Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-782/10/MS
z 8 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-782/10/MS
Data
2010.09.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
catering
catering
kontrahenci
kontrahenci
nagrody
nagrody
promocja
promocja
reklama
reklama
reprezentacja
reprezentacja
targi
targi


Istota interpretacji
Czy Spółka postąpiła prawidłowo zaliczając poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07 czerwca 2010r. (data wpływu do tut. Biura 11 czerwca 2010r.) uzupełnionym w dniu 31 sierpnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją targów (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2010r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją targów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 25 sierpnia 2010r. Znak: IBPBI/2/423-782/10/MS IBPBII/1/415-585/10/ASz wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 31 sierpnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako Spółka z o.o. prowadzi między innymi działalność w zakresie hurtowego i detalicznego obrotu napojami alkoholowymi i bezalkoholowymi.

W dniu 20 lutego 2010 roku zorganizowała poza siedzibą firmy targi handlowe, których uczestnikami byli jej odbiorcy oraz zaproszeni przez nią w charakterze wystawców:

  • dostawcy i producenci sprzedawanych przez Spółkę towarów,
  • nowi dostawcy i producenci celem podjęcia z nimi kontaktów handlowych i powiększenia oferty handlowej Spółki.

Podczas targów miały miejsce:

  • promocja i reklama marek produktów znanych na rynku mająca na celu wzrost sprzedaży,
  • promocja i reklama nowych marek produktów w celu wprowadzenia ich do obrotu Spółki,
  • promocja i reklama innych, nowych produktów aniżeli napoje alkoholowe i bezalkoholowe, w tym wyroby cukiernicze, przetwory warzywne, w celu powiększenie oferty handlowej Spółki, a tym samym osiągnięcia wzrostu sprzedaży.

Zamówienia złożone w czasie targów, zostały zrealizowane przez Spółkę i udokumentowane fakturami sprzedaży. Zamówienia obejmowały produkty będące w ofercie handlowej Spółki, jak i nowe wprowadzone do niej na targach, które są obecnie stałym elementem sprzedaży. Promocje były połączone ze sprzedażą premiową. Premię stanowił towar wydany nieodpłatnie do określonej wysokości zakupu. Nieodpłatne wydanie towaru Spółka potwierdziła fakturą wewnętrzną.

Podczas targów został zorganizowany konkurs pod nazwą "Kupuj pakiety i odbieraj nagrody". Nagrody zostały wydane laureatom konkursu zgodnie z regulaminem, w którego treści zapisano, że prawo do otrzymania nagrody przysługuje pod warunkiem całkowitej realizacji złożonych zamówień z oferty targowej oraz terminowego uregulowania płatności z tego tytułu.

Podatek VAT naliczony z faktur za zakup nagród został przez Spółkę odliczony, a kwota netto stanowiła koszt uzyskania przychodu w momencie wydania nagrody.

Za wydane nagrody Spółka wystawiła faktury wewnętrzne i naliczyła podatek VAT należny, natomiast nie pobrała podatku od nagród.

Oprócz kosztu zakupu nagród, w związku z organizacją targów handlowych Spółka poniosła wydatki na:

  • wynajęcie powierzchni targowej, którą podnajęła wystawcom biorącym udział w targach, co zostało udokumentowane fakturami sprzedaży,
  • obsługę techniczną targów w zakresie nagłośnienia pomieszczeń targowych, oświetlenia, zorganizowania pokazu mającego na celu zareklamowanie wystawców i konferansjerki,
  • usługi gastronomiczne w postaci posiłków w formie cateringu i bufetu szwedzkiego,
  • opłatę parkingu,
  • wykonanie ulotek, identyfikatorów i zaproszeń z logo firmy,
  • wykonanie ścianek informacyjnych z logo firmy.

Wydatki za zakup wyżej wymienionych materiałów i usług zostały zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodu. Podatek VAT naliczony Spółka odliczyła od należnego za wyjątkiem z faktur za usługi gastronomiczne, który zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka postąpiła prawidłowo zaliczając poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki jakie Spółka poniosła w związku z organizacją targów handlowych są kosztem uzyskania przychodu w całości. Celem targów była promocja znanych i wypromowanie nowych marek towarów, złożenie zamówień przez klientów co zostało osiągnięte i potwierdzone fakturami VAT sprzedaży.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie ogranicza w żaden sposób prawa do zaliczenia w koszty wydatków na reklamę i promocję.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określanej w dalszej części skrótem „ustawa o pdop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem, a przychodem musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Nie w każdym oczywiście wypadku związek ten jest wyraźny, co powoduje, iż każdą sytuację należy oceniać odrębnie. Ustawa o pdop nie uzależnia uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu od skutku w postaci powstania lub powiększenia konkretnego przychodu lub jego zachowania oraz zabezpieczenia. Należy podkreślić, że koszt uzyskania przychodów jest kosztem działalności gospodarczej, który ze swej istoty zmierza do osiągnięcia przychodów. W związku z tym, może się zdarzyć, że podatnik ponosi określony koszt, który ma niewątpliwy związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, jednak nie spowoduje on powstania lub powiększenia przychodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka w lutym 2010r. zorganizowała targi handlowe. W ramach targów m.in. miała miejsce promocja i reklama marek produktów znanych na rynku mająca na celu wzrost sprzedaży, nowych marek produktów w celu wprowadzenia ich do obrotu Spółki, promocja i reklama innych, nowych produktów w celu powiększenia oferty handlowej Spółki. Promocje były połączone ze sprzedażą premiową. Został zorganizowany konkurs pod nazwą "Kupuj pakiety i odbieraj nagrody". Nagrody zostały wydane laureatom konkursu zgodnie z regulaminem, w którego treści zapisano, że prawo do otrzymania nagrody przysługuje pod warunkiem całkowitej realizacji złożonych zamówień z oferty targowej oraz terminowego uregulowania płatności z tego tytułu.

Sprzedaż premiowa to transakcja, w ramach której, obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wynikające z ustalonego regulaminu, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wydawana jest nagroda. Przybiera ona zawsze postać rzeczową; nagrodą nie są pieniądze ani towary, które były przedmiotem sprzedaży.

Zatem wydatki na zakup nagród w związku ze sprzedażą premiową stanowią koszty uzyskania przychodów.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego Spółka w związku z organizacją targów poniosła również wydatki na wynajęcie powierzchni targowej, którą podnajęła wystawcom biorącym udział w targach, obsługę techniczną targów w zakresie nagłośnienia pomieszczeń targowych, oświetlenia, zorganizowania pokazu mającego na celu zareklamowanie wystawców i konferansjerki, usługi gastronomiczne w postaci posiłków w formie cateringu i bufetu szwedzkiego, opłatę parkingu, wykonanie ulotek, identyfikatorów i zaproszeń z logo firmy oraz wykonanie ścianek informacyjnych z logo firmy.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z uwagi na fakt, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „reprezentacji”, należy – zgodnie z zasadami wykładni językowej przepisów prawa – odnieść się do słownikowej definicji tego pojęcia. W internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl) pojęcie to zostało zdefiniowane następująco: reprezentacja to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną”.

Przenosząc definicję słownikową na grunt ustaw podatkowych, zgodnie z przyjętym poglądem doktryny prawa podatkowego, za reprezentację uznaje się „występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów” (Brzeziński B., Kalinowski M., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159).

Z kolei „reklama” jest definiowana jako działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług, napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi, efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia). Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcanie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabycia towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona może być poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Reklama ma na celu nakłonienie potencjalnego nabywcy do dokonania zakupu. Informacja o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartości i możliwości dokonania zakupu, przekazywana kontrahentowi jeśli celem jest zachęcanie go do kupna, ma charakter reklamy. Reklamą jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego należy stwierdzić, iż przedmiotowe wydatki poniesione na zorganizowanie targów poniesione na wynajęcie powierzchni targowej, obsługę techniczną, usługi gastronomiczne, opłatę parkingu, wykonanie ulotek, identyfikatorów, zaproszeń i ścianek informacyjnych z logo firmy, można uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o pdop. Koszty te z uwagi na to, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, mają wpływ na osiągany przez Spółkę przychód. Koszty te jeżeli nie mają charakteru reprezentacji (okazałości czy wystawności) można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Należy zwrócić przy tym uwagę, że to na Spółce ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to podatnik wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki, iż wydatki na zorganizowanie targów, opisane w stanie faktycznym, można zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 i 3 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj