Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1514/10/CzP
z 4 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1514/10/CzP
Data
2010.11.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
beneficjent
beneficjent
dotacja
dotacja
korekta zeznania
korekta zeznania
wydatek
wydatek


Istota interpretacji
Czy korekty kosztów sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w latach 2007-2009, dokonuje się jednorazowo w miesiącu otrzymania dotacji, czy należy dokonać korekty deklaracji CIT-8 za lata 2007-2009? /pytanie oznaczone we wniosku nr 3/



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. BKIP 06 sierpnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 05 października 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasadności i sposobu dokonania korekty kosztów sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji /pytanie oznaczone we wniosku nr 3/ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 sierpnia 2010r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasadności i sposobu dokonania korekty kosztów sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 28 września 2010r. znak: IBPBI/2/423-1018/10/CzP zwrócono się o ich uzupełnienie. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 05 października 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Spółka podpisała w marcu 2010 roku z Zarządem Województwa umowę o dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Oś Priorytetowa 7. Infrastruktura ochrony środowiska, Działanie 7.3 Gospodarka odpadami. Przedmiot Projektu: Rekultywacja Kwatery nr I wraz z przedłużeniem czasu eksploatacji Kwatery nr II składowiska odpadów. Dofinansowanie następuje w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych, przy czym część tych wydatków została zaewidencjonowana w księgach handlowych prowadzonych przez Spółkę w latach 2007-2010 jako koszty rekultywacji zamkniętej kwatery składowania odpadów (koszty bieżącego okresu), a część wydatków zostanie przez Spółkę poniesiona w roku 2011 jako wydatki na nowe środki trwałe.

Zgodnie z umową, Instytucja Zarządzająca MRPO przyznała dofinansowanie w wysokości stanowiącej 85% wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu, w tym:

  • 85% stanowią środki europejskie, czyli pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przekazywane w formie płatności z rachunku Ministra Finansów prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego,
  • 15% stanowi dofinansowanie pochodzące z budżetu państwa przekazywane Beneficjentowi w formie dotacji celowej.

Powyższe środki wpłynęły na rachunek bankowy Spółki w czerwcu 2010 roku.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy korekty kosztów sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w latach 2007-2009, dokonuje się jednorazowo w miesiącu otrzymania dotacji, czy należy dokonać korekty deklaracji CIT-8 za lata 2007-2009... /pytanie oznaczone we wniosku nr 3/

Zdaniem Spółki, nie ma obowiązku korygowania deklaracji CIT-8 za okres sprzed daty otrzymania dofinansowania. W stosunku do wydatków objętych dofinansowaniem, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym wcześniejszym niż rok, w którym Spółka faktycznie otrzymała kwotę dofinansowania, korekta (zmniejszenie) kosztów uzyskania przychodów nastąpi w roku podatkowym, w którym otrzymano dofinansowanie. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2010r. Znak: IPPB5/423-49/10-9/AS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określana dalej „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich bezspornego związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 updop.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka otrzymała środki w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (środki europejskie) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 7 „Infrastruktura ochrony środowiska”, Działanie 7.3 Gospodarka odpadami. W interpretacji indywidualnej z dnia 04 listopada 2010r, Znak: IBPBI/2/423-1018/10/CzP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, iż przedmiotowe środki korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 47 w odniesieniu do środków otrzymanych w formie dotacji celowej i odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 52 updop w odniesieniu do środków otrzymanych w formie płatności z budżetu środków europejskich. Powyższe dofinansowanie nastąpiło w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych, przy czym część tych wydatków została zaewidencjonowana w księgach handlowych prowadzonych przez Spółkę w latach 2007-2010., a część wydatków zostanie przez Spółkę poniesiona w roku 2011 jako wydatki na nowe środki trwałe.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

W oparciu o powyższe należy wskazać, iż w sytuacji, gdy Spółka otrzymała refundację poniesionych wydatków uznanych za koszty kwalifikowane projektu, które zostały uprzednio w latach 2007 - 2009 zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki, to w momencie otrzymania dofinansowania powinna dokonać stosownej korekty kosztów.

Wyłączenie wydatków objętych dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodów powinno nastąpić w miesiącu otrzymania dofinansowania.

Również w przypadku, gdy wydatki objęte dofinansowaniem są zaliczone do kosztów uzyskania przychodów we wcześniejszych latach podatkowych, korekta (zmniejszenie) kosztów uzyskania przychodów nastąpi w roku podatkowym, w którym otrzymano dofinansowanie. W takim wypadku nie wystąpi potrzeba korygowania zeznania za lata podatkowe, w których wydatki pierwotnie zostały zaliczone do kosztów podatkowych.

Podsumowując, w oparciu o przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że Spółka nie ma obowiązku korygowania deklaracji CIT-8 „Zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za okres sprzed daty otrzymania przedmiotowego dofinansowania.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie uprzejmie nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj