Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1102/10/KG
z 9 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1102/10/KG
Data
2010.09.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
brak prawa do odliczenia
stowarzyszenia
stowarzyszenia
zakup samochodu
zakup samochodu


Istota interpretacji
Stowarzyszenie nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem samochodów do przedwozu osób niepełnosprawnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2010r. (data wpływu 3 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2010r. (data wpływu 2 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach obszaru D programu pn. „Program wyrównywania różnic między regionami II” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach obszaru D programu pn. „Program wyrównywania różnic między regionami II”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 sierpnia 2010r. (data wpływu 2 września 2010r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, prowadzącą działalność nieodpłatną w zakresie edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie.

W dniu 5 grudnia 2009r. Stowarzyszenie zawarło z Miastem K. umowę na dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach obszaru D programu pn. „Wyrównywanie różnic między regionami II” zakupu samochodów do przedwozu osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z ww. umową zakup obejmował 2 samochody osobowe typu „bus” 9-cio osobowe (8 osób + 1 kierowca) przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich. Maksymalna kwota dofinansowania PFRON została określona w wysokości 71 999,52 zł brutto.

Wnioskodawca dokonał zakupu przedmiotu umowy w drodze przetargu nieograniczonego w cenie niższej niż określono w ww. umowie.

Samochody są wykorzystywane do codziennego dowozu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej na zajęcia edukacyjne i rewalidacyjne prowadzone w Stowarzyszeniu.

Po złożeniu, zgodnie z zapisami w/cyt umowy, rozliczenia projektu – Urząd Miasta K. dokonał odbioru zakupionych samochodów, a następnie w dniu 12 maja 2010r. przekazał na konto Stowarzyszenia środki PFRON w wartości brutto. Następnie – zgodnie z procedurami Programu, Urząd Miasta K. złożył rozliczenie projektu do Oddziału PFRON, będącego dysponentem środków Funduszu. Aktualnie Wnioskodawca oczekuje na ostateczne rozliczenie projektu, którego dokonuje Oddział PFRON. Z informacji uzyskanej od Głównego Księgowego PFRON wynika, że z uwagi na to iż Stowarzyszenie jest płatnikiem podatku VAT umowa winna była zostać rozliczona w wartościach netto. Stowarzyszenie w dniu 25 czerwca 2010r. złożyło oświadczenie wskazując jednocześnie podstawę prawną z której wynika, że będąc podatnikiem podatku VAT nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jednakże nie wpłynęło to na zmianę stanowiska PFRON, w opinii którego Wnioskodawca winien rozliczyć projekt w wartości netto.

Stowarzyszenie oświadcza, że będąc podatnikiem podatku VAT nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony w dokonanym zakupie 2 pojazdów marki Renault Trafic za łączną kwotę brutto 219 440,00 zł, ze względu na wyłączenie możliwości odliczania podatku naliczonego w prowadzonym typie działalności Stowarzyszenia, tj. PKD 94.99.Z – Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej nie sklasyfikowana – na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.).

Zakupione w ramach projektu samochody nie są i nie będą w żaden sposób wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 sierpnia 2010r.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Program wyrównywania różnic między regionami II”...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 24 sierpnia 2010r.), nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący podatnikiem podatku VAT, jest organizacją pożytku publicznego, prowadzącą działalność nieodpłatną w zakresie edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie.

Stowarzyszenie zawarło umowę na dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach obszaru D programu pn. „Wyrównywanie różnic między regionami II” zakupu samochodów do przedwozu osób niepełnosprawnych.

Samochody są wykorzystywane do codziennego dowozu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej na zajęcia edukacyjne i rewalidacyjne prowadzone w Stowarzyszeniu.

Zakupione w ramach projektu samochody nie są i nie będą w żaden sposób wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach obszaru D programu pn. „Program wyrównywania różnic między regionami II”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż zakupione w ramach projektu samochody nie są i nie będą w żaden sposób wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj