Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-472/10/MS
z 26 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-472/10/MS
Data
2010.05.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Przepisy ogólne --> Zakres podmiotowy

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
gmina
gmina
Numer Identyfikacji Podatkowej
Numer Identyfikacji Podatkowej
płatnik
płatnik
podatnik
podatnik
urząd gminy
urząd gminy
zgłoszenie identyfikacyjne
zgłoszenie identyfikacyjne


Istota interpretacji
kto powinien posiadać numer NIP Urząd czy Gmina, jeśli Gmina to czy Urząd może posługiwać się numerem NIP Gminy zarówno dla celów podatku VAT jak i innych czynności.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2010r. (data wpływu 3 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2010r. (data wpływu 13 maja 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie stwierdzenia kto powinien posiadać numer NIP Urząd czy Gmina, jeśli Gmina to czy Urząd może posługiwać się numerem NIP Gminy zarówno dla celów podatku VAT jak i innych czynności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie stwierdzenia kto powinien posiadać numer NIP Urząd czy Gmina, jeśli Gmina to czy Urząd może posługiwać się numerem NIP Gminy zarówno dla celów podatku VAT jak i innych czynności.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2010r. (data wpływu 13 maja 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-199/10/MS z dnia 5 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Analizując obowiązujące przepisy oraz śledząc literaturę w zakresie podatku VAT, kwestii NIP, Wnioskodawca wciąż ma wiele wątpliwości co do słuszności posiadania numeru NIP. Kto powinien posiadać numer NIP Gmina czy Urząd Gminy, kto jest podatnikiem podatku VAT...

W świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w art. 2 ustawy o VAT bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei z ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1990r. Nr 16, poz. 95 ze zm.) wynika, że to Gmina a nie Urząd posiada osobowość prawną, to Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Organem wykonawczym Gminy jest wójt, który wykonuje zadania przy pomocy Urzędu. Urząd to jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (jednostka budżetowa) faktycznie realizująca m.in. czynności objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowości Gminy i Urzędu w zakresie podatku VAT należy uznać, iż nie występuje odrębna od podmiotowości Gminy podmiotowość Urzędu. A zatem Urząd posługuje się numerem NIP nadanym Gminie, skoro Urząd z Gminą tworzą nierozerwalny związek, a Urząd to przecież zespół osób i środków służących do obsługi administracyjno-technicznej Gminy to nic nie stoi na przeszkodzie, aby numerem NIP nadanym Gminie posługiwał się Urząd.

Gmina S. zawiera umowy cywilno-prawne w zakresie najmu, dzierżawy budynków, gruntów, czy też sprzedaży, budynków wraz z gruntem. Czyni to jednak przy pomocy Urzędu. Dochody z tytułu należności z najmu czy dzierżawy wpływają na konto Urzędu Gminy i są ewidencjonowane w Urzędzie. Do listopada 2009r. to Urząd Gminy posiadał NIP. Faktury sprzedażowe jak i zakupowe wystawiane były na Urząd Gminy, Urząd składał deklaracje VAT-7. Po złożeniu zgłoszenia aktualizującego w dniu 4 listopada 2009r. do Urzędu Skarbowego podatnikiem VAT stała się Gmina. Faktury sprzedażowe wystawiane są przez Gminę, deklaracje VAT-7 składa Gmina. W rejestrze podatkowym VAT to Gmina figuruje jako czynny podatnik VAT z numerem NIP, który wcześniej nadany był Urzędowi. Urząd nie posiada numeru NIP. Do wykonywania swoich czynności w imieniu Gminy zarówno w zakresie podatku od towarów i usług jak i podatku dochodowego od osób fizycznych oraz innych posługuje się numerem NIP nadanym Gminie. Należy również nadmienić, że wszystkie faktury zakupowe reguluje nie Gmina, a Urząd Gminy. Urząd posiada rachunki bankowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Kto powinien posiadać numer NIP - Urząd czy Gmina, jeśli Gmina to czy Urząd może posługiwać się numerem NIP Gminy zarówno dla celów VAT jak i innych...

Zdaniem Wnioskodawcy, NIP powinna posiadać Gmina, a Urząd powinien posługiwać się tym samym numerem jaki został nadany Gminie i nie tylko w zakresie podatku od towarów i usług, ale również w zakresie podatku dochodowego i odprowadzenia składek ZUS, ponieważ to Urząd realizuje zadania Gminy, a Urząd to zespół osób. Urząd tworzy nierozerwalną część z Gminą. Gmina nie posiada własnych struktur organizacyjnych, posiada je Urząd.

W związku z tym Wnioskodawca uważa, że Gmina powinna posiadać numer NIP, a Urząd powinien posługiwać się tym numerem bez względu na rodzaj czynności które realizuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków, płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, podmioty te również otrzymują NIP.

W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stwierdzono w interpretacji z dnia 26 maja 2010r. znak: IBPP1/443-199/10/MS urząd gminy jest aparatem pomocniczym służącym do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd.

W konsekwencji podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest wyłącznie Gmina, w żadnym zaś przypadku Urząd Gminy.

Zatem zgodnie z powołanym już art. 2 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług podlega obowiązkowi ewidencyjnemu (jest obowiązana do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego celem otrzymania numeru identyfikacji podatkowej).

W świetle powyższego dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług Gmina i Urząd Gminy powinny stosować NIP nadany Gminie. Wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Urząd dotyczące czynności przypisanych prawnie Gminie lub wystawiane w związku z dostawą lub świadczeniem usług na rzecz Gminy powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności czyli numerem NIP Gminy.

Ponadto, zgodnie z art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458). Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy pracownicy samorządowi są zatrudniani m.in. w urzędach gminy. Zakładem pracy dla tych osób jest zatem Urząd Gminy i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.

Urząd Gminy jest więc zakładem pracy dla pracowników samorządowych i to na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne. W związku z powyższym Urząd jako płatnik nie może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej Gminy, ale powinien na potrzeby tych rozliczeń, posiadać swój odrębny NIP.

Natomiast Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną będąca podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej swojej działalności wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP dotyczące czynności przypisanych prawnie Gminie, powinna sygnować własnym numerem NIP (odrębnym od numeru NIP Urzędu Gminy dla celów rozliczeń podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenia społeczne - ZUS) nadanym jej zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Na marginesie należy zauważyć, iż nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego numeru identyfikacji podatkowej dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Dlatego zarówno Gmina jak i Urząd Gminy powinny posługiwać się odrębnymi numerami NIP otrzymanymi na podstawie złożonych zgłoszeń identyfikacyjnych. Gmina nie powinna natomiast posługiwać się numerem NIP, który jak stwierdzono we wniosku „wcześniej nadany był Urzędowi”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że NIP powinna posiadać Gmina, a Urząd powinien posługiwać się tym samym numerem jaki został nadany Gminie i nie tylko w zakresie podatku od towarów i usług, ale również w zakresie podatku dochodowego i odprowadzenia składek ZUS, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie stwierdzenia kto jest podatnikiem podatku VAT - Gmina czy Urząd zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj