Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-813/10-2/SM
z 3 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-813/10-2/SM
Data
2010.11.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
obniżenie podatku należnego
odliczanie podatku naliczonego
odliczanie podatku naliczonego
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek naliczony
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
zwrot bezpośredni
zwrot bezpośredni
zwrot podatku od towarów i usług
zwrot podatku od towarów i usług
zwrot różnicy podatku
zwrot różnicy podatku


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego i zwrotu kwoty nadwyżki.



Wniosek ORD-IN 387 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.08.2010 r. (data wpływu 19.08.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i zwrotu kwoty nadwyżki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.08.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i zwrotu kwoty nadwyżki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

M. z siedzibą w USA zamierza dostarczyć polskiemu odbiorcy (Klient) technologię odsiarczania spalin. W ramach kontraktu dostarczane będą urządzenia, usługi doradztwa technicznego, usługi szkoleniowe personelu klienta końcowego oraz licencja na technologię.

M. nie ma w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności. Urządzenia techniczne M. zakupi w innych krajach należących do Unii Europejskiej (UE). Zostaną one następnie dostarczone bezpośrednio polskiemu Klientowi. M. zarejestruje się w Polsce do celów VAT i rozliczy te nabycia jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów (WNT).

M. nie zamierza natomiast rozliczać podatku należnego od dostaw nabytych uprzednio w UE towarów oraz świadczonych w ramach kontraktu usług. Dostawy te oraz usługi nie będą w ogóle wykazywane przez M. w składanych deklaracjach VAT-7.

W tej sytuacji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług podatek należny rozliczony zostanie przez polskiego Klienta, który posiada w Polsce siedzibę i jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółce M. będzie przysługiwało na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia w składanych deklaracjach VAT-7 kwot podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów o kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, pomimo, że M. nie rozliczy na terenie Polski, oprócz WNT, żadnych innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy pomimo, że Spółka M. nie dokona oprócz WNT na terenie Polski żadnych innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przysługiwało jej będzie na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do żądania zwrotu na wskazany przez nią rachunek bankowy kwot podatku naliczonego określonych w fakturach otrzymanych przez nią z tytułu nabycia w Polsce towarów i usług wykorzystanych do wykonania czynności, od których M. nie rozliczyła podatku należnego i których nie wykazała w złożonych deklaracjach VAT-7, natomiast podatek należny od dostaw towarów oraz świadczonych usług został rozliczony przez nabywcę towarów lub usługobiorcę...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Biorąc pod uwagę wynikającą z przepisów zasadę, iż podatek należny od WNT staje się automatycznie podatkiem naliczonym obniżającym podatek należny, Spółka M. uważa, że pomimo iż nie rozliczy w Polsce z wyjątkiem wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów żadnych innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia w składanych deklaracjach VAT-7 kwot podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, o kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów.

Kierując się natomiast zasadą neutralności podatku M. uważa również, że przysługiwało jej będzie prawo do żądania zwrotu na wskazany przez nią rachunek bankowy kwot podatku naliczonego określonych w fakturach otrzymanych przez nią z tytułu nabycia w Polsce towarów i usług, wykorzystanych do wykonania czynności, od których nie rozliczyła podatku należnego i których nie wykazała w złożonych deklaracjach VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4-5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

  • będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju;
  • nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 - przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyjątkiem świadczenia usług, do których stosuje się art. 28b, oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 5 ustawy – przepis ust. 1 pkt 5 stosuje się, jeżeli nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, albo osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 6 (tj. dostawy towarów w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka z siedzibą w USA zamierza dostarczyć polskiemu odbiorcy (Klient) technologię odsiarczania spalin. W ramach kontraktu dostarczane będą urządzenia, usługi doradztwa technicznego, usługi szkoleniowe personelu klienta końcowego oraz licencja na technologię.

M. nie ma w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności. Urządzenia techniczne M. zakupi w innych krajach należących do Unii Europejskiej (UE). Zostaną one następnie dostarczone bezpośrednio polskiemu Klientowi, który posiada w Polsce siedzibę i jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

M. zarejestruje się w Polsce do celów VAT i rozliczy te nabycia jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów (WNT). M. nie zamierza natomiast rozliczać podatku należnego od dostaw nabytych uprzednio w UE towarów oraz świadczonych w ramach kontraktu usług. Dostawy te oraz usługi nie będą w ogóle wykazywane przez M. w składanych deklaracjach VAT-7.

Uwzględniając powyższe, w zaistniałej sytuacji, z uwagi na fakt braku rozliczenia podatku należnego przez Wnioskodawcę (usługodawcę i dokonującego dostawy towarów), na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4-5 ustawy, podatek ten zostanie rozliczony przez polskiego Klienta Spółki.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

(...)

  1. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zatem podatek należny z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego jest jednocześnie podatkiem naliczonym. Należy jednak podkreślić, że obniża on kwotę podatku należnego jedynie w przypadku zaistnienia podstawowej przesłanki określonej w art. 86 ust. 1, tj. w przypadku jego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy).

Natomiast w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 (tj. m.in. w zakresie kwoty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów) prawo to powstaje, w myśl art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Zgodnie z art. 87 ust. 1-2 - w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach (...).

Z cytowanych wyżej przepisów można wywieść podstawowe warunki, od których ustawa o podatku od towarów i usług uzależnia przyznanie danemu podmiotowi prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku od towarów i usług w omawianym trybie, a zatem:

  1. prawo to przysługuje wyłącznie podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy,
  2. podatnik nabył towary lub usługi, a z nabycia tego wynika kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy,
  3. towary i usługi, o których wyżej mowa, podatnik wykorzystał (wykorzysta) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (albo np. niektórych czynności nie podlegających opodatkowaniu, wymienionych w art. 86 ust. 8 i 9 ustawy),
  4. kwotę podatku naliczonego podatnik wykazał we właściwym terminie (okresie rozliczeniowym), określonym w art. 86 ust. 10–18 ustawy,
  5. w tym samym okresie rozliczeniowym podatnik wykazał kwotę podatku należnego, a kwota ta jest niższa od kwoty podatku naliczonego,
  6. nie występują okoliczności powodujące wyłączenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określone w art. 88 ustawy.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego zauważyć należy, że Spółka zarejestruje się jako polski podatnik podatku od towarów i usług. Spółka będzie nabywać na naszym terytorium towary i usługi z naliczonym podatkiem VAT.

W składanych deklaracjach Spółka rozliczy jedynie jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zakup urządzeń technicznych dostarczanej technologii odsiarczania spalin. Spółka nie wykaże natomiast podatku należnego z tytułu dostaw nabytych uprzednio towarów i świadczonych w ramach kontraktu usług, przerzucając obowiązek rozliczenia tego podatku na jej nabywców.

Fakt, że Spółka w składanej deklaracji podatkowej nie wykaże podatku należnego z tytułu ww. dostaw towarów i świadczenia usług nie przesądza o tym, że Spółka nie wykonuje czynności opodatkowanych. Zaznaczyć należy, że w sytuacji zastosowania w rozliczaniu podatku należnego zasady odwrotnego obciążenia, tj. rozliczania podatku przez nabywcę (tzw. reverse charge) nie można uznać, że podmiot nieposiadający stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju wykonuje czynności nieopodatkowane. Zastosowanie tej szczególnej formy rozliczenia nie ma żadnego wpływu na przedmiot opodatkowania. Czynności te zatem pozostają nadal czynnościami opodatkowanymi - dostawą towarów lub świadczeniem usług, choć inny podmiot niż podmiot je wykonujący składa rozliczenie w tym zakresie.

Uwzględniając powyższe, z uwagi na związek z czynnościami opodatkowanymi, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zaistniałej sytuacji w myśl uregulowań art. 86 ust. 1 ustawy.

Na podstawie przepisów art. 87 ustawy, Spółka ma także prawo do zwrotu na rachunek bankowy różnicy podatku naliczonego nad należnym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj