Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-96/13-4/HW
z 2 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2013 r. (data wpływu 5 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 19 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy zestawu komputera stacjonarnego wraz z systemem operacyjnym oraz dostawy zestawu komputera stacjonarnego wraz z programem dla placówek oświatowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy zestawu komputera stacjonarnego wraz z systemem operacyjnym oraz dostawy zestawu komputera stacjonarnego wraz z programem dla placówek oświatowych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. o dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie dostawy sprzętu komputerowego. Dla placówek oświatowych Zainteresowany zamierza dostarczać zestawy komputerów stacjonarnych wraz z oprogramowaniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż zestawu komputera stacjonarnego wraz z systemem operacyjnym dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 13–15 ustawy o VAT jest opodatkowana stawką 0% ?
  2. Czy sprzedaż zestawu komputera stacjonarnego wraz z oprogramowaniem dla placówek oświatowych, przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 13-15 ustawy o VAT, jest opodatkowana stawką 0% VAT w części dotyczącej zestawu i 23% VAT w części dotyczącej oprogramowania?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Sprzedaż zestawu komputera stacjonarnego wraz z systemem operacyjnym dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 13-15 ustawy o VAT jest opodatkowana stawką 0%. System operacyjny stanowi integralną część zestawu komputera stacjonarnego i jest niezbędny do prawidłowego jego funkcjonowania.

Ad. 2

W związku z tym, iż ustawodawca w załączniku nr 8 do ustawy o VAT nie wymienił oprogramowania, Zainteresowany uważa, że dostawa zestawu komputera stacjonarnego wraz z oprogramowaniem jest opodatkowana stawką 23% w części dotyczącej oprogramowania. Oprogramowanie „dodatkowe” nie tworzy zestawu komputera stacjonarnego. Jest wybierane opcjonalnie w zależności od indywidualnych potrzeb konkretnego użytkownika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do zapisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia w wielu wypadkach odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Jednakże prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT wyłącznie w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Na mocy zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

W myśl art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymieniono:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. drukarki,
  3. skanery,
  4. urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Stosownie do art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Według art. 83 ust. 15 ustawy, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Na mocy art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dostawy sprzętu komputerowego. Dla placówek oświatowych Zainteresowany zamierza dostarczać zestawy komputerów stacjonarnych wraz z oprogramowaniem.

Z powołanych przepisów prawa wynika, iż nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT.

Z treści załącznika nr 8 do ustawy wynika, że ustawodawca nie określił zakresu urządzeń opodatkowanych obniżoną stawką podatku w powiązaniu z konkretnymi grupowaniami statystycznymi lub posiadanymi funkcjami, lecz wymienił z nazwy konkretne urządzenia.

Równocześnie w odniesieniu do wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy urządzeń komputerowych ustawodawca poza wskazaniem podmiotów, które mogą ten sprzęt nabywać z preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0%, przy spełnieniu warunków wynikających z art. 83 ust. 14 i art. 83 ust. 15 ustawy, nie wskazał żadnych dodatkowych ograniczeń w szczególności w zakresie wykorzystania przedmiotowego sprzętu przez jego nabywcę.

Wśród towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy nie zostało wymienione oprogramowanie do sprzętu komputerowego. Tym samym, z uwagi na fakt, iż oprogramowanie do sprzętu komputerowego nie zostało wymienione w wykazie towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy – jego dostawa opodatkowana jest stawką właściwą dla oprogramowania.

Stawka 0% podatku dotyczy ściśle dostawy towaru w postaci zestawów komputerów stacjonarnych (po spełnieniu pozostałych warunków przewidzianych ustawą). Będzie tym towarem zestaw komputera stacjonarnego gotowy do prawidłowego funkcjonowania. Jeżeli oprogramowanie jest niezbędne do stworzenia gotowości zestawu komputera stacjonarnego do prawidłowego funkcjonowania, to należy uznać, iż jest to część składowa danego zestawu. To oznacza, że zestaw komputera stacjonarnego tworzy oprogramowanie niezbędne do stworzenia gotowości zestawu komputera stacjonarnego do prawidłowego funkcjonowania. Gotowość zestawu komputera stacjonarnego do prawidłowego funkcjonowania oznacza gotowość (możliwość) do wprowadzenia do takiego zestawu oprogramowania, wymaganego indywidualnymi potrzebami konkretnego użytkownika, bez którego zestaw komputera stacjonarnego jest gotowy do prawidłowego funkcjonowania. Oprogramowanie, które służy konkretnemu użytkownikowi (uwzględnia potrzeby konkretnego użytkownika), bez którego zestaw komputera stacjonarnego jest gotowy do prawidłowego funkcjonowania, nie tworzy zestawu komputera stacjonarnego w rozumieniu poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy. Nie tworzy zestawu komputera stacjonarnego takie oprogramowanie, z którego użytkownik może korzystać tylko, kiedy dysponuje zestawem komputera stacjonarnego, gotowym do prawidłowego funkcjonowania. To oznacza, że nie każde oprogramowanie tworzy zestaw komputera stacjonarnego, wymieniony w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy.

Zatem, w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy realizowanej dla placówki oświatowej przez Wnioskodawcę, będzie sprzęt komputerowy w postaci komputera, wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy, wraz z oprogramowaniem systemowym, które razem tworzą zestaw komputerowy gotowy do prawidłowego funkcjonowania, przy spełnieniu warunków wymienionych w przepisach art. 83 ust. 13–15 ustawy, przy ich sprzedaży możliwe będzie zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Natomiast w przypadku dostaw zestawu komputera stacjonarnego wraz z oprogramowaniem, mimo spełnienia warunków wynikających z art. 83 ust. 13–15 ustawy, ze stawki 0% korzystać będzie jedynie dostawa komputera stacjonarnego. Natomiast dostawa oprogramowania, w związku z tym, iż nie zostało ono wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, nie będzie mogła korzystać z preferencyjnej stawki podatku. Tym samym, należy stwierdzić, iż dostawa oprogramowania opodatkowana będzie 23% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Reasumując:

Ad. 1

Dostawa przez Wnioskodawcę zestawu komputera stacjonarnego wraz z systemem operacyjnym, w przypadku gdy system ten stanowi integralną część zestawu komputerowego, przy spełnieniu warunków wynikających z art. 83 ust. 13–15 ustawy, będzie korzystała z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Ad. 2

W sytuacji gdy przedmiotem dostawy będzie zestaw komputera stacjonarnego wraz z oprogramowaniem, mimo spełnienia warunków wynikających z art. 83 ust. 13–15 ustawy, ze stawki 0% korzystać będzie jedynie dostawa zestawu komputera stacjonarnego. Natomiast dostawa ww. oprogramowania, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, będzie opodatkowana stawką w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj