Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-434/10/ES
z 17 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-434/10/ES
Data
2010.08.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budownictwo mieszkaniowe
roboty budowlane
roboty budowlane
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
stawka podatku dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w obiekcie, którego ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej będzie wykorzystywana dla celów mieszkaniowych



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2010r. (data wpływu 12 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2010r. (data wpływu 27 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w obiekcie, którego ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej będzie wykorzystywana dla celów mieszkaniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2010r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w obiekcie, którego ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej będzie wykorzystywana dla celów mieszkaniowych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 lipca 2010r. (data wpływu 27 lipca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jako przyszłe zdarzenie przedstawia budowę budynku. Zgodnie z dokumentacją projektową będzie to budynek dwukondygnacyjny, podpiwniczony o funkcji mieszkalno-handlowej. Wnioskodawca będzie inwestorem.

Powierzchnia użytkowa związana z częścią mieszkalną wynosi 224,04 m2 = (piętro + piwnica) 121,85 m2 + 102,19 m2. Powierzchnia użytkowa związana z częścią handlową wynosi 94,80 m2 (na parterze).

Budynek stanowi jedną bryłę konstrukcyjną i z zewnątrz nie można jednoznacznie wskazać linii podziału pomiędzy częścią handlową, a mieszkalną. Według dokumentacji projektowej części te mają wspólne fundamenty, ściany konstrukcyjne i dach oraz wspólną instalację wodno-kanalizacyjną, która obsługuje niezależnie część mieszkalną jak i handlową. Roboty budowlane będą realizowane przez firmy branży budowlano-instalacyjnej.

Wnioskodawca opisany budynek, zgodnie z projektem architektoniczno-budowlanym, którego łączna powierzchnia użytkowa wynosi 318,84 m2 z tego: część mieszkalna 121,85 m2 + 102,19 m2, a część handlowa 94,80 m2 i zgodnie z PKOB zakwalifikował do grupy 111-budynki mieszkalne jednorodzinne.

Ponadto Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny od listopada 2004r.

W trakcie budowy wystąpią roboty budowlane określone w PKWiU następującymi symbolami:

45 Roboty budowlane

45.1 - Roboty związane z przygotowaniem terenu pod zabudowę.

45.2 - Roboty związane ze wznoszeniem kompletnych budynków i budowli lub ich części,

roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej.

45.3 - Roboty budowlane instalacyjne.

45.4 - Roboty budowlane wykończeniowe.

45.5 - Usługi wynajmu sprzętu budowlanego i do wyburzeń wraz z obsługą operatorską.

Roboty budowlane będą realizowane przez firmy branży budowlano - instalacyjnej. Całość robót nie będzie objęta jedną umową - nie przewiduje się generalnego wykonawstwa.

Umowy będą zawierane z wykonawcami poszczególnych branż na określone odcinki robót.

Przewiduje się następujące etapy robót:

  • część piwniczna (fundament ściany piwnic, strop nad piwnicą, łącznie z izolacjami),
  • montaż całego budynku z elementów prefabrykowanych (parter - część handlowa, piętro - część mieszkalna) stan surowy zamknięty,
  • roboty instalacyjne (elektr., wod-kan., gaz) - parter część handlowa,
  • roboty wykończeniowe - parter część handlowa,
  • roboty instalacyjne (elektr., wod-kan., gaz) - piętro część mieszkalna,
  • roboty wykończeniowe - piętro część mieszkalna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można zastosować stawkę 7% VAT do wszystkich robót budowlano-montażowych wykonywanych w tym obiekcie (tj. zarówno w części mieszkalnej jak i handlowej) biorąc pod uwagę fakt, że ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej będzie wykorzystywana dla celów mieszkaniowych...

Zdaniem Wnioskodawcy w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, ustawodawca zawarł definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego wskazującą, iż są to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB dział 11. Natomiast w § 5 ust 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), określił zakres stosowania stawki 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

Natomiast obiekty budowlane klasyfikuje się zgodnie z objaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, na podstawie danych wynikających z projektu. W myśl zasad zawartych w objaśnieniach rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie PKOB budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Stosownie do przyszłego zdarzenia budowany obiekt będzie miał łączną powierzchnię użytkową 318,84 m2 (w tym część mieszkalna 224,04 m2 ca 70% powierzchni użytkowej) co oznacza, że ponad 50% powierzchni przeznaczona jest na cele mieszkaniowe. W związku z powyższym będzie to obiekt budownictwa mieszkaniowego i do całości wykonywanych prac na tym obiekcie można zastosować obniżoną do 7% stawkę VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 cyt. ustawy o VAT, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl art. 41 ust. 12a, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Ponadto, zgodnie z treścią § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.) w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (inwestor) zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny od listopada 2004r., planuje budowę budynku, który zgodnie z dokumentacją projektową będzie budynkiem dwukondygnacyjnym, podpiwniczonym o funkcji mieszkalno-handlowej. Wnioskodawca opisany budynek zgodnie z PKOB zakwalifikował do grupy 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne.

W trakcie budowy wystąpią roboty budowlane określone w PKWiU następującymi symbolami:

45 Roboty budowlane

45.3 - Roboty związane z przygotowaniem terenu pod zabudowę.

45.4 - Roboty związane ze wznoszeniem kompletnych budynków i budowli lub ich części,

roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej.

45.6 - Roboty budowlane instalacyjne.

45.7 - Roboty budowlane wykończeniowe.

45.8 - Usługi wynajmu sprzętu budowlanego i do wyburzeń wraz z obsługą operatorską.

Roboty budowlane będą realizowane przez firmy branży budowlano-instalacyjnej. Całość robót nie będzie objęta jedną umową - nie przewiduje się generalnego wykonawstwa. Umowy będą zawierane z wykonawcami poszczególnych branż na określone odcinki robót.

Przewiduje się następujące etapy robót:

  • część piwniczna (fundament ściany piwnic, strop nad piwnicą, łącznie z izolacjami),
  • montaż całego budynku z elementów prefabrykowanych (parter - część handlowa, piętro - część mieszkalna) stan surowy zamknięty,
  • roboty instalacyjne (elektr., wod-kan., gaz) - parter część handlowa,
  • roboty wykończeniowe - parter część handlowa,
  • roboty instalacyjne (elektr., wod-kan., gaz) - piętro część mieszkalna,
  • roboty wykończeniowe - piętro część mieszkalna.

W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 „Roboty budowlane”, który obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika również, że powierzchnia użytkowa przedmiotowego budynku związana z częścią mieszkalną wynosi 224,04 m2 = (piętro + piwnica) 121,85 m2 + 102,19 m2, natomiast Powierzchnia użytkowa związana z częścią handlową wynosi 94,80 m2 (na parterze).

Budynek stanowi jedną bryłę konstrukcyjną i z zewnątrz nie można jednoznacznie wskazać linii podziału pomiędzy częścią handlową, a mieszkalną. Według dokumentacji projektowej części te mają wspólne fundamenty, ściany konstrukcyjne i dach oraz wspólną instalację wodno-kanalizacyjną, która obsługuje niezależnie część mieszkalną jak i handlową.

Wnioskodawca opisany budynek, zgodnie z projektem architektoniczno-budowlanym, którego łączna powierzchnia użytkowa wynosi 318,84 m2 z tego: część mieszkalna 121,85 m2 + 102,19 m2, a część handlowa 94,80 m2 i zgodnie z PKOB zakwalifikował do grupy 111 -budynki mieszkalne jednorodzinne.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powyższego, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami cyt. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Rozporządzenie przyporządkowuje poszczególne budynki do sekcji, działów, grup oraz klas.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje:

  • 111 – budynki mieszkalne jednorodzinne.
  • 112 – budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • 113 – budynki zbiorowego zamieszkania. mieszkalne.

Odnosząc zatem wskazane regulacje prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku zastosowanie właściwej stawki podatku VAT uzależnione jest od klasyfikacji budynku, w którym wykonywane są roboty budowlane. Treść wniosku wskazuje, że przedmiotem robót budowlanych (sklasyfikowanych zgodnie z PKWiU w dziale 45 „Roboty budowlane”), na podstawie zawartych umów, będzie wybudowanie budynku mieszkalnego z częścią usługową. Przedmiotowy budynek zaklasyfikowany jest w dziale 11, grupie 111 „Budynki mieszkalne jednorodzinne” Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Ponadto istotną rolę w przedmiotowej sprawie pełnią umowy, jakie będą zawarte przez Wnioskodawcę z wykonawcami robót. Wnioskodawca wskazał, że całość robót nie będzie objęta jedną umową – nie przewiduje się generalnego wykonawstwa.

Z treści wniosku wynika, że umowy będą zawierane z wykonawcami poszczególnych branż na określone odcinki robót i będą dotyczyć robót budowlanych (sklasyfikowanych zgodnie z PKWiU w dziale 45 „Roboty budowlane”), wykonywanych w różnych częściach budynku. Zatem to z treści umów będzie wynikało jakie roboty i w jakiej części budynku (mieszkalnej czy też handlowej) będą wykonywane.

Umowy te będą zawierane z wykonawcami na określone odcinki robót. Przewiduje się następujące etapy robót:

  • część piwniczna (fundament ściany piwnic, strop nad piwnicą, łącznie z izolacjami),
  • montaż całego budynku z elementów prefabrykowanych (parter - część handlowa, piętro - część mieszkalna) stan surowy zamknięty,
  • roboty instalacyjne (elektr., wod-kan., gaz) - parter część handlowa,
  • roboty wykończeniowe - parter część handlowa,
  • roboty instalacyjne (elektr., wod-kan., gaz) - piętro część mieszkalna,
  • roboty wykończeniowe - piętro część mieszkalna.

Jednocześnie Wnioskodawca podał, że cały budynek ma wspólne fundamenty, ściany konstrukcyjne i dach oraz wspólną instalację wodno-kanalizacyjną, która obsługuje niezależnie część mieszkalna jak i handlową.

Odnosząc się zatem do wskazanych przez Wnioskodawcę umów obejmujących poszczególne etapy robót budowlanych należy stwierdzić, że:

  1. Jeśli zawarta umowa obejmować będzie etap polegający na wykonaniu robót budowlanych sklasyfikowanych zgodnie z PKWiU w dziale 45 wyłącznie w części mieszkalnej w budynku mieszkalnym stałego zamieszkania sklasyfikowanym w dziale 11 PKOB, to usługi te będą opodatkowane wg 7% stawki podatku VAT.
  2. Jeśli zawarta umowa obejmować będzie etap polegający na wykonaniu robót budowlanych sklasyfikowanych zgodnie z PKWiU w dziale 45 wyłącznie w części handlowej w budynku mieszkalnym stałego zamieszkania sklasyfikowanym w dziale 11 PKOB, to usługi te będą opodatkowane wg 22% stawki podatku VAT.
  3. Jeśli umowa obejmować będzie etap polegający na wykonaniu robót budowlanych sklasyfikowanych zgodnie z PKWiU w dziale 45 w części mieszkalnej i handlowej w budynku mieszkalnym stałego zamieszkania sklasyfikowanym w dziale 11 PKOB, to w przypadku gdy nie będzie możliwości wydzielenia robót wykonywanych w częściach mieszkalnych i niemieszkalnych bowiem zawarta umowa będzie umową kompleksową na roboty w budynku mieszkalnym stałego zamieszkania sklasyfikowanym w dziale 11 PKOB, to do świadczonych usług należy zastosować 7% stawkę podatku VAT, jeśli natomiast w umowie roboty te zostaną wydzielone, wyodrębnione to do robót w części mieszkalnej należy zastosować stawkę VAT w wysokości 7%, a do robót w części niemieszkalnej stawkę 22%.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów, usług czy obiektów budowlanych lecz dokonuje interpretacji w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę klasyfikacje PKWiU i PKOB.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU lub PKOB) lub zmiany stanu prawnego.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest zatem wyłącznie do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków podatkowoprawnych dla kontrahentów Wnioskodawcy, którzy będą wykonywać na rzecz Wnioskodawcy wskazane usługi. Jeśli kontrahenci są zainteresowani uzyskaniem interpretacji indywidualnych winni złożyć odrębne wnioski, przedstawić wyczerpująco zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, sformułować pytanie oraz własne stanowisko i wnieść odrębną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj