Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1442/12/CzP
z 19 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z dnia 03 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania nieodpłatnego przekazania Wnioskodawcy przez Gminę akcji spółki akcyjnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania nieodpłatnego przekazania Wnioskodawcy przez Gminę akcji spółki akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe :

Wnioskodawca - Związek Komunalny Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji - powołany został w celu wspólnego wykonywania zadań własnych Gmin (uczestników związku) w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji i gospodarki ściekowej (zgodnie z art. 64, 67 i 68 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym). Związek Komunalny jest organem założycielskim i 100% akcjonariuszem spółki akcyjnej (dalej: „Spółka”). Gmina - członek Związku - realizuje zadanie inwestycyjne w ramach zadań własnych (przy udziale finansowym środków zewnętrznych Unii Europejskiej), a następnie wybudowane przez nią środki trwałe (sieci wodno-kanalizacyjne) zostaną przekazane w formie aportu rzeczowego do Spółki (w zamian za akcje). Na mocy uchwały Rady Gminy nastąpi nieodpłatne przekazanie tych akcji Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nieodpłatne przekazanie przez Gminę na rzecz Związku akcji spółki wodociągowo- kanalizacyjnej będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego po Jego stronie wystąpi, na podstawie art. l2 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychód z tytułu nieodpłatnego przyjęcia akcji od gminy, ale zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4g tej ustawy podlega on zwolnieniu z podatku. Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z tytułu nieodpłatnego przyjęcia akcji Spółki w zakresie zadań własnych gminy jest dochodem przeznaczonym dla tych jednostek (gmin - członków Związku). Zwolnienie na cele określone w tym przepisie ma zastosowanie jeśli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany dla tych jednostek.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Zgodnie z art. 64 ust. 1 tej ustawy, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Z kolei w myśl art. 64 ust. 3 ww. ustawy, prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku. W myśl art. 67 ust. 1 powyższej ustawy, utworzenie związku wymaga przyjęcia jego statutu przez rady zainteresowanych gmin bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy.

Natomiast art. 68 tej ustawy stanowi, iż:

  1. rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej,
  2. związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu,
  3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków, uwzględniając dokumentację niezbędną do wpisania związku do rejestru, dane podlegające wpisaniu oraz sposób dokonywania zmian wpisów w rejestrze.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Ust. 2 ww. przepisu stanowi, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 updop, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Zatem w świetle ww. przepisu updop, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe. Dla celów podatkowych za nieodpłatne świadczenia należy przyjmować te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż powołany został w celu wspólnego wykonywania zadań własnych Gmin (uczestników związku) w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji i gospodarki ściekowej. Związek Komunalny jest organem założycielskim i 100 % akcjonariuszem spółki akcyjnej. Gmina - członek Związku - realizuje zadanie inwestycyjne w ramach zadań własnych (przy udziale finansowym środków zewnętrznych Unii Europejskiej), a następnie wybudowane przez nią środki trwałe (sieci wodno - kanalizacyjne) zostaną przekazane w formie aportu rzeczowego do Spółki (w zamian za akcje). Na mocy uchwały Rady Gminy nastąpi nieodpłatne przekazanie tych akcji Wnioskodawcy.

Mając na uwadze powyższe, po stronie Wnioskodawcy na podstawie art. l2 ust. 2 pkt 2 updop wystąpi przychód z tytułu nieodpłatnego nabycia akcji od Gminy.

Jak już uprzednio wskazano dochodem stanowiącym podstawę opodatkowania jest co do zasady nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych – co do zasady – podlega dochód, jednakże w art. 17 updop ustawodawca zawarł katalog zwolnień od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4g updop, wolne od podatku są dochody związków jednostek samorządu terytorialnego – w części przeznaczonej dla tych jednostek.

Z powołanego przepisu wynika więc, że dochody związków jednostek samorządu terytorialnego są zwolnione z opodatkowania jedynie w części przeznaczonej dla jednostek będących członkami związku. Nie są natomiast zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych te dochody, które Wnioskodawca przeznacza na inne cele lub na potrzeby Związku.

Dokonując interpretacji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4g updop należy brać także pod uwagę :

  • art. 17 ust. 1a pkt 2 updop zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach,
  • art. 17 ust. 1b updop który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że dochód Związku uzyskany w wyniku otrzymania nieodpłatnie akcji spółki wodociągowo kanalizacyjnej od jednostki samorządu terytorialnego (Gminy), nie może korzystać ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4g updop, gdyż dochód ten ze swej istoty nie może zostać przeznaczony dla Gminy. W związku z zawartą transakcją Związek zachowuje bowiem status jedynego akcjonariusza utworzonej przez Niego spółki kapitałowej jednakże w okoliczności tej nie sposób dopatrywać się możliwości przeznaczenia i wydatkowania dochodu na rzecz członków. Źródłem dochodów mogłoby być ich ewentualne późniejsze zbycie lub też określone dochody jakie może generować fakt ich posiadania. Te zdarzenia nie są jednakże objęte zakresem niniejszej interpretacji.

Podkreślić należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4g updop stanowi formę ulgi podatkowej, stanowiącej wyjątek od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Mając na uwadze powyższe, literalna wykładnia cytowanego przepisu prowadzi w opinii tut. Organu do wniosku, iż stanowisko w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu nieodpłatnego przekazania Wnioskodawcy przez Gminę akcji spółki akcyjnej (w którym Wnioskodawca posiada 100% akcji) jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj