Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-684c/10/MD
z 7 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-684c/10/MD
Data
2010.10.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
premia pieniężna
premia pieniężna
usługi
usługi
wynagrodzenia
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Opodatkowanie i dokumentowanie usług marketingowych za które Spółka otrzymuje świadczenie pieniężne.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 16 września 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania usług marketingowych za które Spółka otrzymuje świadczenie pieniężne - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania usług marketingowych za które Spółka otrzymuje świadczenie pieniężne.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Z zawartych umów o współpracy wynika, że podmiotom zrzeszonym w spółce z o.o. (dalej Spółka) zrzeszającej podmioty zajmujące się m. in. handlem sprzętem AGD i RTV (w tym Wnioskodawcę), albo Wnioskodawcy, będą przysługiwały różnego rodzaju świadczenia, w tym:


  • budżet marketingowy, który przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem przeznaczenia go na promocję produktów producenta; jest naliczany według stałej stawki odnoszonej do obrotu osiągniętego pomiędzy producentem a Wnioskodawcą,
  • wynagrodzenie za świadczone na rzecz producenta usługi marketingowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


W jaki sposób powinna być dokumentowana i rozliczana wypłata świadczeń, o których mowa powyżej...


Zdaniem Wnioskodawcy, ww. świadczenia stanowią wynagrodzenie za wykonywanie na rzecz producentów usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, które powinien dokumentować fakturami VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl postanowień art. 8 ust.1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Z treści cytowanego przepisu wynika, że pojęcie „świadczenie usług”, ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatników, lecz także ich zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Usługa w rozumieniu omawianej regulacji jest transakcją gospodarczą, co oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać jakieś świadczenie za odpłatną usługę musi wystąpić stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi w nim udział, czyli jedna ze stron musi zobowiązać się do określonego działania bądź powstrzymania się od dokonania określonych czynności (np. w zawartej umowie), a druga do stosownej zapłaty.

Zgodnie z definicjami zawartymi we „Współczesnym Słowniku Języka Polskiego” pod redakcją prof. Bogusława Dunaja (wyd. Lagenscheidt, Warszawa 2007), marketing to wszelkie działania przedsiębiorstwa podejmowane w celu poznania i zaspokojenia potrzeb rynku, a także celowe kształtowanie potrzeb rynku za pomocą reklamy, akwizycji; natomiast promocja to m. in. wzmożona działalność reklamowa związana z wprowadzeniem jakiegoś nowego towaru na rynek.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że na podstawie zawartych umów o współpracy Wnioskodawcy, jako niezależnemu podmiotowi, będą przysługiwały różnego rodzaju świadczenia, w tym:


  • budżet marketingowy, który przysługuje pod warunkiem przeznaczenia go na promocję produktów producenta i jest naliczany według stałej stawki odnoszonej do obrotu osiągniętego pomiędzy producentem a Wnioskodawcą,
  • wynagrodzenie za świadczone na rzecz producenta usługi marketingowe.


Tożsame świadczenia będą przysługiwały podmiotom zrzeszonym w Spółce, która skupia podmioty (w tym Wnioskodawcę) zajmujące się m. in. handlem sprzętem AGD i RTV.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą opodatkowania i sposobu dokumentowania wypłaty świadczeń, o których mowa powyżej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 8 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że o ile czynności (działania marketingowe wynagradzane odrębnie, jak również wszelkie działania wykonywane w ramach ustalonego budżetu marketingowego) wynikające z umowy zawartej z kontrahentami (producentami) są rzeczywiście wykonywane przez Wnioskodawcę i mają wpływ na wypłatę wynagrodzenia, to powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług podlegające opodatkowaniu. Wobec tego ich wykonanie winno być udokumentowane fakturami VAT.

Końcowo informuje się, że kwestie opodatkowania i dokumentowania czynności, za które Spółka otrzymuje premie pieniężne, oraz sposobu dokumentowana i rozliczania świadczeń o charakterze rabatów, zostały rozstrzygnięte w interpretacjach indywidualnych odpowiednio nr ITPP2/443-684a/10/MD oraz ITPP2/443-684b/10/MD.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj