Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-692/10/UH
z 19 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-692/10/UH
Data
2010.11.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budownictwo mieszkaniowe
stawki podatku
stawki podatku
usługi montażowe
usługi montażowe


Istota interpretacji
Stawki podatku dla opisanych we wniosku usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2010r. (data wpływu 26 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2010r. (data wpływu 18 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku dla opisanych we wniosku usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 października 2010r. (data wpływu 18 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku dla opisanych we wniosku usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową oraz usługową. Sprzedaje między innymi płytki ceramiczne, armaturę łazienkową, urządzania sanitarne, meble oraz inne artykuły wyposażania wnętrz. Towary te opodatkowane są stawką 22%.

Wnioskodawca zamierza na zlecenie klientów wykonywać następujące usługi:

  1. montażu lamp wiszących polegającym na złożeniu i zawieszeniu lampy oraz jej przyłączaniu do instalacji elektrycznej,
  2. instalacji oświetlenia halogenowego, polegającej na montażu podtynkowym i nadtynkowym w ścianach wewnętrznych, zewnętrznych, sufitach i podłogach oraz przyłączeniu tego oświetlenia do instalacji elektrycznej,
  3. montaż trwałej zabudowy kuchennej wraz z blatem i urządzeniami do zabudowy tj. płyt grzewczych i piekarników gazowych i elektrycznych, zmywarek, lodówek itp. elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego,
  4. montaż elementów saun i wszelkich elementów związanych z ich funkcjonowaniem,
  5. montaż baterii oraz zlewozmywaków,
  6. montaż luster w ścianach wraz z ich obudową.

Usługi wykonywane będą w obiektach budownictwa mieszkaniowego - PKOB 111, 112. Usługi wykonywane będą siłami własnymi (pracownicy firmy) lub podzlecane firmom zewnętrznym.

Usługi obejmować będą zarówno wartość samej usługi jak również wartość towaru np. lampy, żyrandole, płyty do montażu mebli kuchennych, sprzęt AGD montowany w zabudowie kuchni, baterie i zlewozmywaki, lustra bez obudowy, elementy saun w tym drewniane, wszelkie akcesoria związane z funkcjonowaniem saun itp.

Podstawą wykonania usługi będzie umowa z klientem określająca cenę za całość usługi wraz z materiałem.

Klientem (nabywcą) usługi może być osoba fizyczna posiadająca tytuł prawny do lokalu (PKOB 112) lub domu (PKOB 111), a także klientem może być wykonawca całości robót budowlano-remontowych w tych obiektach np. deweloper.

Wymienione w punkcie 1-6 usługi wraz z materiałami (towarami) zużytymi do ich wykonania zostały zakwalifikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do następujących grupowań wg PKWiU obowiązującej dla celów podatkowych (rozp. RM z dnia 18 marca 1997r.):

ad. 1, 2)

  • PKWiU 45.31.1 "Roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego"

ad. 3, 4)

  • PKWiU 45.42.13-00.00 "Roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej" oraz
  • PKWiU 45.42.12-00.00 "Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej" oraz
  • PKWiU 45.33 "Roboty instalacyjne gazowe, wodno-kanalizacyjne, wentylacyjne i centralnego ogrzewania", z wyjątkiem montażu w zabudowie kuchennej płyt grzewczych i piekarników elektrycznych, zmywarek, lodówek itp. elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, które zostały zakwalifikowane do PKWiU 29.71 "Sprzęt gospodarstwa domowego elektryczny",

ad. 5)

  • PKWiU 45.33.20-00.00 "Roboty związane z montażem instalacji wodno-kanalizacyjnych”,

ad. 6)

  • PKWiU 45.44.10-00.00. "Roboty szklarskie".

W piśmie z dnia 14 października 2010r. Wnioskodawca uzupełnił opis usług o symbole PKWiU wg. klasyfikacji z 18 marca 1997r. w następujący sposób:

  1. montażu lamp wiszących polegającym na złożeniu i zawieszeniu lampy oraz jej przytaczaniu do instalacji elektrycznej - PKWiU 45.31.1 „Roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego”
  2. instalacja oświetlenia halogenowego, polegająca na montażu podtynkowym i nadtynkowym w ścianach wewnętrznych, zewnętrznych, sufitach i podłogach oraz przyłączeniu tego oświetlenia do instalacji elektrycznej – PKWiU 45.31.1. „Roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego”
  3. montaż trwałej zabudowy kuchennej wraz z blatem – PKWiU 45.42.13-00.00 – „Roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej”
    • montaż urządzeń do zabudowy tj. płyt grzewczych i piekarników gazowych – PKWiU 45.33 „Roboty instalacyjne gazowe…”
    • montaż płyt grzewczych i piekarników elektrycznych, zmywarek, lodówek itp. elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego” – PKWiU 29.71 „Sprzęt gospodarstwa domowego elektryczny”
  4. montaż elementów saun i wszelkich elementów związanych z ich funkcjonowaniem – PKWiU 45.42.12-00.00 „Roboty związane z montażem pozostałych elementów stolarki budowlanej” lub 45.42.13-00.00 „Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej” lub 45.42.13-00.00 „Roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej”
  5. montaż baterii oraz zlewozmywaków – PKWiU 45.33.20-00.00 „Roboty związane z montażem instalacji wodno-kanalizacyjnej”
  6. montaż luster w ścianach wraz z ich obudową – PKWiU 45.44.10-00.00 „Roboty szklarskie”.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w fakturze należy zastosować stawkę VAT 7% za całość usługi wraz z towarem czy odrębnie dla usługi stawkę 7% a dla towaru 22%...
  2. Czy stawkę podatku 7% należy zastosować wyłącznie dla nabywcy będącego osobą fizyczną czy również dla firmy np. dewelopera...
  3. Czy w przypadku montażu w zabudowie kuchennej elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, które to usługi zostały zakwalifikowane do PKWiU 29.71 należy zastosować stawkę podatku 22% za całość usługi, czy tylko w odniesieniu do towaru...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do usług, które zostały zakwalifikowane przez Urząd Statystyczny do PKWiU 45 jako roboty budowlane, należy zastosować jednolitą stawkę VAT 7% dla usługi wraz z towarem.

W sytuacji gdy wymienione usługi wykonywane będą w obiektach budownictwa mieszkaniowego zaliczanych do PKOB 111 i 112, stawkę podatku 7% należy zastosować zarówno dla nabywcy będącego osoba fizyczną jak również dla firmy, gdyż stawka podatku odnosi się do przedmiotu czyli rodzaju usługi, a nie podmiotu czyli wykonawcy usługi. Dla usług instalacji elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, które to usługi zostały zakwalifikowane do PKWiU 29.71 należy zastosować jednolitą stawkę VAT 22% dla usługi wraz z towarem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zatem zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU).

W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 „Roboty budowlane”, który obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych z załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

Przepis art. 41 ust. 12c ustawy o VAT wskazuje, iż w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z powyższego przepisu, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Klasyfikacja ta została wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).

Zgodnie z cyt. wyżej PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje:

111 – budynki mieszkalne jednorodzinne,

112 – budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,

113 – budynki zbiorowego zamieszkania.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz § 37 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Zauważyć jednakże trzeba, że towary i usługi, co do zasady, opodatkowane są stawką podstawową w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. Stosowanie stawki podstawowej ma charakter reguły ogólnej.

Należy uznać, że w związku z charakterem stawki podstawowej, stawki obniżone (preferencyjne) mają charakter wyjątkowy. W związku z tym ciężar dowodu co do możliwości objęcia danej czynności stawką 7% ciąży na podatniku dokonującym tej czynności.

Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca prowadzi działalność handlową i usługową. Sprzedaje między innymi płytki ceramiczne oraz armaturę łazienkową i urządzenia sanitarne, meble oraz inne artykuły wyposażenia wnętrz. Towary te opodatkowane są stawką podatku VAT 22%.

Wnioskodawca zamierza na zlecenie klientów wykonywać nw. usługi, które łącznie z wartością towarów niezbędnych do ich wykonania, zostały zakwalifikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. do następujących grupowań:

  1. montażu lamp wiszących polegającym na złożeniu i zawieszeniu lampy oraz jej przytaczaniu do instalacji elektrycznej - PKWiU 45.31.1 „Roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego”
  2. instalacja oświetlenia halogenowego, polegająca na montażu podtynkowym i nadtynkowym w ścianach wewnętrznych, zewnętrznych, sufitach i podłogach oraz przyłączeniu tego oświetlenia do instalacji elektrycznej – PKWiU 45.31.1. „Roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego”
  3. montaż trwałej zabudowy kuchennej wraz z blatem – PKWiU 45.42.13-00.00 – „Roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej”
    • montaż urządzeń do zabudowy tj. płyt grzewczych i piekarników gazowych – PKWiU 45.33 „Roboty instalacyjne gazowe…”
    • montaż płyt grzewczych i piekarników elektrycznych, zmywarek, lodówek itp. elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego” – PKWiU 29.71 „Sprzęt gospodarstwa domowego elektryczny”
    montaż elementów saun i wszelkich elementów związanych z ich funkcjonowaniem – PKWiU 45.42.12-00.00 „Roboty związane z montażem pozostałych elementów stolarki budowlanej” lub 45.42.13-00.00 „Roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej” lub 45.42.13-00.00 „Roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej”
  4. montaż baterii oraz zlewozmywaków – PKWiU 45.33.20-00.00 „Roboty związane z montażem instalacji wodno-kanalizacyjnej”
  5. montaż luster w ścianach wraz z ich obudową – PKWiU 45.44.10-00.00 „Roboty szklarskie”.


Ww. usługi będą wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego - PKOB 111 i 112.

Usługi obejmować będą zarówno wartości samej usługi jak również wartość towaru np. lampy, żyrandole, płyty do montażu mebli kuchennych, sprzęt AGD montowany w zabudowie kuchni, baterie i zlewozmywaki, lustra bez obudowy, elementy saun w tym drewniane, wszelkie akcesoria związane z funkcjonowaniem saun itp.

Podstawą wykonania usługi będzie umowa z klientem określająca cenę za całość usługi wraz z towarem.

Nabywcą usługi może być osoba fizyczna posiadająca tytuł prawny do lokalu (PKOB 112) lub domu (PKOB 111), a także nabywcą może być wykonawca całości robót budowlano-remontowych w tych obiektach np. deweloper.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołany stan prawny stwierdzić należy, że ww. usługi (w zakresie montażu lamp, instalacji oświetlenia halogenowego, montażu trwałej zabudowy kuchennej, montażu elementów saun, montażu baterii oraz zlewozmywaków, montażu luster w ścianach wraz z ich obudową), o ile zostały przez Wnioskodawcę prawidłowo zaklasyfikowane według PKWiU do działu 45 „Roboty budowlane” i będą dokonywane w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (PKOB 111, PKOB 112), a ponadto usługi te wykonywane będą wyłącznie w lokalach mieszkalnych znajdujących się w tych budynkach, a nie w lokalach użytkowych, to właściwą dla tych usług będzie stawka VAT w wysokości 7%.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, odnoszące się do kwestii objętych pytaniem oznaczonym jako nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast czynności obejmujące usługi montażu w zabudowie kuchennej płyty grzewczej i piekarników elektrycznych, zmywarek, lodówek itp. elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego sklasyfikowane do symbolu PKWiU 29.71 „Sprzęt gospodarstwa domowego elektryczny” będą opodatkowane stawką podstawową w wysokości 22% podatku VAT.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, odnoszące się do kwestii objętych pytaniem oznaczonym jako nr 3, należało uznać za prawidłowe.

Jak wskazuje treść cyt. wyżej przepisów 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz § 37 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części. Ustawodawca nie uzależnia zastosowania 7% stawki podatku VAT od wskazania kto ma być odbiorcą ww. usług, zatem bez znaczenia jest zdaniem tut. organu, czy odbiorcą usługi sklasyfikowanej do symbolu PKWiU 45, świadczonej w obiektach budownictwa mieszkaniowego o PKOB 111 i 112, jest osoba fizyczna czy firma np. deweloper.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, odnoszące się do kwestii objętych pytaniem oznaczonym jako nr 2, należało uznać za prawidłowe.

Reasumując, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać je za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowanie budynków według PKOB oraz usług według PKWiU, gdyż zgodnie z pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i budynki według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego według

Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),

Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (CN),

Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT),

Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB)

zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych (pkt 2 tegoż Komunikatu).

W związku z powyższym w niniejszej interpretacji tut. organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Zainteresowanego.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU lub PKOB) lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj