Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-797/10/MM
z 22 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-797/10/MM
Data
2010.11.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Dochody małżonków


Słowa kluczowe
dzieci i młodzież
dzieci i młodzież
niepełnosprawni
niepełnosprawni
podatek liniowy
podatek liniowy
renta
renta
ulga prorodzinna
ulga prorodzinna
zasiłek pielęgnacyjny
zasiłek pielęgnacyjny


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma możliwość odpisać od podatku za rok 2008 i 2009 ulgę na dziecko pełnoletnie, na które jest pobierany zasiłek pielęgnacyjny i które otrzymuje rentę socjalną oraz mieszka w domu pomocy społecznej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. organu 9 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej.


W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym z dnia 5 listopada 2010 r. (wpływ do tut. organu dnia 9 listopada 2010 r.) przedstawiono następujący stan faktyczny:


Syn Wnioskodawcy, urodzony dnia 7 czerwca 1987 r. ze względu na upośledzenie umysłowe i fizyczne od dnia 25 maja 1993 r. przebywa w Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci - został tam umieszczony decyzją rodziców. Wnioskodawca pozostaje z żoną we wspólności majątkowej.

Z chwilą uzyskania pełnoletności syn nabył prawo do renty socjalnej i obecnie otrzymuje rentę w wysokości 525 zł 88 gr oraz od dnia 1 maja 2009 r. ma prawo do zasiłku pielęgnacyjnego w kwocie 153 zł miesięcznie.

Przyznana renta oraz zasiłek pielęgnacyjny są przekazywane na konto bankowe Wnioskodawcy, ponieważ postanowieniem Sądu Rejonowego został On ustanowiony opiekunem prawnym syna.

70% renty oraz zasiłku pielęgnacyjnego jest przekazywane na konto Domu Opieki Społecznej. Raz w roku rodzice przedstawiają do Sądu dla Nieletnich sprawozdanie na temat pomocy, którą udzielają swojemu synowi.

Wnioskodawca wraz z małżonką kupują synowi ubrania, środki higieniczne i pozostałe artykuły pierwszej potrzeby, co roku rodzice opłacają składki ubezpieczeniowe na szkołę specjalną, jak również z tytułu pobytu syna w Domu Pomocy Społecznej.

Syn zabierany jest do domu podczas wakacji i również różnego rodzaju świąt oraz przynajmniej raz w miesiącu, tj. w każdą pierwszą niedzielę miesiąca jest odwiedzany przez rodziców i rodzeństwo w Domu Pomocy Społecznej.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i za rok 2008 i 2009 opłacał liniowy podatek dochodowy w wysokości 19%.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma możliwość odpisać od podatku za rok 2008 i 2009 ulgę na dziecko pełnoletnie, na które jest pobierany zasiłek pielęgnacyjny i które otrzymuje rentę socjalną oraz mieszka w domu pomocy społecznej...


Zdaniem Wnioskodawcy uregulowania dotyczące ulgi prorodzinnej zostały zawarte w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który przewiduję możliwość dokonywania odliczeń od podatku dla podatników wychowujących własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 tej ustawy, czyli:


  1. dzieci małoletnie,
  2. dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny,
  3. dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach wyższych, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku.


Z uwagi na ww. przepisy Wnioskodawca uważa, że za 2008 i 2009 r. ulga mu przysługuje.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r. - od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć rocznie kwotę, obliczoną zgodnie z ust. 2, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4, tj. dzieci, tj.:


  1. małoletnie,
  2. bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  3. do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.


Wskazać należy, że przepis art. 6 ust. 4 w brzmieniu podanym powyżej został ustalony przez art. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316). Powyższa zmiana weszła w życie 1 stycznia 2009 r. i ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od 1 stycznia 2008 r.


Z zacytowanego przepisu wynika, że do odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej uprawnieni byli podatnicy, którzy w roku 2008:


  • osiągali dochody opodatkowane według skali podatkowej, określonej w art. 27 ww. ustawy, w wysokości powodującej obowiązek zapłaty podatku po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne,
  • wychowywali dzieci własne lub przysposobione, o których mowa w art. 6 ust. 4, w tym m.in. dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny lub rentę socjalną.


Na mocy art. 1 pkt 21 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw zmieniono również treść art. 27f, który po nowelizacji otrzymał brzmienie: od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:


  1. wykonywał władzę rodzicielską,
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.


W myśl ust. 6 powołanego artykułu, przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, tj. dzieci:


  • bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  • do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej,

    - w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.


Zmiana przepisu art. 27f weszła w życie 1 stycznia 2009 r. i ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od 1 stycznia 2009 r.


Zatem począwszy od 1 stycznia 2009 r. prawo do odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej przysługuje podatnikom:


  • osiągającym dochody opodatkowane według skali podatkowej, określonej w art. 27 ww. ustawy,
  • utrzymującym dzieci własne lub przysposobione, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w tym dzieci bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  • wykazującym podatek dochodowy obliczony według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne).


Należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia są odstępstwem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też przepisy je regulujące należy interpretować ściśle, co oznacza, że nie można stosować ani wykładni rozszerzającej, ani też zawężającej.

Z przestawionego stanu faktycznego wynika, że Syn Wnioskodawcy, urodzony dnia 7 czerwca 1987 r. ze względu na upośledzenie umysłowe i fizyczne przebywa od dnia 25 maja 1993 r. w Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci - został tam umieszczony decyzją rodziców.

Z chwilą uzyskania pełnoletności syn nabył prawo do renty socjalnej i obecnie otrzymuje rentę w wysokości 525 zł 88 gr oraz od dnia 1 maja 2009 r. ma prawo do zasiłku pielęgnacyjnego w kwocie 153 zł miesięcznie.

Przyznana renta oraz zasiłek pielęgnacyjny są przekazywane na konto bankowe Wnioskodawcy, ponieważ postanowieniem Sądu Rejonowego został On ustanowiony opiekunem prawnym syna.

70% renty oraz zasiłku pielęgnacyjnego jest przekazywane na konto Domu Opieki Społecznej. Raz w roku rodzice przedstawiają do Sądu dla Nieletnich sprawozdanie na temat pomocy, którą udzielają swojemu synowi.

Wnioskodawca wraz z małżonką kupują synowi ubrania, środki higieniczne i pozostałe artykuły pierwszej potrzeby, co roku opłacają składki ubezpieczeniowe na szkołę specjalną, jak również z tytułu pobytu syna w Domu Pomocy Społecznej.

Syn zabierany jest do domu podczas wakacji, jak również różnego rodzaju świąt i przynajmniej raz w miesiącu, tj. w każdą pierwszą niedzielę miesiąca jest odwiedzany przez rodziców i rodzeństwo w Domu Pomocy Społecznej.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i za rok 2008 i 2009 opłacał liniowy podatek dochodowy w wysokości 19%.

Mając na uwadze zacytowane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje możliwość dokonania odliczeń od podatku w ramach ulgi prorodzinnej za rok 2008 i 2009, gdyż za te lata nie spełniał kryterium, o którym mowa w art. 27f ust. 1 ww. ustawy (zarówno w brzmieniu obowiązującym w 2008 i 2009 r.) uprawniającego do omawianej ulgi, tj. nie opłacał podatku według skali podatkowej, o której mowa w art. 27, a dochód przez Niego uzyskiwany był opodatkowany podatkiem liniowym, o którym mowa w 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj