Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-182/10/MZ
z 5 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-182/10/MZ
Data
2010.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
czynności cywilnoprawne
hipoteka
hipoteka
hipoteka kaucyjna
hipoteka kaucyjna
hipoteka zwykła
hipoteka zwykła
obowiązek podatkowy
obowiązek podatkowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
podatek od czynności cywilnoprawnych
wierzytelność
wierzytelność
zabezpieczenie
zabezpieczenie


Istota interpretacji
Czy ustanowienie hipoteki zwykłej w związku z udzieleniem przez bank kredytu podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jeżeli tak, to według jakiej stawki?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 06 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia hipoteki zwykłej (umownej) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia hipoteki zwykłej (umownej).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka akcyjna) podpisał z bankiem umowę kredytu inwestycyjnego.

Zabezpieczeniem kredytu jest m.in. hipoteka zwykła na zabezpieczenie kwoty kredytu oraz hipoteka kaucyjna na zabezpieczenie odsetek oraz innych należności związanych z kredytem. Zgodnie z umową przedmiotowe hipoteki zostały ustanowione przed faktycznym zaciągnięciem kredytu. Jednym z warunków uruchomienia środków z kredytu było właśnie ustanowienie hipotek. W związku z powyższym przed zaciągnięciem kredytu wnioskodawca ustanowił przedmiotowe hipoteki. Hipoteka zwykła została ustanowiona w wysokości 30.000.000,00 zł z adnotacją, iż jest to zabezpieczenie wierzytelności głównej z tytułu udzielonego kredytu inwestycyjnego.

Hipoteka kaucyjna została ustanowiona do kwoty 7.800.000,00 zł z adnotacją, iż jest to zabezpieczenie należności ubocznych z tytułu udzielonego kredytu inwestycyjnego.

Przedmiotowe hipoteki zostały ustanowione w dniu 05 lipca 2010r. Do dnia 29 lipca 2010r. wnioskodawca nie zaciągnął kredytu w wysokości 30.000.000,00 zł. Zgodnie z umową kredytową bank postawił do dyspozycji wnioskodawcy środki w powyższej wysokości m.in. pod warunkiem ustanowienia przedmiotowych hipotek.

Inne warunki uruchomienia środków z kredytu to m.in.:

  • dostarczenie wszelkich niezbędnych pozwoleń na budowę,
  • dostarczenie potwierdzenia złożenia wniosku o wpis hipotek.

Ponadto uruchomienie poszczególnych transz kredytu nastąpi po udokumentowaniu przez wnioskodawcę poniesienia nakładów na inwestycję w określonej w umowie kredytowej wysokości.

Bank przyznał środki kredytowe do wykorzystania w terminie do dnia 31 grudnia 2010r. Spłaty kredytu mają nastąpić w transzach do dnia 30 czerwca 2013r. Na dzień dzisiejszy wnioskodawca nie ma pewności, iż w terminie do dnia 30 grudnia 2010r. wykorzysta przyznane środki kredytowe w pełnej wysokości, tj. w wysokości 30.000.000,00 zł. Poziom wykorzystania środków kredytowych zależy bowiem od harmonogramu realizacji inwestycji, który z różnych przyczyn może ulec zmianie. Ponadto kwestia wykorzystania środków kredytowych może również zależeć od ewentualnego znalezienia przez wnioskodawcę tańszych źródeł finansowania inwestycji niż podpisana umowa kredytowa. W takim przypadku wnioskodawca nie skorzystałby z całości bądź części przyznanych przez bank środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Przyjmując założenie, iż czynność ustanowienia hipoteki podlega opodatkowaniu - jaką stawką podatku od czynności cywilnoprawnych jest opodatkowane ustanowienie hipoteki zwykłej, o której mowa w opisie stanu faktycznego...
  2. Czy ustanowienie przedmiotowej hipoteki zwykłej w związku z udzieleniem przez bank kredytu podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych...

Ad. 1

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawka podatku w przypadku ustanowienia hipoteki na zabezpieczenie wierzytelności istniejących wynosi 0,1% od kwoty zabezpieczanej wierzytelności, natomiast stawka podatku na zabezpieczenie wierzytelności o wysokości nieustalonej wynosi 19 zł. Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie rozróżnia więc, zdaniem wnioskodawcy, pojęć hipoteka zwykła oraz hipoteka kaucyjna. W ocenie wnioskodawcy w celu zastosowania prawidłowej stawki określić należy czy w przedmiotowym stanie faktycznym wierzytelność istnieje oraz czy jej kwota jest ustalona.

Wnioskodawca podkreślił, iż ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie określa co należy rozumieć pod pojęciem istnienia wierzytelności. Zdaniem wnioskodawcy samo podpisanie umowy kredytowej oraz udostępnienie przez bank środków z umowy kredytowej pod warunkiem m.in. ustanowienia hipotek nie powoduje, iż w dniu ustanowienia hipotek wierzytelność kredytowa istniała. Według wnioskodawcy wierzytelność kredytowa będzie istnieć dopiero wtedy, kiedy wnioskodawca skorzysta z udostępnionych środków, tj. dopiero wtedy kiedy faktycznie zaciągnie kredyt. W związku z powyższym, zdaniem wnioskodawcy, w przedmiotowym stanie faktycznym ustanowienie hipoteki zwykłej opodatkowane będzie stawką kwotową w wysokości 19 zł. W ocenie wnioskodawcy powyższe wynika z faktu, iż na dzień ustanowienia hipoteki zwykłej zabezpieczana wierzytelność nie istniała w sensie cywilnoprawnym. Nie można bowiem twierdzić, zdaniem wnioskodawcy, iż samo podpisanie umowy kredytowej rodzi skutek w postaci powstania stosunku dłużnik - wierzyciel. Jeśli więc na dzień ustanowienia hipoteki zabezpieczana wierzytelność nie istniała nie można twierdzić, według wnioskodawcy, iż powinna być opodatkowana stawką 0,1%. Zdaniem wnioskodawcy, konieczność opodatkowania stawką 19 zł potwierdza również fakt, iż na dzień ustanowienie hipoteki nie jest znana ostateczna wielkość kredytu, z którego wnioskodawca skorzysta w związku z przedmiotowa umową. W konsekwencji więc nie jest znana zabezpieczana kwota. W związku z powyższym, zdaniem wnioskodawcy, spełnione są warunki określone w art. 7 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ad. 2

Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowa hipoteka została ustanowiona w związku ze świadczeniem przez bank usługi udzielenia kredytu. Z tytułu udzielania kredytów bank podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a konkretnie czynność ta jest zwolniona z podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, zdaniem wnioskodawcy, ustanowienie hipoteki w przedmiotowym stanie faktycznym, na mocy art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest, zgodnie ze złożonym wnioskiem – wyrażoną wolą wnioskodawcy poprzez wskazanie określonego rodzaju sprawy oraz zawartymi we wniosku pytaniami – ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Jeżeli natomiast wolą wnioskodawcy jest uzyskanie interpretacji przepisów prawa w zakresie podatku od towarów i usług, to koniecznym jest wystąpienie z odrębnym zapytaniem, poprzez złożenie nowego wniosku o wydanie interpretacji w tym zakresie i uiszczenie opłaty.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 101, poz. 649) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. h) ww. ustawy podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlega ustanowienie hipoteki. Ustanowienie hipoteki podlega opodatkowaniu wymienionym podatkiem wyłącznie wtedy, gdy stanowi ono czynność cywilnoprawną.

Hipoteka jest ograniczonym prawem rzeczowym uregulowanym w przepisach ustawy z dnia 06 lipca 1982r. o księgach wieczystych i hipotece (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 124, poz. 1361 ze zm.). Zabezpiecza jedynie wierzytelności pieniężne. Istotą hipoteki jest zabezpieczenie realizacji wierzytelności, a nie dochodzenie wierzytelności. Hipoteką można obciążyć część ułamkową nieruchomości, prawo użytkowania wieczystego, własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.

Hipoteka jest prawem w stosunku do wierzytelności akcesoryjnych. Oznacza to, że hipoteka nie może istnieć bez wierzytelności, którą zabezpiecza, a wygaśnięcie wierzytelności powoduje wygaśnięcie hipoteki, za wyjątkiem uregulowań zawartych w przepisie szczególnym (art. 94 ustawy o księgach wieczystych i hipotece).

Wyróżnia się następujące rodzaje hipotek:

  • hipoteka łączna, która obciąża wszystkie nieruchomości utworzone w wyniku jej podziału; podobnie części składowe nieruchomości po ich odłączeniu są objęte hipoteką;
  • hipoteka kaucyjna, która zabezpiecza wierzytelność o wysokości nie ustalonej; zabezpiecza wierzytelność tylko do oznaczonej sumy najwyższej (nie można żądać więcej np. z tytułu odsetek ponad oznaczoną sumę najwyższą). Hipoteka ta zabezpiecza przede wszystkim wierzytelności istniejące i wierzytelności przyszłe o wysokości nie dającej się określić w chwili ustanowienia hipoteki;
  • hipoteka przymusowa, która może zostać wpisana na wszystkich nieruchomościach dłużnika, jeśli wierzytelność została stwierdzona tytułem wykonawczym, np. prawomocnym wyrokiem sądowym; powstaje ona z mocy prawa lub na podstawie orzeczenia sądu;
  • hipoteka umowna (zwykła), która powstaje na podstawie umowy cywilnoprawnej (oraz wpisu do księgi wieczystej). Treścią takiej umowy jest ustanowienie hipoteki na nieruchomości w celu zabezpieczenia wierzytelności oznaczonej, tzn. wierzytelności konkretnej i wynikającej z określonego stosunku prawnego.

Zasadą jest, iż hipoteka umowna (zwykła) zabezpiecza wierzytelność ściśle oznaczoną, tzn. istniejącą i oznaczoną co do wysokości.

Podstawa opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych została ujęta wartościowo. Jest nią wartość (kwota) przedmiotu opodatkowania. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy ustanowieniu hipoteki stanowi kwota zabezpieczonej wierzytelności. Ujęcie wartościowe podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych skutkuje również ustaleniem procentowych stawek podatkowych (hipoteka zwykła). Jednakże w niektórych sytuacjach podstawa opodatkowania nie ma charakteru wartościowego, gdyż zgodnie z utrwalonym poglądem w doktrynie prawa cywilnego, wierzytelność o nieustalonej wysokości cechuje stała zmiana wysokości wierzytelności w trakcie trwania stosunku zobowiązaniowego i w związku z tym podstawa opodatkowania ustanowienia hipoteki na zabezpieczenie takiej wierzytelności nie może być ujęta wartościowo, skoro nie jest znana jej wysokość (hipoteka kaucyjna).

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia oświadczenia o ustanowieniu hipoteki lub zawarcia umowy ustanowienia hipoteki, o czym stanowi art. 3 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 4 pkt 8 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy ustanowieniu hipoteki ciąży na składającym oświadczenia woli o ustanowieniu hipoteki.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych różnicuje natomiast stawkę podatku od ustanowienia hipoteki.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 tej ustawy stawka podatku od ustanowienia hipoteki wynosi:

  1. na zabezpieczenie wierzytelności istniejących – od kwoty zabezpieczonej wierzytelności 0,1%,
  2. na zabezpieczenie wierzytelności o wysokości nieustalonej - 19 zł.

Należy wskazać, iż w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych zastosowanie stawki tego podatku nie jest uzależnione od rodzaju ustanowionej hipoteki, lecz od tego czy wierzytelność zabezpieczona hipoteką istnieje i jej wysokość jest znana, czy też wysokości tej wierzytelności ustalić nie można.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wnioskodawca zawarł z bankiem umowę kredytu inwestycyjnego, którego zabezpieczeniem są m.in. ustanowione w dniu 05 lipca 2010r. dwie hipoteki - hipoteka zwykła (umowna) i hipoteka kaucyjna. Hipoteka zwykła (umowna) została ustanowiona w wysokości 30.000.000,00 zł jako zabezpieczenie wierzytelności głównej udzielonego kredytu. Natomiast hipoteka kaucyjna została ustanowiona do kwoty 7.800.000,00 zł jako zabezpieczenie należności ubocznych.

W związku z powyższym stwierdza się, iż w przedmiotowej sprawie – wbrew twierdzeniu wnioskodawcy – ustanowienie hipoteki zwykłej (umownej) na zabezpieczenie kwoty kredytu inwestycyjnego podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 0,1% liczonej od kwoty zabezpieczonej wierzytelności, tj. 30.000.000,00 zł. Wierzytelność wynikająca z udzielonego kredytu jest bowiem wierzytelnością o wysokości ustalonej - niezależnie od tego czy kredytobiorca faktycznie zaczął korzystać z kwoty tego kredytu, w odróżnieniu od wierzytelności wynikającej z odsetek od kwoty kredytu, która – ze względu na zmienną stopę procentową

– jest właśnie wierzytelnością o wysokości nieustalonej.

Jak już wspomniano powyżej – zasadą jest, iż hipoteka umowna (zwykła) zabezpiecza wierzytelność ściśle oznaczoną, to znaczy istniejącą i oznaczoną co do wysokości, tj. wierzytelność konkretną i wynikającą z określonego stosunku prawnego. Zatem, jeżeli hipoteka zwykła (umowna) została już ustanowiona, to z tytułu ustanowienia tej hipoteki oznaczona jest również wierzytelność, której wysokość jest ustalona i która wynika z określonego stosunku prawnego. Tym samym, w przedmiotowej sprawie na dzień ustanowienia hipoteki zwykłej (umownej) ustalona wierzytelność w kwocie 30.000.000,00 zł istnieje, jest znana i jako kwota zabezpieczonej wierzytelności stanowi wartościowe ujęcie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, skutkujące możliwością ustalenia procentowej stawki podatkowej. W tej sytuacji, dla celów podatku od czynności cywilnoprawnych nie jest również istotne z jakiej kwoty kredytu ostatecznie skorzysta wnioskodawca w związku z zawartą umową kredytową.

Odnosząc się do stanowiska wnioskodawcy, iż przedmiotowa hipoteka została ustanowiona w związku ze świadczeniem przez bank usługi udzielenia kredytu a z tytułu udzielania kredytów bank jest zwolniony z podatku od towarów i usług i w związku z tym ustanowienie hipoteki w przedmiotowym stanie faktycznym, zdaniem wnioskodawcy, na mocy art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych – należy stwierdzić, że jest ono bezpodstawne.

Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
  • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
  • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Czynność udzielenia kredytu oraz czynność ustanowienia hipoteki to dwie odrębne czynności. Nie można ich zatem traktować jako czynności tożsame. Zatem opodatkowanie jednej czynności (lub jej zwolnienie z opodatkowania) podatkiem od towarów i usług nie może wpływać na opodatkowanie innej czynności podatkiem od czynności cywilnoprawnych. To oznacza, że ewentualne podleganie regulacjom ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - co nie jest przedmiotem rozważań w niniejszej interpretacji - usług kredytowania świadczonych przez bank nie może mieć wpływu na opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności ustanowienia hipoteki w związku z zawartą umową kredytową. Tym samym w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku nie mogą znaleźć zastosowania postanowienia art. 2 pkt 4 cyt. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj