Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-603/10-3/JG
z 4 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-603/10-3/JG
Data
2010.10.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
beneficjent
dofinansowanie
dofinansowanie
dotacja
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
przychód
przychód
środki pomocowe
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych w związku z otrzymaniem dotacji objętych Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki.



Wniosek ORD-IN 457 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 05 lipca 2010 r. (data wpływu 09 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych w związku z otrzymaniem dotacji objętych Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych w związku z otrzymaniem dotacji objętych Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka, jako Beneficjent realizuje projekty finansowane z:

  • Europejskiego Funduszu Społecznego,
  • krajowych środków publicznych

w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej „POKL”).

Środki te przekazywane są Spółce na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 ze zm.).

Projekty realizowane przez Spółkę, których dotyczy przedmiotowy wniosek, polegają na organizacji przez Spółkę ściśle określonego działania (na które składa się określony we wniosku Spółki o dofinansowanie Projektu zamknięty katalog zadań, np. szkolenia „typu x”, szkolenia „typu y”, warsztaty, doradztwo, zarządzanie itp.) dla dokładnie zdefiniowanych we wniosku uczestników Projektów, którymi są z reguły pracownicy, danego jednego zakładu produkcyjnego lub firmy (dalej „Przedsiębiorca”).

Spółka pozyskuje środki od Przedsiębiorcy będącego uczestnikiem Projektu w formie wkładu własnego Przedsiębiorcy.

W pozostałym zakresie realizowane Projekty dofinansowywane są przez:

  1. Instytucje w ramach dotacji celowej z budżetu państwa. Instytucjami tymi mogą być:
    1. Wojewódzkie Urzędy Pracy, Urzędy Marszałkowskie itp. Lub
    2. agencje rządowe, agencje wykonawcze (np. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości) itp.
  2. Ministerstwo Finansów w ramach płatności ze środków europejskich, których wypłata będzie dokonywana za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego.

Otrzymana kwota dofinansowania nie może przekroczyć więcej niż 100% całkowitych wydatków Spółki na realizację Projektów.

W zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych realizowanych przez Spółkę Projektów, złożyła Ona wniosek o interpretację indywidualną przepisów podatkowych. Spółka we własnym uzasadnieniu w sprawie wskazała, iż Jej zdaniem ww. Projekty są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W interpretacji indywidualnej z dnia 12.04.2010 r., doręczonej skutecznie Spółce dnia 14.04.2010 r. (znak sprawy: ILPB3/423-82/10-4/KS) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w imieniu Ministra Finansów stwierdził jednakże, iż: „(...) w przedstawionym stanie faktycznym, transze otrzymane przez Spółkę w 2010 r. nie podlegają również wyłączeniu z kategorii przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Mocą art. 12 ust. 1 pkt 1) tej ustawy, stanowią przychód podatkowy w dacie ich otrzymania. Jednakże dochód z tego tytułu wolny jest od podatku dochodowego od osób prawnych i jego zwolnienie uzależnione jest od podmiotu, który będzie wypłacał te środki”.

Identyczne stanowisko jak powyżej wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 12.04.2010 r. (znak sprawy: ILPB3/423-82/10-6/KS), jednakże w odniesieniu do zdarzenia przyszłego.

Z uwagi na fakt, że ww. interpretacje indywidualne otrzymane przez Spółkę były dla Niej mało precyzyjne, Spółka wykorzystując instytucję zwaną „wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa” zwróciła się dnia 27.04.2010 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z prośbą o doprecyzowanie wydanych przez niego interpretacji.

Pismami z dnia 18.05.2010 r. (znak sprawy: ILPB3/423W-92/10-2/BN oraz ILPB3/423W-93/10-2/BN) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu odmówił udzielenia odpowiedzi na złożone przez Spółkę wnioski.

W konsekwencji, Spółka chcąc doprecyzować otrzymane przez Nią ww. interpretacje indywidualne, składa niniejszy nowy wniosek o interpretację indywidualną przepisów podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy dofinansowanie otrzymane przez Spółkę od Instytucji (np. Wojewódzkie Urzędy Pracy, Urzędy Marszałkowskie) w ramach dotacji celowej z budżetu państwa jest wolne od podatku...
  2. Czy dofinansowanie otrzymane przez Spółkę od Instytucji, takich jak agencje rządowe lub agencje wykonawcze (np. Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości) w ramach dotacji celowej z budżetu państwa jest wolne od podatku...
  3. Czy dofinansowanie otrzymane przez Spółkę od Ministerstwa Finansów w ramach płatności ze środków europejskich, których wypłata będzie dokonywana za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego jest wolne od podatku...


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Spółki, środki otrzymane od Instytucji (np. Wojewódzkiego Urzędu Pracy, Urzędu Marszałkowskiego) w ramach dotacji celowej z budżetu państwa są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dofinansowanie takie stanowi bowiem dotację, która pochodzi z budżetu państwa.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Spółki, środki otrzymane od Instytucji, takich jak agencje rządowe lub agencje wykonawcze (np. Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości) w ramach dotacji celowej z budżetu państwa są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dofinansowanie takie bowiem Spółka otrzyma od agencji rządowej lub agencji wykonawczej (jaką jest PARP) oraz jego kwota pochodzi z budżetu państwa.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Zdaniem Spółki, środki otrzymane od Ministerstwa Finansów za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach płatności ze środków europejskich są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Otrzymane dofinansowanie pochodzi bowiem ze środków europejskich oraz otrzymywane jest od Banku Gospodarstwa Krajowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 01 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Od 01 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

  1. płatności,
  2. dotacji celowej.


Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006 r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006 r., str. 1).


Dochody budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej.

Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej (art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które w myśl art. 186 tej ustawy, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa (art. 188 ust. 1 ww. ustawy).

Art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

W myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacje celowe są to środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W przedmiocie sprawy, środki pieniężne, które Spółka otrzyma w 2010 r. na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią Jej przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże dochód z tego tytułu wolny jest od podatku dochodowego od osób prawnych. W przedmiocie sprawy do zwolnienia przedmiotowego zastosowanie mają następujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: art. 17 ust. 1 pkt 47, art. 17 ust. 1 pkt 48 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl powyższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są:

  • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy),
  • kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy),
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż realizowane przez Spółkę projekty dofinansowywane będą w ramach dotacji celowej z budżetu państwa przez Wojewódzkie Urzędy Pracy, Urzędy Marszałkowskie, agencje rządowe, agencje wykonawcze (np. Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości) oraz w ramach płatności ze środków europejskich, których wypłata dokonywana będzie przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Wobec powyższego, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż uzyskane przez Spółkę środki w formie dotacji celowej oraz w formie płatności na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią przychód (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Do zwolnienia otrzymanego dofinansowania mają zastosowanie odpowiednio:

  • art. 17 ust. 1 pkt 47 (dotacja celowa otrzymana z Wojewódzkiego Urzędu Pracy, Urzędu Marszałkowskiego),
  • art. 17 ust. 1 pkt 48 (dotacja celowa otrzymana od agencji rządowych lub agencji wykonawczych),
  • art. 17 ust. 1 pkt 52 (płatności na realizację projektów w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich, których wypłata dokonywana jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego)

ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek Spółki w zakresie stanu faktycznego został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 04 października 2010 r. nr ILPB3/423-603/10-2/JG.

Informuje się również, iż na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa na powołane w treści wniosku interpretacje została udzielona odpowiedź przez tut. Organ, stąd nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Strony, że Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu odmówił udzielenia odpowiedzi. W odpowiedzi na złożone wezwania do usunięcia naruszenia prawa Organ stwierdził brak podstaw do zmiany wydanych indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych w związku z otrzymaniem dotacji objętych Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj