Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/436-96/10-2/AJ
z 29 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/436-96/10-2/AJ
Data
2010.07.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
kultura
kultura
opodatkowanie
opodatkowanie
oświata
oświata
podatek od czynności cywilnoprawnych
podatek od czynności cywilnoprawnych
spółka osobowa
spółka osobowa
sprzedaż nieruchomości
sprzedaż nieruchomości
wyłączenie
wyłączenie
zakup
zakup


Istota interpretacji
Czy można przyjąć, że zakup nieruchomości przez Wnioskodawcę w celu prowadzenia przedszkola nie podlega PCC na podstawie art. 2 pkt 1 lit.f) ustawy o PCC?



Wniosek ORD-IN 491 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wyłączenia z opodatkowania zakupu nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wyłączenia z opodatkowania zakupu nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, będący spółką jawną (dalej: „X.”), zaciąga pożyczkę od wspólników spółki, („dalej: „x”), której celem ma być zakup nieruchomości.

Zgodnie z odpisem z KRS, celem działalności X jest:

  1. Wychowanie przedszkolne (PKD 85.10.Z),
  2. Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 85.51.Z),
  3. Pozaszkolne formy edukacji artystycznej (PKD 85.52.Z),
  4. Pozaszkolne formy edukacji – nauka języków obcych (PKD 85.59.A),
  5. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji (PKD 85.59.B),
  6. Działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60.Z),
  7. Działalność obiektów służące poprawie kondycji fizycznej (PKD 93.13.Z),
  8. Działalności usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej (PKD 96.04.Z).


Spółka X będzie prowadzić działalność zgodnie z Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Cel realizowany będzie przez prowadzenie przedszkola niepublicznego dla dzieci w wieku 3-6 lat. Działalność prowadzona przez X jest na mocy Ustawy o podatku od towarów i usług zwolniona z podatku VAT. Spółka, od września 2010, zamierza otworzyć placówkę przedszkolną zgodną z zapisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 maja 2009 r. (Dz. U. Nr 83 poz. 693) w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego.

Aby ten cel zrealizować spółka X zakupiła w listopadzie ubiegłego roku nieruchomość, która obecnie jest modernizowana i przystosowana do planowanej działalności. Kapitał potrzebny do zakupu nieruchomości pokrywa w części z kapitałów założycielskich (zwolnione z PCC - interpretacja indywidualna ILPB2/436-243/09-2/TR), a w pozostałej części z pożyczki od wspólników (która jest zwolniona z podatku PCC - interpretacja indywidualna ILPB2/436-244/09-2/WS).

Budynek będzie wykorzystywany tylko do prowadzenia działalności przedszkolnej. Wszystkie pomieszczenia spełniają wymogi prawa budowlanego oraz wymogi dla budynków przeznaczonych na pobyt dzieci opisanych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można przyjąć, że zakup nieruchomości przez X w celu prowadzenia przedszkola nie podlega PCC na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o PCC...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy ciąży, przy umowie sprzedaży, na kupującym.

Zgodnie z interpretacją indywidualną Krajowej Izby Podatkowej (numery powyżej) zarówno pożyczki udzielone przez W., na rzecz X, jak i wkłady wniesione do Spółki celem zakupu nieruchomości nie podlegają PCC na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o PCC.

Zgodnie z tym przepisem nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne (a zatem również umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych) w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.

Biorąc pod uwagę obszernie przytoczony w opisie zakres działalności statutowej X, a także sposób jej realizowania, polegający w chwili obecnej w zasadzie wyłącznie na prowadzeniu placówek przedszkolnych, należy przyjąć, że cała działalność X mieści się w zakresie pojęć: nauka, szkolnictwo i oświata pozaszkolna.

Pożyczka udzielona X „na cele statutowe w zakresie oświaty i kultury” została uznana za czynność cywilnoprawną w sprawie nauki szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli zostanie przeznaczona na cele statutowe Wnioskodawcy w zakresie oświaty i kultury, w tym na nabycie środków służących bezpośrednio realizacji tych celów.

Ustawodawca, normując w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy przedmiotowe wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, nie określił szczegółowo jego zakresu.

Dlatego mając na względzie ogólną zasadę prawa podatkowego, zgodnie z którą przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, należy przyjąć, że celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem wszystkich czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż umowa sprzedaży nieruchomości na cele oświaty i kultury może zostać zakwalifikowana jako czynność wyłączona z opodatkowania pcc na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o pcc, jeżeli sprzedaż nieruchomości dotyczy celów statutowych Wnioskodawcy w zakresie oświaty i kultury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649), podatkowi umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Jako, że pojęcie „sprawa” ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie będzie dotyczyło tych wszystkich spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy.

Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej znajdują się w następujących aktach prawnych:

  1. Ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).
  2. Ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.).
  3. Ustawie z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 75 poz. 469 ze zm.).


Ustawodawca, normując w ww. przepisie przedmiotowe wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego mając na względzie ogólną zasadę prawa podatkowego, zgodnie z którą przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, należy przyjąć, że celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem tych czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, będący spółką osobową, prowadzącą działalność zgodnie z ustawą o systemie oświaty, polegającą na prowadzeniu placówki przedszkolnej i przedszkola niepublicznego dla dzieci w wieku 3-6 lat, zaciągnął pożyczkę od wspólników spółki, której celem ma być zakup nieruchomości.

Budynek ten będzie wykorzystywany tylko do prowadzenia działalności przedszkolnej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż zakup nieruchomości jest czynnością cywilnoprawną wyłączoną z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj