Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-436/12-4/KJ
z 25 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-436/12-4/KJ
Data
2013.02.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
korekta
koszty uzyskania przychodów
zwrot wydatków


Istota interpretacji
W jaki sposób należy rozliczyć koszty uzyskania przychodów związane z Targami (delegacje, usługi hotelowe, wynajem sal konferencyjnych - które również podlegają rozliczeniu z dotacji), w sytuacji, gdy fizyczne otrzymane dotacji nastąpi w kolejnym roku 2013 a wydatki zostały poniesione w roku 2012 (dopiero rozpatrzenie prawidłowości rozliczenia projektu przez Instytucję Finansującą decyduje o wartości przyznanej dotacji)?



Wniosek ORD-IN 237 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (…), reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia wydatków związanych z targami do kosztów uzyskania przychodów (pytanie nr 3) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości i momentu zaliczenia wydatków związanych z udziałem w targach do kosztów uzyskania przychodów oraz skutków podatkowych otrzymania dofinansowania na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) zajmuje się produkcją oraz sprzedażą sprzętu oświeceniowego zarówno na rynku krajowym i zagranicznym. Celem pozyskania nowych zagranicznych rynków zbytu oraz poszerzania kręgu odbiorców Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 - Plan rozwoju exportu w ramach Działania 6.1 - „Paszport do eksportu”.

Od dnia 15 listopada 2011 r. (do dnia 31 października 2013 r.) wszystkie wydatki objęte wnioskiem o dofinansowanie są wydatkami kwalifikowanymi.

W dniu 30 kwietnia 2012 r. Spółka otrzymała pismo z Regionalnej Instytucji Finansującej o przyznaniu dofinansowania na realizację projektu „Wdrożenie Planu Rozwoju Exportu w Spółce” a w dniu 17 lipca 2012 r. pomiędzy Polską Agencją Przedsiębiorczości reprezentowaną przez Fundację Rozwoju (…) a Spółką została podpisana umowa na dofinansowanie.

Etap II - „Wdrożenie Planu Rozwoju Eksportu w Spółce”:Zgodnie z zawartą umową:

  • Beneficjent - Spółka,
  • Instytucja Zarządzająca - minister ds. rozwoju regionalnego, którego zadania w tym zakresie wykonuje komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym tego ministra, odpowiedzialna za przygotowanie i realizację PO IG (Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013),
  • Instytucja Pośrednicząca - minister właściwy ds. gospodarki, którego zadania w zakresie realizacji Działania 6.1. w ramach PO IG wykonuje właściwa komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym tego ministra,
  • Instytucja Wdrażająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości - podmiot, któremu na podstawie umowy zawartej z instytucją pośredniczącą została powierzona, w ramach Działania 6.1. PO IG realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów,
  • Płatnik - Bank Gospodarstwa Krajowego, który na podstawie wystawionego przez instytucję wdrażającą/instytucję pośredniczącą II stopnia zlecenia płatności, przekazuje płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
  • Regionalna Instytucja Finansująca - instytucja, która wykonuje zlecone przez Instytucję Wdrażającą/Instytucję Pośredniczącą II stopnia czynności w zakresie zadań związanych z wdrażaniem Działania 6.1. PO IG.

Zgodnie z treścią umowy Instytucja Wdrażająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia zobowiązuje się udzielić dofinansowania na realizację Projektu do maksymalnej wysokości 189.015,00 PLN nieprzekraczającej 50% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji Projektu, w tym:

  • 85% kwoty dofinansowania pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - max. 160.662,75 zł (wkład ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, o którym mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) oraz
  • 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej tj. 28.352,25 zł (tzw. wkład krajowy, o którym mowa art. 127 ust. 2 ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie z § 7 zawartej umowy Beneficjent otrzyma dofinansowanie po spełnieniu m.in. następujących warunków:

  • prawidłowo wypełniony wniosek (wersja elektroniczna oraz wersja papierowa)
  • harmonogram wydatków związany z realizacją projektu
  • załączenie potwierdzonych kopii dokumentów księgowych (faktur) wraz z wymaganym szczegółowym opisem
  • załączenie kopii wyciągów bankowych potwierdzających dokonanie zapłaty
  • załączenie kopii protokołów odbioru związanych z realizacją projektu
  • zestawienie finansowe potwierdzające poniesione wydatki.

Harmonogram rzeczowo-finansowy Projektu określa Etap I - okres realizacji 15 listopada 2011 r. - 30 kwietnia 2012 r. udział Spółki w charakterze wystawcy na zagranicznych imprezach wystawienniczo-targowych.

W celu realizacji założeń Projektu Spółka zdecydowała się na udział w imprezie targowej w B., które odbyły się w dniach 6-9 lutego 2012 r.

W dniu 30 listopada 2011 r. firma niemiecka - organizator targów wystawiła Spółce fakturę za wynajem powierzchni wystawienniczej (która została zapłacona w dniu 16 grudnia 2011 r.) na kwotę 14.300,00 euro (64.753,26 PLN).

Faktura za wynajem powierzchni targowej została w księgach rachunkowym 2011 r. ujęta na koncie „Rozliczeń międzyokresowych” w dacie wystawienia faktury, tj. 30 listopada 2011 r., zaś w miesiącu lutym 2012 r. (miesiąc kiedy targi faktycznie się odbyły) wartość 14.300,00 euro została przeksięgowana na koszty podatkowe zespołu 4 „Reprezentacja i reklama” – jako koszty podatkowe 2012 r.

Wydatki związane z wynajmem powierzchni targowej poniesiono przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.

Planowane otrzymanie dotacji - rok 2012 (środki jeszcze nieotrzymane).

Kolejne etapy harmonogramu obejmują:

  1. udział Spółki w Targach w Moskwie, Rosja (….. 15-19 maja 2012 r.) oraz związane z organizacją wystawy koszty transportu eksponatów, wyjazdów służbowych przedstawicieli Spółki (okres realizacji: 1 maja 2012 r. – 31 października 2012 r.)
  2. organizacja spotkań handlowych (m.in. wynajem sal konferencyjnych, wynajem wyposażenia celem prezentacji wyrobów, rezerwacja cateringu itd.) w ramach wyjazdu handlowego na rynek niemiecki, rosyjski, (okres realizacji: 1 listopada 2012 r. - 31 października 2013 r.).

Planowane otrzymanie dotacji - rok 2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wystawiona przez firmę niemiecką faktura za wynajem powierzchni targowej, które odbędą się w kolejnym roku podatkowym - zgodnie z obowiązującymi przepisami - podlega rozliczeniu w koszty uzyskania przychodów w miesiącu wystawienia, tj. 30 listopada 2011 r., czy też zgodnie z zasadą memoriału - podlega rozliczeniu w roku podatkowym kiedy targi faktycznie się odbędą - czyli w 2012 r.... Pytanie dot. stanu faktycznego.
  2. Czy otrzymane dofinansowanie, zarówno dotacja celowa oraz płatność z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - podlegają zwolnieniu z opodatkowania, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, a koszty w części sfinansowanej dotacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodów... Pytanie dot. zdarzenia przyszłego (dotacja nie została na moment złożenia wniosku o interpretację otrzymana).
  3. W jaki sposób należy rozliczyć koszty uzyskania przychodów związane z Targami (delegacje, usługi hotelowe, wynajem sal konferencyjnych - które również podlegają rozliczeniu z dotacji), w sytuacji, gdy fizyczne otrzymane dotacji nastąpi w kolejnym roku 2013 a wydatki zostały poniesione w roku 2012 (dopiero rozpatrzenie prawidłowości rozliczenia projektu przez Instytucję Finansującą decyduje o wartości przyznanej dotacji)... Pytanie dot. zdarzenia przyszłego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3.

Wniosek Spółki w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, kiedy fizyczne otrzymanie dotacji nastąpi w kolejnym roku podatkowym 2013, po dniu 31 marca 2013 r. – termin złożenia deklaracji podatkowej CIT-8 za rok 2012, koszty poniesione w roku 2012 w całości stanowią koszt uzyskania przychodów, zaś otrzymana w roku 2013 dotacja stanowi w roku 2013 w całości przychód podatkowy.

Podstawa prawna: ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 15 pkt 4, 4b-4c).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 3 uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powołanego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy wydatek nie został wymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie skutkującej dokonaniem jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.

Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. wydatek został poniesiony przez podatnika,
  2. jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zawarte w powołanym przepisie sformułowanie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” dotyczy także wydatków, które zostały najpierw poniesione, a dopiero później zrefundowane.

Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów uzyskania przychodów dotyczących refundowanych wydatków kwalifikowanych, należy wskazać, że środki pieniężne przekazane Wnioskodawcy jako refundacja wydatków w związku z realizacją projektu, współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013:

  • w części współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej, pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • w części współfinansowanej ze środków budżetu państwa, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Konsekwencją zwolnienia od podatku środków otrzymywanych przez Wnioskodawcę jest brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków sfinansowanych z tych środków.

Zgodnie bowiem z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Należy przy tym zauważyć, iż zawarte w powołanym przepisie sformułowanie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” dotyczy także wydatków, które zostały najpierw poniesione, a dopiero później zrefundowane.

W analizowanej sprawie Spółka zawarła z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (Instytucją Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą II stopnia), tj. podmiotem, któremu na podstawie umowy zawartej z Instytucją Pośredniczącą (ministrem właściwym ds. gospodarki) w dniu 17 lipca 2012 r. umowę o dofinansowanie Projektu „Plan rozwoju exportu” w ramach Działania 6.1 „Paszport do eksportu” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Zgodnie z zawartą umową Instytucja Wdrażająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia zobowiązuje się udzielić dofinansowania na realizację Projektu do maksymalnej wysokości 189.015,00 PLN nieprzekraczającej 50% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji Projektu, w tym:

  • 85% kwoty dofinansowania pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - max. 160.662,75 zł (wkład ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, o którym mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) oraz
  • 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej tj. 28.352,25 zł (tzw. wkład krajowy, o którym mowa art. 127 ust. 2 ustawy o finansach publicznych).

Spółka przeznacza otrzymane dofinansowanie na pokrycie kosztów uczestnictwa w charakterze wystawcy na zagranicznych imprezach wystawienniczo-targowych. Od dnia 15 listopada 2011 r. do 31 października 2013 r. wszystkie wydatki objęte wnioskiem o dofinansowanie są wydatkami kwalifikowanymi.

W celu realizacji założeń Projektu Spółka zdecydowała się na udział w imprezie targowej w B., które odbyły się w dniach 6-9 lutego 2012 r.

Kolejne etapy harmonogramu obejmują:

  1. udział Spółki w Targach w Moskwie, Rosja (…. 15-19 maja 2012 r.) oraz związane z organizacją wystawy koszty transportu eksponatów, wyjazdów służbowych przedstawicieli Spółki (okres realizacji: 1 maja 2012 r. – 31 października 2012 r.),
  2. organizację spotkań handlowych (m.in. wynajem sal konferencyjnych, wynajem wyposażenia celem prezentacji wyrobów, rezerwacja cateringu itd.) w ramach wyjazdu handlowego na rynek niemiecki, rosyjski, (okres realizacji: 1 listopada 2012 r. - 31 października 2013 r.).

Planowane otrzymanie dotacji - rok 2013.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki, na które Spółka otrzyma dotację, stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów, zarówno w dacie wystawienia faktury jak i zgodnie z zasadą memoriałową, podlegającego refundacji wydatku kwalifikowanego objętego dofinansowaniem w ramach realizowanego projektu jest niezgodne z postanowieniami art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem, w przypadku uprzedniego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków kwalifikowanych podlegających refundacji, Wnioskodawca po otrzymaniu dotacji jest zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania - zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej. Korekta kosztów winna dotyczyć więc roku, w którym koszty ujęto podatkowo.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy koszty zostały poniesione w roku podatkowym 2012 , zaś kwotę dofinansowania stanowiącą refundację wydatków kwalifikowanych uzyskano w 2013 r. (po dniu 31 marca 2013 r., tj. po terminie złożenia deklaracji podatkowej za rok 2012), konieczne jest skorygowanie kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym 2012, co skutkuje również koniecznością dokonania korekty złożonego w urzędzie skarbowym zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) CIT-8 za rok podatkowy 2012.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj