Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-849/10-4/JL
z 18 listopada 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-849/10-4/JL
Data
2010.11.18
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
działki
działki
grunty
grunty
nieruchomość niezabudowana
nieruchomość niezabudowana
sprzedaż gruntów
sprzedaż gruntów
sprzedaż nieruchomości
sprzedaż nieruchomości
Istota interpretacji
Dostawa wymienionych we wniosku działek, bądź ich części znajdujących się w obszarze oznaczonym zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako „publiczna zieleń urządzona – parkowa” korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Natomiast dostawa pozostałych działek, bądź ich części znajdujących się w obszarze oznaczonym zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako „publiczna droga zbiorcza lub „parking” czy też „publiczny ciąg pieszo-jezdny” podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.
Wniosek ORD-IN 787 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11.08.2010 r. (data wpływu 16.08.2010 r.) – uzupełnionym w dniu 07.10.2010 r. na wezwanie organu z dnia 27.09.2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 16.08.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży Gminie Miejskiej R niezabudowanych działek gruntu (działki nr 2, 3,4,7,8,9,10, 12, 13, 14, 28, 30/1, 30/2, 35/1, 35/2, 37/1, 37/2, 44/1, 44/3, 44/4, 80, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 103, 104) oraz udziału we własności działki nr 10 (wynoszącego #189;), o łącznej powierzchni ok. 89.664 m², położonych w R w obrębie ewidencyjnym 209 miasta R. Nieruchomości leżą w dwóch zwartych kompleksach, sąsiadują bezpośrednio z nieruchomościami gruntowymi stanowiącymi własność Gminy R. Dla terenu, na którym znajdują się przedmiotowe nieruchomości uchwalony został Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego (uchwała Rady Miasta R Nr x z dnia 30 stycznia 2007 r. w sprawie uchwalenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego nr x „B” w rejonie skrzyżowania al. A i al. G w R opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa P Nr 77, poz. 1762 z dnia 17 września 2007 r.), dalej zwana „mpzp”. Zgodnie z ww. mpzp wszystkie działki należące do Wnioskodawcy położone są w obszarze, dla którego miejscowy plan przewiduje następujące przeznaczenie: 1. Publiczna zieleń urządzona - parkowa (oznaczony na rysunku planu symbolem 1 ZPp). Na ww. obszarze, oznaczonym w mpzp symbolem 1 ZPp, znajdują się następujące nieruchomości - działki Wnioskodawcy (bądź ich części), które podlegać mają transakcji sprzedaży na rzecz Gminy R:
Mpzp, co potwierdza także zaświadczenie wydane przez Wydział Architektury Urzędu Miasta R z dnia 26 lipca 2010 r. przewidują następujące przeznaczenie, zasady zabudowy i zagospodarowania przedmiotowego terenu:
2. Publiczna droga zbiorcza (oznaczona na rysunku planu symbolem 1 KDZ). Na ww. obszarze, oznaczonym w mpzp symbolem 1 KDZ, znajdują się następujące nieruchomości - działki Wnioskodawcy (bądź ich części), które podlegać mają transakcji sprzedaży na rzecz Gminy R:
Mpzp, co potwierdza także zaświadczenie wydane przez Wydział Architektury Urzędu Miasta R z dnia 26 lipca 2010 r. przewidują dla działek, które częściowo (zachodnia część działek) położone są na terenie oznaczonym symbolem 1ZPp - przeznaczenie wskazane w pkt 1 powyżej. Dla działek częściowo (wschodni kraniec działek) położonych na terenie oznaczonym symbolem 1 KDZ, mpzp (co potwierdza ww. zaświadczenie) ustalenia planu są następujące: I. przeznaczenie terenu:
II. Zasady zabudowy i zagospodarowania terenu:
3. parking (oznaczony na rysunku planu symbolem 2KS) Na ww. obszarze, oznaczonym w mpzp symbolem 2KS, znajdują się następujące części nieruchomości - części działek Wnioskodawcy, które podlegać mają transakcji sprzedaży na rzecz Gminy R:
Mpzp, co potwierdza ww. zaświadczenie wydane przez dział Architektury Urzędu Miasta R z dnia 26 lipca 2010 r. przewiduje następujące przeznaczenie, zasady zabudowy i zagospodarowania terenu:
4. Publiczny ciąg pieszo - jezdny (oznaczony na rysunku planu symbolem 4KX/KD) Na ww. obszarze, oznaczonym w mpzp symbolem 4KX/KD, znajdują się następujące części nieruchomości - części działek Wnioskodawcy, które podlegać mają transakcji sprzedaży na rzecz Gminy R:
Mpzp co potwierdza ww. zaświadczenie wydane przez Wydział Architektury Urzędu Miasta R z dnia 26 lipca 2010 r. przewiduje następujące przeznaczenie, zasady zabudowy i zagospodarowania terenu:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy w związku z planowaną przez Wnioskodawcę transakcją sprzedaży Gminie Miejskiej R nieruchomości gruntowych, których dominującą funkcją, zgodnie z postanowieniami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego jest: publiczna zieleń urządzona - parkowa, parkingi, drogi i ciąg pieszo - jezdny - ich dostawa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)... Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...). Za dostawę towarów na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Z kolei według art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są m.in. grunty. Zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, objęta jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. O charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego decyduje o kwalifikacji gruntu. W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, będą mogły skorzystać tereny, które w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego posiadają status inny niż budowlane przeznaczone pod zabudowę, czyli np. tereny rolnicze, tereny leśne, tereny przeznaczone pod zieleń publiczną - urządzoną. Każdy grunt (teren) należy oceniać indywidualnie pod kątem, czy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje zabudowę. Artykuł 43 ust. 1 pkt 9 ustawy nie precyzuje, o jaką zabudowę chodzi, z tego względu można przyjąć, jak zauważył Dyrektor IS w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 15.5.2008 r., nr ILPP2/443-172/08-2/EWW, opublikowanej na stronie Ministerstwa Finansów (...), że pojęcie „tereny przeznaczone pod zabudowę” obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, przez tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej, aż po tereny zabudowy zagrodowej włącznie”. Reasumując:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru w myśl ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Na mocy art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Należy zauważyć, że ustawa w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu, a nie jego klasyfikacją gleboznawczą. Jednakże ustawodawca zwalniając od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przeznaczenie danego gruntu. O przeznaczeniu gruntu rozstrzyga bowiem odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego decyduje o kwalifikacji gruntu. W związku z tym, że ustawa nie precyzuje, o jakie tereny przeznaczone pod zabudowę chodzi, przyjąć należy, że pojęcie „tereny przeznaczone pod zabudowę” obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, przez tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej, aż po tereny zabudowy zagrodowej włącznie. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży Gminie Miejskiej R niezabudowanych działek gruntu. Dla terenu, na którym znajdują się przedmiotowe nieruchomości uchwalony został miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z ww. planem wszystkie działki należące do Wnioskodawcy położone są w obszarze, dla którego miejscowy plan przewiduje następujące przeznaczenie:
Niektóre z działek będących przedmiotem przyszłej transakcji sprzedaży, o której mowa we wniosku, obejmują swoją powierzchnią zarówno obszary, gdzie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza zabudowę (tereny przeznaczone pod publiczną drogę zbiorczą lub parking), jak i obszary, na których nie przewidziano zabudowy (obszar publicznej zieleni urządzonej – parkowej). Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych opodatkowane 22% stawką podatku są tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług. Zatem dostawa wymienionych we wniosku działek, bądź ich części znajdujących się w obszarze oznaczonym zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako „publiczna zieleń urządzona – parkowa” korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Tereny zieleni parkowej nie stanowią bowiem gruntów, na których dopuszczone są wymienione powyżej formy zabudowy takie jak zabudowa mieszkaniowa, techniczno-produkcyjna czy zagrodowa, a miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z nielicznymi wyjątkami, zakazuje sytuowania na tych terenach budynków i budowli. Nie są one zatem gruntami budowlanymi lub przeznaczonymi pod zabudowę, o których mowa w ustawie o podatku VAT. Natomiast dostawa pozostałych działek, bądź ich części znajdujących się w obszarze oznaczonym zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako „publiczna droga zbiorcza lub „parking” czy też „publiczny ciąg pieszo-jezdny” podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%. Jest to bowiem teren przeznaczony pod określoną zabudowę co uniemożliwia zastosowanie powyższego zwolnienia z podatku VAT. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.