Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-886/10-4/KB
z 8 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-886/10-4/KB
Data
2010.11.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Delegacja ustawowa dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wprowadzenia zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
alkohol etylowy
urząd celny
urząd celny
urząd skarbowy
urząd skarbowy
zwolnienie z podatku akcyzowego
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Czy w oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. (Dz. U. 159 poz. 1070) § 15 pkt 1 zakup zlewek alkoholu etylowego z urzędów celnych lub skarbowych pochodzących z przepadku, a przeznaczony do skażenia całkowitego w składzie podatkowym będzie zwolniony z podatku akcyzowego?



Wniosek ORD-IN 443 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09.09.2010 r. (data wpływu 13.09.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15.10.2010 r. (data wpływu 18.10.2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania zakupu zlewek alkoholu etylowego pochodzącego z przepadku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.09.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania zakupu zlewek alkoholu etylowego pochodzącego z przepadku.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15.10.2010 r. (data wpływu 18.10.2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-886/10-2/KB z dnia 11.10.2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Od 2004 roku firma jest składem podatkowym oraz posiada koncesję na skażanie alkoholu. W ramach prowadzonej działalności produkujemy płyny do spryskiwaczy szyb samochodowych na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego. Alkohol etylowy Wnioskodawca kupuje w gorzelniach i w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przemieszczany jest do składu podatkowego Zainteresowanego. Następnie alkohol ten zostaje całkowicie skażony i przeznaczony do produkcji na płyn do spryskiwaczy.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż obecnie zamierza dokonywać zakupu zlewek alkoholowych pochodzących z przepadku mienia znajdujących się w magazynach urzędów celnych, oraz w izbach i urzędach skarbowych. Urzędy te uprawnione są do sprzedaży zlewek alkoholowych bez podatku akcyzowego do przerobu na alkohol etylowy w składzie podatkowym na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.08.2010 r. (Dz. U. 159 poz. 1070) § 15. Dokonując zakupu każdorazowo dołączone zostanie oświadczenie, że zakupione zlewki alkoholowe przerobione będą w składzie podatkowym Wnioskodawcy na alkohol etylowy. Zakupiony alkohol będzie podlegał przerobowi na alkohol etylowy polegający na całkowitym jego skażeniu – ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym Dz. U. 2009 r. Nr 3 poz. 11 na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) Nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Zapytanie Wnioskodawcy dotyczące interpretacji Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.08.2010 r. (Dz. U. 159 poz. 1070) § 15 nie odnosi się do przyszłego zdarzenia tylko jednorazowego, lecz również do przyszłych zdarzeń wielokrotnych – identycznych (zakup zlewek alkoholowych z różnych urzędów celnych, izb i urzędów skarbowych posiadających do sprzedaży alkohol z przepadku mienia). Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, że zakupione zlewki alkoholowe do przerobu na alkohol etylowy w składzie podatkowym po całkowitym skażeniu przeznaczone zostaną do produkcji płynów do spryskiwaczy szyb samochodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. (Dz. U. 159 poz. 1070) § 15 pkt 1 zakup zlewek alkoholu etylowego z urzędów celnych lub skarbowych pochodzących z przepadku, a przeznaczony do skażenia całkowitego w składzie podatkowym będzie zwolniony z podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, całkowite skażenie zlewek alkoholu etylowego w składzie podatkowym mieści się w formule przerobu na alkohol etylowy, ponieważ zlewki alkoholowe poddane są przerobowi w wyniku, którego powstaje alkohol etylowy całkowicie skażony, a więc procedura ta wyczerpuje znamiona do zwolnienia z podatku akcyzowego. W myśl ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. 2009 Nr 3 poz. 11) art. 93 ust. 1 skażanie alkoholu jest produkcją alkoholu etylowego, a więc formą jego przerobu. Powstaje sytuacja, w której zlewki alkoholu zostają poddane przerobowi – skażenie całkowite - w wyniku którego powstaje alkohol etylowy. Alkohol etylowy całkowicie skażony w myśl ustawy o podatku akcyzowym jest zwolniony z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 Nr 3, poz. 11), dalej zwanej ustawą, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast, stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22 % objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W myśl art. 93 ust. 2 ustawy produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Jak stanowi art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Unii Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Zgodnie z § 15 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159 poz. 1070) zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe pochodzące z przepadku, z chwilą ich sprzedaży przez uprawniony organ prowadzącemu skład podatkowy, z przeznaczeniem do przerobu w składzie podatkowym na alkohol etylowy – pod warunkiem złożenia przez nabywcę tych wyrobów oświadczenia, że zostaną przeznaczone do celów, o których mowa w tym przepisie.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy oraz posiada koncesję na skażanie alkoholu. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca produkuje płyny do spryskiwaczy szyb samochodowych na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego. Wnioskodawca kupuje alkohol etylowy w gorzelniach i w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przemieszcza do swojego składu podatkowego. Następnie alkohol ten zostaje całkowicie skażony i przeznaczony do produkcji płynu do spryskiwaczy. Obecnie Wnioskodawca zamierza dokonywać zakupu zlewek alkoholowych pochodzących z przepadku mienia znajdujących się w magazynach urzędów celnych i skarbowych oraz izb skarbowych.

Z treści wniosku wynika również, że Wnioskodawca ma wątpliwości czy do nabycia od urzędów skarbowych i celnych oraz izb skarbowych zlewek alkoholu etylowego pochodzącego z przepadku, a następnie ich skażenia ma zastosowanie § 15 pkt 1 rozporządzenia.

Analizując powołane przepisy, należy zauważyć, że zwolnienie, o którym mowa w § 15 pkt 1 rozporządzenia dotyczy nabywanych przez prowadzącego skład podatkowy napojów alkoholowych pochodzących z przepadku, które sprzedawane są przez uprawniony organ do składu podatkowego z przeznaczeniem do przerobu na alkohol etylowy. W takiej sytuacji uprawnionym do zwolnienia jest sprzedawca napojów alkoholowych (uprawniony organ), gdyż zwolnienie to ma zastosowanie z chwilą sprzedaży napojów alkoholowych, pod warunkiem uzyskania przez sprzedawcę odpowiedniego oświadczenia od nabywcy, prowadzącego skład podatkowy o przeznaczeniu tych wyrobów do celów objętych zwolnieniem.

Zatem sprzedawca w takiej sytuacji nie jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od napojów alkoholowych będących poza procedurą zawieszenia, od których na wcześniejszym etapie obrotu nie była zapłacona akcyza, a podmiot nabywając taki alkohol do celów określonych w § 15 pkt 1 ww. rozporządzenia nabywa go bez podatku akcyzowego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że jeśli podatnik prowadzący skład podatkowy nabywa zwolnione od akcyzy napoje alkoholowe pochodzące z przepadku z przeznaczeniem do przerobu na alkohol etylowy, po złożeniu, odpowiedniego oświadczenia, winien w celu zachowania tego zwolnienia wywiązać się z treści oświadczenia.

Nadmienia się również, że poprzez produkcję alkoholu etylowego rozumie się również skażanie alkoholu etylowego. Zatem użyte w omawianym przepisie pojęcie „przerobu” w składzie podatkowym na alkohol etylowy obejmuje również skażanie.

W tym miejscu wyraźnie należy podkreślić, iż powyższe zwolnienie dotyczy sprzedaży przez uprawniony organ napojów alkoholowych pochodzących z przepadku. Nie dotyczy zaś alkoholu etylowego wyprodukowanego z wykorzystaniem nabytego uprzednio alkoholu etylowego zwolnionego z akcyzy. Zatem powstały, w składach podatkowych w wyniku przetworzenia napojów alkoholowych nabytych z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego, alkohol etylowy jako półprodukt, a także jako wyrób gotowy podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz procedurom dotyczącym produkcji, przemieszczania i stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Wobec powyższego należy wyjaśnić, iż w myśl § 15 pkt 1 rozporządzenia, zwolnione od akcyzy są zlewki alkoholowe w chwili ich sprzedaży przez upoważniony organ. Natomiast po wprowadzeniu przedmiotowych zlewek do składu podatkowego i ich przerobie, nowopowstały alkohol etylowy będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jednakże, skoro alkohol ten zostanie całkowicie skażony to będzie on zwolniony od akcyzy, w myśl art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy.

Reasumując, nabywane przez Wnioskodawcę od urzędów celnych i skarbowych oraz izb skarbowych zlewki alkoholu etylowego pochodzącego z przepadku przeznaczone do skażenia całkowitego będą zwolnione od akcyzy w myśl § 15 pkt 1 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj