Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-800/10/AW
z 5 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-800/10/AW
Data
2010.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
komputery
komputery
placówka oświatowa
placówka oświatowa
sprzęt
sprzęt
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
szkoły
szkoły
urządzenie
urządzenie


Istota interpretacji
Zakup laptopów dla placówki oświatowej nie podlega preferencyjnej stawce 0% podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 817 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. organu 20 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% przy zakupie laptopów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% przy zakupie laptopów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Od dnia 1 września 2010r. Liceum Ogólnokształcące prowadzić będzie kształcenie uczniów w oparciu o wykorzystanie sprzętu komputerowego w postaci laptopów, które będą w użytkowaniu przez uczniów. W myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zakup sprzętu komputerowego przez placówki oświatowe nabywa się przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 0%. We wrześniu Wnioskodawca zamierza kupić laptopy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy zakupie laptopów ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze szczegółowymi zasadami stosowania stawki podatku w wysokości 0% określonymi w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT oraz załączniku nr 8 do ustawy, istnieje możliwość zakupienia laptopów z 0% stawką podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 tej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże ustawodawca przewidział również możliwość zastosowania stawek obniżonych dla określonych czynności i w określonych okolicznościach.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ww. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych.
  2. Drukarki.
  3. Skanery.
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących).
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a.

Ponadto, w myśl art. 83 ust. 15 tej ustawy, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Należy zaznaczyć, że przez placówki oświatowe, o których mowa m.in. w art. 83 rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 cyt. ustawy).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (placówka oświatowa) od 1 września 2010r. prowadzić będzie kształcenie uczniów w oparciu o wykorzystanie sprzętu komputerowego w postaci laptopów, które będą w użytkowaniu przez uczniów. W myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zakup sprzętu komputerowego przez placówki oświatowe nabywa się przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 0%. We wrześniu Wnioskodawca zamierza kupić laptopy.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie powołane powyżej uregulowania prawne należy stwierdzić, iż podstawą do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT przy dostawie sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a tej ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki (wymieniono grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani też interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będzie opodatkowany stawką podatku VAT 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. W poz. 1 załącznika nr 8 wymieniono następujące towary: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych. Ze złożonego wniosku wynika, że przedmiotem dostawy będzie komputer przenośny – laptop. Laptop jest komputerem personalnym cyfrowym z urządzeniami wejścia i wyjścia stanowiącymi część układu komputera, powszechnie nazywanym komputerem przenośnym.

Mając na uwadze powyższe, laptop będący przedmiotem dostawy nie mieści się w zakresie pojęć użytych w poz. 1 załącznika nr 8 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nie jest jednostką centralną komputera, serwerem, monitorem oraz zestawem komputerowym stacjonarnym, ani też w zakresie pojęć użytych w pozostałych pozycjach tego załącznika, co oznacza, iż w stosunku do ww. towaru nie można na zasadach określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, zastosować preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%. Dostawa przedmiotowych laptopów podlegać więc będzie opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k – 14n ustawy Ordynacja podatkowa dla kontrahenta Wnioskodawcy dokonującego dostawy wskazanych we wniosku laptopów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj