Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-551/10-6/KS
z 4 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-551/10-6/KS
Data
2010.11.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
przepływ
przepływ
przychód
przychód
transfer środków
transfer środków
transfery
transfery


Istota interpretacji
Czy otrzymane dofinansowanie - dotacja na zadanie z zakresu ochrony środowiska ze środków finansowych pozyskanych przez Gminę z przeznaczeniem na pielęgnację drzewostanu rosnącego na terenie Cmentarzy Komunalnych może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego a wydatki sfinansowane z otrzymanej dotacji nie są kosztem uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu Cmentarzy Komunalnych, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2010 r. (data wpływu 21.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z otrzymanym dofinansowaniem z Gminy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismami z dnia 17 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20.08.2010 r.) oraz z dnia 01 września 2010 r. (data wpływu 06.09.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych w związku z otrzymanym dofinansowaniem z Gminy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zarząd Cmentarzy Komunalnych jest jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego. Przedmiotem działania jest zarządzanie cmentarzami, spopielanie zwłok, wynajem lokali użytkowych i wydzierżawianie mienia znajdującego się na terenie cmentarzy komunalnych.

Na podstawie art. 400a, 403 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm., Zarządzenia Prezydenta X w sprawie ustalenia Regulaminu finansowania zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej ze środków budżetu Miasta pozyskanych z opłat i kar za korzystanie ze środowiska i Uchwały Rady Miejskiej z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie budżetu Miasta na 2010 r. ze zm.) przydzielono Zarządowi Cmentarzy Komunalnych dofinansowanie na zadanie z zakresu ochrony środowiska ze środków finansowych pozyskanych przez Gminę z opłat i kar za korzystanie ze środowiska z przeznaczeniem na pielęgnację drzewostanu rosnącego na terenie Cmentarzy Komunalnych.

Przelew środków pieniężnych na konto Zarządu Cmentarzy Komunalnych tytułem dofinansowania dokonywany będzie po dostarczeniu kopii faktur, protokołów odbioru i kosztorysów powykonawczych oraz noty obciążeniowej do Wydziału Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego.

Od 1 stycznia 2010 r. został zlikwidowany Gminny i Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska, a środki finansowe przeniesiono do budżetu Gminy.

Pismem uzupełniającym z dnia 17 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż po wyjaśnieniach uzyskanych z Wydziału Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego wynika, że dofinansowanie przydzielone Zarządowi Cmentarzy Komunalnych (samorządowy zakład budżetowy) na zadania z zakresu ochrony środowiska nie jest dotacją przedmiotową udzieloną z budżetu Gminy.

Dofinansowanie otrzymane przez Zarząd Cmentarzy Komunalnych na pokrycie 50% wartości zrealizowanego zadania jest wydatkiem Wydziału Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego i stanowi współudział w wykonaniu konserwacji drzew na cmentarzach komunalnych. Zarząd Cmentarzy Komunalnych pośredniczy w zlecaniu prac i dokonaniu zapłaty wykonawcy po otrzymaniu środków.

Powyższym pismem Wnioskodawca zmienił również zadane we wniosku pytanie oraz własne stanowisko w przedmiotowej sprawie.

Następnie pismem z dnia 01 września 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż dla Zarządu Cmentarzy Komunalnych przyznano dofinansowanie do wykonywanych zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej ze środków budżetu Miasta na 2010 r.

Wnioskodawca na drodze przetargu wybiera wykonawcę prac polegających na pielęgnacji drzewostanu rosnącego na terenie Cmentarzy Komunalnych oraz zawiera z tym wykonawcą umowę i zleca mu wykonanie prac.

Na podstawie otrzymanej faktury wystawionej na Zarząd Cmentarzy Komunalnych oraz dołączonych do faktury protokołu odbioru i kosztorysu powykonawczego Wnioskodawca dokonuje zapłaty (za wykonane prace) do wysokości 50% wartości określonej na fakturze, pozostałe 50% wypłaca się wykonawcy po otrzymaniu przez Wnioskodawcę środków pieniężnych z Gminy.

Do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca zalicza 50% wydatku, który został pokryty przez Niego z własnych środków.

Wnioskodawca nadmienia, że w Zarządzeniu Prezydenta w sprawie ustalenia Regulaminu finansowania zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej ze środków budżetu Miasta, pozyskanych z opłat i kar za korzystanie ze środowiska przyjmuje się, że udział środków pozyskiwanych przez Miasto z opłat i kar za korzystanie ze środowiska nie powinien przekroczyć 50% kosztów realizacji zadania.

Decyzją Prezydenta dofinansowanie nie może być zwiększone powyżej 50% kosztów realizacji inwestycji. Prezydent lub osoby przez Niego upoważnione podpisują z jednostkami innymi niż jednostki organizacyjne gminy umowy o finansowanie lub dofinansowanie zadań. Ostatni zapis nie dotyczy Zarządu Cmentarzy Komunalnych, ponieważ Zarząd jest jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środki otrzymane na pokrycie wydatku Wydziału Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego stanowią przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Zarządzie Cmentarzy Komunalnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie z Gminy na pokrycie w 50% pielęgnacji drzewostanu rosnącego na terenie Cmentarzy Komunalnych nie jest przychodem do opodatkowania, a wydatek nie jest kosztem Zarządu Cmentarzy Komunalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z treści art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do postanowień zawartych w art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przychody neutralne podatkowo, a więc niestanowiące podstawy ustalania dochodu podatnika podlegającego opodatkowaniu, wymienia przepis art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonując ich wyczerpującego wyliczenia. W wyniku tej regulacji przepis ten tworzy zamknięty katalog, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu poprzez stosowanie analogii, czy wykładni rozszerzającej. Do przychodów tych należą, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy, zwrócone inne wydatki nie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dla Zarządu Cmentarzy Komunalnych przyznano dofinansowanie do wykonywanych zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej ze środków budżetu Miasta na 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż dofinansowanie przydzielone Zarządowi nie stanowi dotacji przedmiotowej udzielonej z budżetu Gminy.

Zarząd Cmentarzy Komunalnych, w drodze przetargu wybiera wykonawcę oraz zawiera z tym wykonawcą umowę i zleca mu wykonanie prac. Otrzymuje od wykonawcy fakturę opiewającą na całość wykonanej usługi. Na podstawie otrzymanej faktury, dołączonych do niej protokołu odbioru i kosztorysu powykonawczego następuje zapłata przez Zarząd za wykonaną usługę w wysokości 50% kwoty wynikającej z niej z własnych środków pieniężnych. Następnie Zarząd wystawia notę obciążeniową do Wydziału Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego, do której dołącza kopię faktury, protokół odbioru i kosztorys powykonawczy, na podstawie której Wydział Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego przekazuje pozostałe 50% kosztów realizacji zadania Zarządowi, a Zarząd po otrzymaniu tych środków dokonuje zapłaty należności wykonawcy.

Do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawca zalicza 50% wydatku z tyt. wykonanej usługi przez wykonawcę, który to wydatek został pokryty przez Niego z własnych środków finansowych.

Zgodnie z art. 403 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), zmienionego ustawą z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664), do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21 - 25, 29, 31, 32 i 38 - 42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Art. 400a ust. 1 pkt 29 ww. ustawy stanowi, iż finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje przedsięwzięcia związane z ochroną przyrody, w tym urządzanie i utrzymanie terenów zieleni, zadrzewień, zakrzewień oraz parków.

Z dniem 01 stycznia 2010 r. wpływy z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska stanowią dochody budżetów powiatów i budżetów gmin.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wskazane przepisy należy zauważyć, iż w przedmiocie sprawy ma zastosowanie artykuł 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, otrzymane środki z Wydziału Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego na pokrycie wydatku, który nie stanowił podatkowych kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy, nie stanowią dla Niego przychodów, bowiem do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj