Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-976/09/MS
z 6 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-976/09/MS
Data
2010.01.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
gmina
osoby prawne
podatnik
podatnik podatku od towarów i usług
rejestracja
urząd gminy


Istota interpretacji
- czy na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług tak Gminę jak i Urząd Miasta należałoby uznać za odrębnych podatników VAT, czy też podatnikiem w zakresie całej działalności (zarówno Gminy jak i Urzędu) jest wyłącznie Gmina, - czy Gmina powinna dokonać aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego w podatku VAT, skutkiem którego, urząd skarbowy dokona zmiany nazwy podatnika z Urzędu Miasta na Gminę.



Wniosek ORD-IN 6 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2009r. (data wpływu 25 września 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 15 grudnia 2009r. (data wpływu 18 grudnia 2009r.) oraz pismami z dnia 5 i 6 stycznia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

  • czy na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług tak Gminę jak i Urząd Miasta należałoby uznać za odrębnych podatników VAT, czy też podatnikiem w zakresie całej działalności (zarówno Gminy jak i Urzędu) jest wyłącznie Gmina,
  • czy Gmina powinna dokonać aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego w podatku VAT, skutkiem którego, urząd skarbowy dokona zmiany nazwy podatnika z Urzędu Miasta na Gminę,

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

  • czy na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług tak Gminę jak i Urząd Miasta należałoby uznać za odrębnych podatników VAT, czy też podatnikiem w zakresie całej działalności (zarówno Gminy jak i Urzędu) jest wyłącznie Gmina,
  • czy Gmina powinna dokonać aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego w podatku VAT, skutkiem którego, urząd skarbowy dokona zmiany nazwy podatnika z Urzędu Miasta na Gminę.


Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 15 grudnia 2009r. (data wpływu 18 grudnia 2009r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-976/09/MS z dnia 3 grudnia 2009r. oraz pismami z dnia 5 i 6 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na wniosek Urzędu Miasta, Urząd Skarbowy nadał w dniu 13 lipca 1993r. Numer Identyfikacji Podatnika (NIP) dla Urzędu Miasta. Urząd, jako czynny i zarejestrowany podatnik rozlicza podatek VAT. Gmina posiada osobowość prawną oraz wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina, jako osoba prawna nie ma własnych struktur organizacyjnych. Urząd Miasta wykonując czynności związane z realizacją zadań publicznych Gminy zawiera umowy cywilnoprawne, gdzie stroną umowy jest Gmina reprezentowana przez Prezydenta Miasta. Nabywcą wskazanym w fakturach jest Gmina. Gmina nie posiada odrębnego numeru identyfikacji podatkowej i rozlicza się pod numerem NIP nadanym Urzędowi Miasta.

Gmina S. realizuje inwestycję polegającą na budowie kolektora sanitarnego i modernizacji istniejącej oczyszczalni ścieków na mocy Porozumienia o realizacji Projektu Funduszu Spójności „Gospodarka ściekowa w S." zawartego 19 listopada 2004r. pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a Gminą S. Inwestycja finansowana jest głównie ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności, pozostałe środki pochodzą z budżetu Gminy S. oraz w niewielkim stopniu z Gminy K. i M. W związku z tym, iż z tego tytułu Gmina ponosi koszty, w których zawarty jest podatek VAT, zamierza wystąpić do Urzędu Skarbowego o zwrot nadwyżki tego podatku, w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi służą do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych. Zważywszy na powszechnie znane, ogólnopolskie wątpliwości interpretacyjne związane ze statusem gmin i urzędów je obsługujących, jako podatników VAT, Gmina S. zamierza wystąpić do Urzędu Skarbowego, albo z aktualizacją dokonanego zgłoszenia rejestracyjnego w celu dokonania zmiany nazwy podatnika z Urzędu Miasta na Gminę, albo z nowym zgłoszeniem rejestracyjnym Gminy w podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług tak Gminę, jak i Urząd Miasta należałoby uznać za odrębnych podatników VAT, czy też podatnikiem w zakresie całej działalności (zarówno Gminy, jak i Urzędu) jest wyłącznie Gmina...

Czy Gmina powinna dokonać aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego w podatku VAT, skutkiem którego, urząd skarbowy dokona zmiany nazwy podatnika z Urzędu Miasta na Gminę...

Zdaniem Wnioskodawcy na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wyłącznie Gmina jest podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Gmina posiada osobowość prawną a nadto wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, albowiem działalność Gminy odznacza się określonym stopniem zorganizowania oraz stałością jej wykonania, a także w wykonaniu tej czynności Gmina nie podlega czyjemukolwiek podporządkowaniu. Z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wynikają też ograniczenia podmiotowości podatkowej gminy. Według tego przepisu, nie uznaje się bowiem za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W efekcie tego unormowania oczywistym jest, iż Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Podsumowując należy stwierdzić, iż Gmina spełnia wszelkie kryteria pozwalające uznać ją za podatnika podatku od towarów i usług.

W zakresie, w jakim Gmina pozostaje podatnikiem podatku od towarów i usług, podatnikiem tym nie może być Urząd Miasta, jako jednostka powołana do obsługi organu Gminy. Uznanie Urzędu Miasta za podatnika podatku od towarów i usług musiałoby się wiązać z ustaleniem wobec tej jednostki spełnienia omówionych powyżej kryteriów, określonych w ustawie podatkowej. Tymczasem oprócz tego, że jest to jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, a zatem jeden z rodzajów podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT to zasadniczo brak jest powodów do stwierdzenia dalszych przesłanek, w tym samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej. Urząd stanowi administracyjny aparat o charakterze pomocniczym, przy pomocy którego jednostki samorządu terytorialnego realizują swoje zdania. Nie może być zatem stroną postępowania podatkowego.

Podkreślić należy, iż Urząd Miasta S. wystąpił już o indywidualną interpretację do Ministra Finansów dnia 11 grudnia 2008r. z zapytaniem: „Czy Urząd Miasta może odliczyć podatek VAT w momencie, gdy na fakturach VAT podmiotem jest Gmina...". W interpretacji z dnia 20 lutego 2009r. nr IBPP4/443-219/08/EJ Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził m. in., że: „prawidłowa jest wyłącznie taka sytuacja, w której status czynnego podatnika VAT posiada Miasto (Gmina), bowiem jedynie Miasto (Gmina) jest podatnikiem podatku VAT w stosunku do całej działalności Miasta (Gminy) i Urzędu Miasta (Gminy) jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną."

Kwestia statusu Gminy, czy też innych jednostek samorządu terytorialnego, jako podatników podatku od towarów i usług na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie budzi też wątpliwości w orzecznictwie sądów administracyjnych. Tytułem przykładu można tu wskazać na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 listopada 2008r. sygn. I FSK 1148/07. Jak wskazał to Sąd pierwszej instancji, gmina w zakresie wykonywanych przez nią zadań spełnia wszelkie przesłanki pozwalające uznać ją za podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 u.p.t.u....(...) w zakresie w jakim gmina pozostaje podatnikiem podatku od towarów i usług, podatnikiem tym nie może być urząd gminy, jako jednostka powołana do obsługi organu gminy."

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Gminę, a nie Urząd Miasta, należy uznać jako podatnika VAT w zakresie całej działalności (zarówno Gminy, jak i Urzędu).

Skoro podatnikiem VAT na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest jedynie Gmina to mimo, iż wskutek wcześniej stosowanej praktyki w organach podatkowych, jako zarejestrowany podatnik VAT widnieje w rejestrze Urząd Miasta, de facto dokonane zgłoszenie rejestracyjne należy uznać za dokonane w imieniu Gminy. W konsekwencji Gmina jest uprawniona do dokonania aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego skutkiem którego, urząd skarbowy winien dokonać zmiany nazwy podatnika z Urzędu Miasta na Gminę. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż Urząd Miasta nie jest, bo być nie może, podatnikiem VAT.

Podkreślenia wymaga, iż Gmina nie podejmuje żadnych czynności faktycznych. Realizuje ona swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta, który stanowi administracyjny aparat o charakterze pomocniczym. Zgodnie przedstawionym stanem faktycznym Urząd Miasta dokonał zgłoszenia rejestracyjnego oznaczając siebie, jako podatnika VAT. Skoro jednak Urząd Miasta, zgodnie z przepisami podatkowymi, podatnikiem VAT nie jest, to taka rejestracja była prawnie bezskuteczna. Prowadzi to zatem do konkluzji, iż zgłoszenie rejestracyjne Urzędu Miasta, de facto było dokonane w imieniu Gminy.

Logicznym rozwiązaniem tej sytuacji wydaje się być, zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT poprzez zmianę oznaczenia podatnika z „Urzędu Miasta" na „Gminę". Oczywistą konsekwencją takiego stanu rzeczy byłoby wystąpienie Urzędu Miasta o nadanie mu numeru NIP, jako płatnikowi. Numer NIP, którym się dotychczas posługiwał, należałoby konsekwentnie uznać za nr NIP nadany Gminie. W piśmie z dnia 19 lipca 2004r., nr PI/005-315/04/CIP/03 Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wypowiedział się w sprawie możliwości dokonania aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT: „Kierując się wykładnią określoną przez Ministra Finansów dla Dyrektorów Izb Skarbowych w piśmie OS5-065-171-MG/2633/05 z dnia 18 maja 2005r. oraz mając na uwadze, iż samorządowe osoby prawne nałożone na nie zdania wykonują za pośrednictwem urzędu uznać należy, iż gmina i urząd gminy powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług rejestrować się jako jeden podmiot tego podatku, w związku z ich działaniami (czynnościami) powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne, dokumentowanie zaś czynności podlegających opodatkowaniu powinno być potwierdzone zgodnie z art. 106 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - dalej u.p.t.u. fakturami VAT wystawionymi na gminę. O ile zgłoszenia rejestracyjnego dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług dokonał w imieniu gminy urząd gminy, to w takiej sytuacji należałoby dokonać aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT poprzez zmianę nazwy z „urzędu gminy" na „gminę" i dla celów podatku od towarów i usług stosować ten sam NIP dla gminy i urzędu gminy."

Reasumując, skoro Urząd Miasta nie jest podatnikiem VAT i w związku z tym błędnie widnieje w rejestrze jako taki podatnik, to należy uznać, iż rejestracja dokonana była w imieniu Gminy i należy ją zmienić. Gmina powinna więc dokonać aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego skutkiem której, urząd skarbowy dokonałby zmiany nazwy podatnika z Urzędu Miasta na Gminę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego oceniane całościowo uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przy czym, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). Jak stanowi natomiast art. 11a ust. 3 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta. W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu.

Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020, ze zm.) urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno - organizacyjnej te osoby prawne.

Urząd jest więc aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej. Powyższe oznacza, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie Gmina, w żadnym zaś przypadku Urząd.

Jak już podano na wstępie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle powyższego przepisu jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego (art. 96 ust. 4).

Przy czym zgodnie z art. 96 ust. 11 podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jest obowiązany umieszczać numer identyfikacji podatkowej na fakturach oraz w ofertach.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Wskazane powyżej przepisy dotyczące rejestracji w zakresie podatku VAT oraz składania deklaracji VAT jednoznacznie odwołują do podatnika, o którym mowa w art. 15.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miejskiego (gminy). Gmina i Urząd Miejski (Gminy) nie mogą być odrębnymi (odrębnie zarejestrowanymi) podatnikami podatku od towarów i usług, gdyż są to ściśle ze sobą związane podmioty.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) określił m. in. szczegółowe zasady wystawiania faktur. Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia zarejestrowani podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Wobec powyższego Urząd nie jest uprawniony do wystawiania, otrzymywania faktur VAT oraz składania deklaracji w imieniu własnym (tj. używając własnej nazwy) w ramach realizacji zadań Gminy.

Zatem podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług Gmina i Urząd powinny składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług, jak również tylko Gmina może wystawiać i otrzymywać faktury VAT.

W konsekwencji powyższego na Gminie ciąży obowiązek związany z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług, jak również obowiązek prowadzenia ewidencji dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług.

Natomiast urzędy gminy (miasta) realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako aparaty pomocnicze działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych.

W świetle powyższego Urząd Miasta nie może być zarejestrowany jako odrębny od Gminy podatnik VAT, w związku z czym nie ma prawa wystawiać faktur VAT i otrzymywać faktur VAT, nie może składać deklaracji VAT-7. Natomiast jako podatnik podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT powinna być zarejestrowana wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności Gminy i Urzędu jest wyłącznie Gmina, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie z uwagi na to, iż podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT jest wyłącznie Gmina i dla potrzeb podatku od towarów i usług powinna być zarejestrowana wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną, brak podstaw do rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług Urzędu Miasta a w konsekwencji do składania deklaracji przez Urząd Miasta w imieniu własnym (tj. używając własnej nazwy) w ramach realizacji zadań Gminy.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 4 naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Jak stanowi art. 96 ust. 11 ustawy o VAT podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jest obowiązany umieszczać numer identyfikacji podatkowej na fakturach oraz w ofertach. Zgodnie natomiast z przepisem art. 96 ust. 12 ustawy o VAT jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Należy również dodać, że w interpretacji indywidualnej znak: IBPP1/443-1/10/MS z dnia 6 stycznia 2010r. wydanej dla Wnioskodawcy w zakresie rejestracji Gminy dla potrzeb podatku VAT oraz nadania Gminie nowego numeru identyfikacji podatkowej, tut. organ stwierdził, że Urząd Gminy jest zakładem pracy dla pracowników samorządowych i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne, w związku z tym Urząd jako płatnik nie może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej Gminy, ale powinien na potrzeby tych rozliczeń posiadać swój odrębny NIP.

Jeżeli zatem dotychczasowy numer identyfikacji podatkowej został nadany Urzędowi Gminy i zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku VAT zostało złożone przez Urząd Gminy ze wskazaniem jego numeru identyfikacji podatkowej, zarejestrowanie Gminy jako podatnika podatku VAT musi nastąpić poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego przez Gminę (która winna uzyskać dla siebie odrębny NIP), a nie poprzez aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego Urzędu Gminy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, że Gmina może dokonać aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego w podatku VAT Urzędu Miasta, skutkiem którego, urząd skarbowy dokona zmiany nazwy podatnika z Urzędu Miasta na Gminę należało uznać za nieprawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie stwierdzenia czy Gmina powinna dokonać odrębnej, nowej rejestracji, jako podatnik VAT, skutkiem której zostanie jej nadany nowy nr NIP, czy w sytuacji dokonania nowego zgłoszenia rejestracyjnego przez Gminę w podatku VAT, warunkiem koniecznym odliczenia podatku zawartego i wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne będzie wystąpienie do Wystawcy faktur o ich skorygowanie poprzez zmianę nr NIP nabywcy, czy też wystarczające będzie wystawienie przez Gminę, jako nabywcę, not korygujących zmieniających nr NIP oraz czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia (zwrotu) podatku VAT z tytułu zakupów inwestycyjnych dokonanych przed jej rejestracją jako podatnika VAT, jeśli rozliczenie deklaracyjne zostanie złożone już po dokonaniu tej rejestracji zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj