, w warunkach której wydatki te są ponoszone. Przy czym jeżeli określone wydatki można powiązać z osiąganiem konkretnego przychodu, to bez względu na możliwość jednoczesnego wywiedzenia pośredniego związku tych wydatków z ewentualnymi innymi przychodami, zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów ocenić należy w kontekście tego przychodu, z którym wydatki te są bezpośrednio związane. Należy także podkreślić, że w konkretnym, sprecyzowanym stanie faktycznym, o charakterze omawianych kosztów decyduje przyjęta przez jednostkę polityka w zakresie rachunkowości, będąca odzwierciedleniem rodzaju działalności wykonywanej przez podatnika.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru.

Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, którym nie można przypisać konkretnego przychodu, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników. Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.

Moment potrącalności kosztów został przez ustawodawcę uregulowany w art. 15 ust. 4–4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

W roku podatkowym, w którym powstały odpowiadające im przychody, są również potrącalne bezpośrednie koszty uzyskania przychodów, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

  1. sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
  2. złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego (art. 15 ust. 4b omawianej ustawy).

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po upływie ww. terminów, są natomiast potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie (art. 15 ust. 4c tej ustawy).

Stosownie do treści art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (Instytucją Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą II stopnia), tj. podmiotem, któremu na podstawie umowy zawartej z Instytucją Pośredniczącą (ministrem właściwym ds. gospodarki) w dniu 17 lipca 2012 r. umowę o dofinansowanie Projektu „Plan rozwoju exportu” w ramach Działania 6.1 „Paszport do eksportu” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Zgodnie z zawartą umową Instytucja Wdrażająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia zobowiązuje się udzielić dofinansowania na realizację Projektu do maksymalnej wysokości 189.015,00 PLN nieprzekraczającej 50% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji Projektu, w tym:

  • 85% kwoty dofinansowania pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - max. 160.662,75 zł (wkład ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, o którym mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) oraz
  • 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej tj. 28.352,25 zł (tzw. wkład krajowy, o którym mowa art. 127 ust. 2 ustawy o finansach publicznych).

Spółka przeznacza otrzymane dofinansowanie na pokrycie kosztów uczestnictwa w charakterze wystawcy na zagranicznych imprezach wystawienniczo-targowych.

Od dnia 15 listopada 2011 r. do 31 października 2013 r. wszystkie wydatki objęte wnioskiem o dofinansowanie są wydatkami kwalifikowanymi.

W celu realizacji założeń Projektu Spółka zdecydowała się na udział w imprezie, która odbyła się w dniach 6-9 lutego 2012 r.

W dniu 30 listopada 2011 r. firma niemiecka - organizator targów wystawiła Spółce fakturę za wynajem powierzchni wystawienniczej (która została zapłacona w dniu 16 grudnia 2011 r.) na kwotę 14.300,00 euro (64.753,26 PLN).

Faktura za wynajem powierzchni targowej została w księgach rachunkowym 2011 r. ujęta na koncie „Rozliczeń międzyokresowych” w dacie wystawienia faktury, tj. 30 listopada 2011 r., zaś w miesiącu lutym 2012 r. (miesiąc kiedy targi faktycznie się odbyły) wartość 14.300,00 euro została przeksięgowana na koszty podatkowe zespołu 4 „Reprezentacja i reklama” – jako koszty podatkowe 2012 r.

Wydatki związane z wynajmem powierzchni targowej poniesiono przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że wydatki poniesione z własnych środków na organizację targów oraz wystaw w związku z realizacją projektu, stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów, a zatem podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w cytowanym powyżej art. 15 ust. 4d i 4e ww. ustawy, w dacie poniesienia.

Z powyższych przepisów wynika, że pojęcie dnia, na który ujęto koszt, powinno być rozumiane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.), określającymi do jakich okresów rozrachunkowych przyporządkowane są koszty i przychody. Kluczowe znaczenie ma tu zasada współmierności, zgodnie z którą w księgach rachunkowych firmy trzeba ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty, przy czym nie jest istotna ani data wystawienia przez kontrahenta faktury, ani moment jej faktycznego zaksięgowania (rozumianego jako czynność techniczno - rachunkowa).

Nadmienić jednak należy, iż obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ przedstawiając uzasadnienie prawne Wnioskodawca wskazał art. 15 pkt 4, 4b-4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zamiast art. 15 ust. 4d i ust. 4e, które mają zastosowanie w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, tj. dotyczą daty potrącenia kosztów pośrednich.

Jednocześnie, w odniesieniu do powołanej przez Spółkę interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że została ona wydana w sprawie konkretnego zainteresowanego i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj