Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1119/10/SD
z 8 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1119/10/SD
Data
2010.12.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
przychód
przychód
szkolenie
szkolenie
wpłata
wpłata


Istota interpretacji
Czy otrzymane przychody są przychodami podatkowymi zgodnie z przepisami ustawy o podatku od osób prawnych, a równoważne im koszty są kosztami spółki?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 03 i 19 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wpłaty od uczestników szkolenia należy potraktować jako przychód podlegający opodatkowaniu, a równoważne im koszty stanowią koszty uzyskania przychodów (pytanie oznaczonego we wniosku Nr 4) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wpłaty od uczestników szkolenia należy potraktować jako przychód podlegający opodatkowaniu, a równoważne im koszty stanowią koszty uzyskania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 22 października 2010 r. Znak: IBPP4/443-1218/10/EJ, IBPBI/2/423-1119/10/SD oraz z dnia 10 listopada 2010 r. Znak: IBPP4/443-1218/10/EJ, IBPBI/2/423-1119/10/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniach 03 i 19 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Agencją rozwoju regionalnego realizuje projekt „nowe kwalifikacje lokatą w przyszłość”, w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki, priorytet „regionalne kadry gospodarki”, działanie 8.1 „rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie”, poddziałanie 8.1.1. Projekt ten jest realizowany w oparciu o umowę o dofinansowanie jaka została zawarta z wojewódzkim urzędem pracy w dniu 21 czerwca 2010 r. Celem głównym projektu jest utrzymanie miejsc pracy poprzez zmianę lub podwyższenie kwalifikacji przez 342 dorosłe osoby pracujące, w tym kobiety, z wybranych grup docelowych zamieszkujących w województwie, dostosowując ich profile zawodowe do potrzeb regionalnej gospodarki w latach 2010-2011. Podwyższanie lub zmiana kwalifikacji następuje poprzez szkolenia realizowane w ramach projektu. Uczestnicy projektu (beneficjenci ostateczni), ponoszą częściową odpłatność za udział w szkoleniu w wysokości 10% rynkowej wartości szkolenia. Odpłatność za szkolenia będzie dokonywana w formie zapłaty przelewem na konto projektu.

Odpłatność za szkolenie traktowana jest jako wkład własny projektu i stanowi 6,01% wydatków kwalifikowanych projektu, a dotacja stanowi 93,99% wydatków kwalifikowanych projektu.

W uzupełnieniach wniosku które wpłynęły do tut. Biura w dniach 03 i 19 listopada 2010 r. Spółka doprecyzowała przedstawiony stan faktyczny, informując, iż otrzymała dofinansowanie w ramach realizowanego projektu od Instytucji Pośredniczącej – Województwa – Wojewódzkiego Urzędu Pracy w wysokości nie większej niż 1.500.428,00 zł, co stanowi 93,99% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym:

  • płatność ze środków europejskich w kwocie 1.275.363,80 zł,
  • dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 225.064,20 zł.

Pozostałe 6,01% wydatków kwalifikowanych projektu w kwocie 95.994,00 zł, jest sfinansowane przez uczestników szkoleń, w formie częściowej odpłatności.

Odpłatność uczestnika szkolenia, stanowi 10% wartości szkolenia. Jednocześnie, zgodnie z zapisami § 4 umowy o dofinansowanie projektu, wpłaty te są wkładem własnym Spółki w finansowanie projektu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane przychody są przychodami podatkowymi zgodnie z przepisami ustawy o podatku od osób prawnych, a równoważne im koszty są kosztami spółki... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)

W uzupełnieniach wniosku które wpłynęły do tut. Biura w dniach 03 i 19 listopada 2010 r. Spółka doprecyzowała, iż pytanie dotyczy przychodów powstałych w związku z odpłatnością otrzymywaną na konto projektu od uczestników projektu.

Zdaniem Spółki, uzyskane wpłaty od uczestników szkolenia z tytułu częściowej odpłatności za szkolenie należy potraktować jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, a koszty na których pokrycie służą powyższe wpłaty, będą stanowiły koszty uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), w swej konstrukcji nie zawiera definicji przychodów, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Jednocześnie enumeratywnie wylicza kategorie wpływów pieniężnych, które nie stanowią przychodów podatkowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o pdop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do przepisów art. 12 ust. 3 ustawy o pdop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Ponieważ art. 12 ust. 3 ustawy o pdop, mówi o przychodach „związanych” z działalnością gospodarczą, należy stwierdzić, iż chodzi tu o wszystkie te przychody, które nie powstałyby, gdyby podatnik nie prowadził działalności gospodarczej. Ustawodawca wyraźnie bowiem wskazał, że dla zakwalifikowania danych przychodów do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, wystarczy, że będą one związane z taką działalnością, a więc pomiędzy jej wykonywaniem, a powstaniem takiego przychodu powinien istnieć związek przyczynowo - skutkowy, tzn. wszelkie przychody, których przyczyną powstania jest prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej są przychodami związanymi z działalnością gospodarczą.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka realizuje projekt „Nowe kwalifikacje lokatą w przyszłość” (…). Projekt ten jest realizowany w oparciu o umowę o dofinansowanie jaka została zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy w dniu 21 czerwca 2010 r. Celem głównym projektu jest utrzymanie miejsc pracy poprzez zmianę lub podwyższenie kwalifikacji przez 342 dorosłe osoby pracujące (…). Podwyższanie lub zmiana kwalifikacji następuje poprzez szkolenia realizowane w ramach projektu. Uczestnicy projektu (beneficjenci ostateczni), ponoszą częściową odpłatność za udział w szkoleniu w wysokości 10% rynkowej wartości szkolenia. Odpłatność za szkolenia będzie dokonywana w formie zapłaty przelewem na konto projektu.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym wpłaty uzyskane przez Spółkę od uczestników projektu z tytułu częściowej odpłatności za szkolenie stanowią Jej przychody podatkowe. Natomiast wydatki na pokrycie których przeznaczone zostaną powyższe wpłaty, o ile będą spełniały przesłanki wskazane w art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, i nie zostały ujęte w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 tej ustawy, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku numerami od 1 do 3 wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj