Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-632/10-4/AK
z 23 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-632/10-4/AK
Data
2010.11.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
akcja promocyjna
obniżenie podatku należnego
obniżenie podatku należnego
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
prezent
prezent
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
świadczenie usług
świadczenie usług
usługi gastronomiczne
usługi gastronomiczne


Istota interpretacji
nieodpłatne przekazanie w ramach akcji promocyjnej napojów (usługa gastronomiczna) oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystywanych do wytworzenia napojów przekazywanych nieodpłatnie



Wniosek ORD-IN 692 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2010r. (data wpływu 26 sierpnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 27 września 2010r. (data wpływu 28 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania napojów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystywanych do wytworzenia napojów przekazywanych nieodpłatnie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania napojów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystywanych do wytworzenia napojów przekazywanych nieodpłatnie. Przedmiotowy wniosek, w odpowiedzi na wezwanie Nr IPPP2-443-632/10-2/AK z dnia 20 września 2010r. (data doręczenia 27 września 2010r.), został uzupełniony w dniu 27 września 2010r. (data wpływu 28 września 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

M. Sp. z o.o. (dalej: M. lub Spółka) prowadzi sieć restauracji szybkiej obsługi na terenie całej Polski. Spółka oferuje swoim klientom sprzedaż usług gastronomicznych, żywności - zarówno w stanie nieprzetworzonym (np. jabłka), jak i przetworzonym (np. frytki, hamburgery, tortilla z kurczakiem, desery) - oraz napojów (coca-cola, soki, napoje mleczne, woda mineralna, herbata, kawa itp.). W zależności od sposobu obsługi klienta sprzedaż Spółki jest dla celów VAT definiowana jako sprzedaż usługi (gastronomicznej) albo sprzedaż towaru (żywności napojów). W tym zakresie M. dysponuje trzema indywidualnymi interpretacjami podatkowymi wydanymi przez Ministra Finansów w dniu 19 lutego 2008.

W ramach prowadzonej działalności Spółka planuje wprowadzenie czasowej bądź trwałej promocji polegającej na tym, iż przy łącznym zakupie zestawu dwóch produktów kanapki i frytek lub kanapki i sałatki klient otrzyma nieodpłatnie (gratis) towar w postaci wybranego przez siebie napoju. Pod pojęciem kanapki należy rozumieć przykładowo hamburgera... Z kolei gratisowym napojem może być przykładowo coca-cola, herbata, kawa, napój mleczny. Spółka wyraźnie określi listę napojów, które klienci będą mogli otrzymać nieodpłatnie w ramach omawianej promocji. Sprzedaż zestawu dwóch produktów w zależności od sposobu obsługi klienta może mieć dla celów VAT charakter sprzedaży usługi bądź też sprzedaży towaru.

O promocji klienci zostaną poinformowani zarówno poprzez środki masowego przekazu (strona internetowa kampanie reklamowe w telewizji) jak i w samych restauracjach (cennik informacje przekazywane przez pracowników M.) Z przekazu tego będzie jasno wynikać, że cena zestawu obejmuje wyłącznie dwa produkty natomiast trzeci produkt wydawany jest nieodpłatnie.

Promocja dotycząca zakupu zestawu dwóch opisanych produktów zakłada, że cena takiego zestawu nie będzie wyższa niż w przypadku nabycia tych dwóch produktów osobno. Z kolei cena nabycia lub koszt wytworzenia przekazanych nieodpłatnie w ramach tej promocji napojów nie będzie przekraczać 10zł.

Z analiz przeprowadzonych przez M. wynika, że omawiana promocja może istotnie przyczynić się do zwiększenia sprzedaży produktów Spółki na polskim rynku. Wynika to z faktu, iż dodawanie do posiłku nieodpłatnego napoju czyni ofertę M. znacznie bardziej atrakcyjną z punktu widzenia potencjalnych nabywców. Bezpośrednim rezultatem promocji ma być zachęcenie dotychczasowych klientów do nabywania większej ilości produktów oferowanych przez M. oraz spowodowanie napływu jak największej liczby nowych klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy nieodpłatne przekazanie napoju w ramach oferty promocyjnej opisanej w stanie faktycznym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy w stosunku do nabytych towarów i usług niezbędnych do przygotowania napojów będących przedmiotem nieodpłatnego przekazania, zgodnie z opisem przedstawionym w stanie faktycznym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazywanie przez nią napojów w ramach oferty promocyjnej opisanej wstanie faktycznym nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT

Spółka stoi na stanowisku, iż będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nieodpłatnym przekazaniem napojów w ramach oferty promocyjnej opisanej w stanie faktycznym.

Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie Pytania 1

Przepisy ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  • wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Biorąc pod uwagę treść art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, Spółka uważa, że nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu VAT wyłącznie w sytuacji, gdy łącznie spełnione zostaną następujące przesłanki:

  • przekazanie następuje na cele niezwiązane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem;
  • podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu przekazywanych towarów (w całości lub w części).

Zgodnie z powyższymi przepisami, jeżeli przynajmniej jeden ze wskazanych warunków nie zostanie spełniony, nieodpłatne wydanie towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Dla potrzeb niniejszej analizy Spółka przyjmuje, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem lub wytworzeniem nieodpłatnie wydawanych towarów.

Kwestia ta jest omówiona w dalszej części niniejszego wniosku (patrz: Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 2). W konsekwencji, dla stwierdzenia czy nieodpłatne wydania napojów dokonywane w ramach analizowanej promocji podlegają opodatkowaniu VAT, należy rozstrzygnąć, czy takie wydania są dokonywane na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym, planowana promocja ma na celu zwiększenie zainteresowania klientów jej ofertą skłonienie ich do nabywania większej ilości oferowanych przez M. produktów oraz przyciągnięcie jak największej liczby nowych klientów. Należy zwrócić uwagę, iż nieodpłatne wydanie klientowi napoju będzie następowało dopiero w momencie, kiedy dokona on łącznego zakupu dwóch produktów oferowanych przez Spółkę, tj. kanapki i frytek lub kanapki i sałatki. Tak więc, jakiekolwiek nieodpłatne wydanie napoju zawsze będzie wynikiem dokonania zakupu przez klienta innych produktów M.. W świetle takiej konstrukcji promocji, przedmiotowe wydania będą ściśle związane ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji, w opinii Spółki, nie ulega wątpliwości, że nieodpłatne wydania napojów realizowane w ramach omawianej promocji będą dokonywane na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Tym samym, wydania takie nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Praktyka organów podatkowych i sądów administracyjnych.

Stanowisko M. znajduje potwierdzenie w utrwalonej praktyce organów podatkowych, której przykładem są następujące interpretacje

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 kwietnia 2010r. (IPPP2/443-1721/08-7/AZ/KOM), w której Organ potwierdził cyt.:
    „jeśli Spółka dokonuje nieodpłatnego wydania towaru lub nieodpłatnego świadczenia usług i czynność ta jest ewidentnie związana z prowadzonym przedsiębiorstwem to nie podlega ona opodatkowaniu. Jeśli przy nabyciu tego towaru Spółka miała prawo do odliczenia podatku naliczonego, a następnie dokonuje jego nieodpłatnego przekazania na cel związany z prowadzonym przedsiębiorstwem to czynność ta jest poza zakresem normy zawartej w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z czym niepodlega opodatkowaniu”.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 stycznia 2008r. (IPPP1-443-596/07-2/MP), w której Organ podkreślił cyt.:
    „nieodpłatne przekazanie towarów uznaje się za odpłatną dostawę towarów jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu: - nieodpłatne przekazanie towarów nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, - podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi towarami. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 7 ust. 2 cytowanej ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów jako niepodlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.
  • interpretacja Naczelnika Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy z dnia 21 sierpnia 2006r. (ZDE/443-152-86/06), w którym stwierdzono cyt.:
    „(…) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czynności nieodpłatnego przekazania towarów jeżeli są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa niezależnie od tego czy podatnik odliczył przy ich nabyciu podatek naliczony czy tez nie. Z konstrukcji art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że opodatkowane jest tylko takie nieodpłatne przekazanie, które następuje na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, oczywiście dodatkowo przy zachowaniu warunku, że podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem, tudzież wytworzeniem nabywanych towarów”.
  • interpretacja Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 4 października 2005r. (PV/443-300/IV/2005/DP) wskazał cyt.:
    „z brzmienia wyżej cytowanych przepisów wynika zatem, iż dostawą towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług będzie również czynność przekazania przez Podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa jednakże tylko wówczas, gdy przekazanie to nastąpi na cele inne niż związane z prowadzonym przez Podatnika przedsiębiorstwem (…)”.

Powyższe podejście zostało również ugruntowane w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych. W szczególności Spółka wskazuje na:

  • wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej NSA) z dnia 23 marca 2009r. (sygn. akt I FPS 6/08) wydany w rozszerzonym składzie 7 sędziów, w którym Sąd potwierdził cyt.
    „z literalnego brzmienia części wstępnej art. 7 ust. 2 tej ustawy wynika wprost, że odnosi się on do takiego przekazania towarów, które nastąpiło wyłącznie na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Oznacza to, że przepis ten pomija takie nieodpłatne przekazania towarów, które zostały dokonane na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika”.
  • wyrok NSA z dnia 24 września 2008r. (sygn. akt I FSK 922/06), w którym Sąd wskazał cyt.:
    „wykładnia gramatyczna art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 u.p.t.u. prowadzi do wniosku, że jednym z niezbędnych warunków do potraktowania tych czynności tak jak odpłatne jest to, aby nie były one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa”.
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej WSA) w Warszawie z dnia 26 listopada 2008 (sygn. akt III SA/Wa 1277/08), w którym Sąd uznał za nieprawidłowe stanowisko Ministra Finansów, że art. 7 ust. 2 ustawy o VAT dotyczy również przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem Sąd podkreślił zarazem cyt.:
    „twierdzenie takie sprzeczne jest bowiem z literalnym brzmieniem przepisu. Nadto jeśli uznać, że celem przedmiotowej regulacji było objęcie jego hipotezą także przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wówczas zbędne byłoby wskazywanie celu przekazania, a wystarczające ograniczenie się do samej czynności przekazania”.
  • wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 października 2007r. (sygn. akt III SA/Wa 1444/07) w którym Sąd zdecydowanie wskazał cyt.:
    „(…) przepisy art. 7 ust. 2 i ust. 3 (…) nie dają podstaw do przyjęcia, (…), że w warunkach określonych w tych przepisach za odpłatną dostawę towarów należy uznawać także przekazanie towarów bez wynagrodzenia na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem”.

Ponadto stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w szeregu innych orzeczeń sądowych w tym m.in. w orzeczeniu NSA z dnia 13 maja 2008r. (sygn. akt I FSK 600/07), orzeczeniu WSA w Warszawie z dnia 20 października 2008r. (sygn. akt III SA/Wa 959/08), orzeczeniu WSA w Warszawie z dnia 20 sierpnia 2008 (sygn. akt III SA/Wa 539/08), orzeczeniu WSA w Olsztynie z dnia 13 marca 2008r. (sygn. akt I SA/Ol 53/08), orzeczeniu WSA w Warszawie z dnia 13 maja 2008r. (sygn. akt III SA/Wa 422/08), orzeczeniu WSA w Warszawie z dnia 17 czerwca 2008r. (sygn. akt III SA/Wa 398/08), orzeczeniu WSA w Krakowie z dnia 3 czerwca 2008r. (sygn. akt I SA/Kr 1399/07), orzeczeniu WSA we Wrocławiu z dnia 28 kwietnia 2008r. (sygn. akt I SA/Wr 1551/07), orzeczeniu WSA w Łodzi z dnia 8 kwietnia 2008r. (sygn. akt I SA/Łd 233/08), orzeczeniu WSA w Łodzi z dnia 20 marca 2008r. (sygn. akt I SA/Łd 1432/07), orzeczeniu WSA w Warszawie z dnia 17 marca 2008r. (sygn. akt III SA/Wa 2075/07).

Mając więc na uwadze treść art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz ugruntowaną praktyką organów podatkowych i sądów administracyjnych w zakresie interpretacji tego przepisu, w opinii Spółki, nie ulega wątpliwości, iż nieodpłatne przekazania napojów w ramach oferty promocyjnej opisanej w stanie faktycznym nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nieodpłatne przekazanie a przekazanie prezentów o małej wartości.

Spółka pragnie jednocześnie zwrócić uwagę, iż nawet w przypadku gdyby Dyrektor Izby Skarbowej nie zgodził się z wyżej przedstawionymi stanowiskiem, to w świetle art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie napojów w ramach analizowanej promocji i tak nie podlegałoby opodatkowaniu VAT. Zgodnie bowiem z treścią tych przepisów art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie stosuje się między innymi do przekazywanych prezentów o małej wartości. Za prezenty o małej wartości uważa się towary, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia w momencie przekazywania tego towaru nie przekracza 10 zł. Jak zostało natomiast wskazane w stanie faktycznym koszt nabycia lub koszt wytworzenia nieodpłatnie przekazywanych napojów w ramach analizowanej promocji nie będzie przekraczał 10 zł. Tym samym przekazywane nieodpłatnie napoje będą stanowiły prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust 3 i 4 ustawy o VAT i ich nieodpłatne wydanie nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie Pytania 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi.

Spółka chciałaby podkreślić, iż zasadniczo napoje są przygotowywane w celu ich sprzedaży za wynagrodzeniem. Jedynie w przypadku przedmiotowej promocji są one wydawane gratis. Jak zostało już wskazane w uzasadnieniu stanowiska Spółki do pytania nr 1 celem promocji opisanej w stanie faktycznym jest zwiększenie wysokości sprzedaży produktów Spółki. Zgodnie z zasadami omawianej promocji, klient otrzyma od Spółki napój gratis wyłącznie w przypadku, kiedy dokona jednorazowego zakupu zestawu dwóch produktów, tj. kanapki i frytek lub kanapki i sałatki. Tak więc, nieodpłatne wydanie napoju jest dokonywane wyłącznie w przypadku dokonania sprzedaży innych produktów Spółki. W konsekwencji nieodpłatne wydanie przez M. napoju na rzecz klienta będzie w sposób ścisły związane ze sprzedażą opodatkowaną Spółki. Tym samym Spółce powinno przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nieodpłatnymi wydaniami dokonywanym w ramach promocji opisanej wstanie faktycznym.

Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w utrwalonej linii orzecznictwa sądów administracyjnych. W szczególności Spółka pragnie zwrócić uwagę na następujące orzeczenia:

  • wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 czerwca 2010r. (sygn. akt III SA/Wa 498/10), w którym Sąd uznał cyt.:
    „okoliczność, że przekazywane przez podatnika nieodpłatnie towary zgodnie z dosłownym brzmieniem art. 7 ust. 2 ustawy nie podlegają opodatkowaniu nie pozbawia podatnika uprawnienia do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego przy nabyciu przekazywanych towarów. Określone w art. 86 ust. 1 ustawy uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego należy wiązać z towarami i usługami nabywanymi w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu”.
  • wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 listopada 2009r. (sygn. akt III SA/Wa 776/09), w którym Sąd uznał cyt.:
    „nieodpłatne przekazywanie towarów służy realizacji jej działalności w zakresie prowadzonej przez nią sprzedaży w założeniu oddziaływującym i mającym wpływ na wielkość tej właśnie sprzedaży. W konsekwencji znajdzie w tym przypadku zastosowanie art. 86 ust. 1 u.p.t.u., który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”.

Poza wyżej przytoczonymi orzeczeniami stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w szeregu innych orzeczeń sądowych w tym m.in. w wyrokach WSA w Warszawie z dnia 19 czerwca 2010r. (sygn. akt III SA/Wa 496/10) z dnia 8 kwietnia 2010r. (sygn. akt III SA/Wa 2324/09), z dnia 7 stycznia 2010r. (sygn. akt III SA/Wa 1052/09).

Analogiczne podejście zostało również zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 29 czerwca 2010r. (IPPP1-443-266/09-5/S/PR)

Mając na uwadze treść przepisów ustawy o VAT oraz utrwaloną linię orzecznictwa polskich sądów administracyjnych, należy uznać, iż Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych dla przygotowania napojów będących przedmiotem nieodpłatnego wydania w ramach promocji opisanej wstanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

  1. nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  2. podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż w ramach prowadzonej działalności planuje wprowadzenie czasowej bądź trwałej promocji polegającej na tym, iż przy łącznym zakupie zestawu dwóch produktów kanapki i frytek lub kanapki i sałatki klient otrzyma nieodpłatnie (gratis) towar w postaci wybranego przez siebie napoju. Gratisowym napojem może być przykładowo coca-cola, herbata, kawa, napój mleczny - Spółka wyraźnie określi listę napojów, które klienci będą mogli otrzymać nieodpłatnie w ramach omawianej promocji. Sprzedaż zestawu dwóch produktów w zależności od sposobu obsługi klienta może mieć dla celów VAT charakter sprzedaży usługi bądź też sprzedaży towaru.

Cena zestawu obejmuje wyłącznie dwa produkty natomiast trzeci produkt wydawany jest nieodpłatnie.

Promocja dotycząca zakupu zestawu dwóch produktów zakłada, że cena takiego zestawu nie będzie wyższa niż w przypadku nabycia tych dwóch produktów osobno. Z kolei cena nabycia lub koszt wytworzenia przekazanych nieodpłatnie w ramach tej promocji napojów nie będzie przekraczać 10 zł.

Mając na uwadze cytowane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że przekazanie przez Wnioskodawcę napojów w ramach akcji promocyjnej, o której mowa we wniosku, traktować należy jako świadczenie usługi gastronomicznej. Wynika to z faktu, iż jak wskazała Strona, przekazywane w ramach akcji promocyjnej napoje będą przez Stronę przygotowywane z użyciem zakupionych przez nią towarów i usług.

Przedmiotowe napoje, a zatem świadczenie usługi gastronomicznej będzie wykonywane przez Stronę nieodpłatnie, pod warunkiem nabycia odpowiedniego zestawu produktów z oferty Spółki.

Jak wskazano wyżej czynność nieodpłatnego świadczenia usług podlega opodatkowaniu w sytuacji, gdy m.in. nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazanie napojów przez Zainteresowanego, jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, bowiem stanowi akcję promocyjną, mającą w konsekwencji spowodować zwiększenie sprzedaży opodatkowanej. Tym samym czynność ta nie może być traktowana jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 cyt. ustawy. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie, nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć ponadto należy, że jeżeli w ramach akcji promocyjnej, opisanej w niniejszym wniosku, zostaną przekazane napoje, które zostały przez Spółkę nabyte i w stanie nieprzetworzonym przekazane klientom, będzie można mówić o nieodpłatnym przekazaniu towarów.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów ustawodawca, w art. 7 ust. 2 cyt. ustawy, zaliczył również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 cyt. ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100,00 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z kolei przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 cyt. ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Jak wskazał Wnioskodawca, cena nabycia lub koszt wytworzenia przekazanych nieodpłatnie w ramach tej promocji napojów nie będzie przekraczać 10 zł.

Zatem w takiej sytuacji należy zgodzić się z twierdzeniem Spółki, iż przekazane przez nią napoje będą mieściły się w definicji prezentów o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 cyt. ustawy. Tym samym przekazywane nieodpłatnie napoje będą stanowiły prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 3 i 4 cyt. ustawy i ich nieodpłatne wydanie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W art. 88 ust. 3a cyt. ustawy ustawodawca wymienił np. nieprawidłowości w zakresie wystawionych faktur VAT (ich oryginałów, kopii, duplikatów i faktur korygujących) i dokumentów celnych, które stanowią o braku możliwości dokonania obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego z tak wystawionych dokumentów.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni. Związek dokonywanych zakupów z działalnością Strony może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez Zainteresowanego przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

W rozpatrywanym przypadku nieodpłatne przekazanie zakupionych bądź wytworzonych napojów potencjalnym lub obecnym kontrahentom Spółki ma na celu, jak wskazał Wnioskodawca, zwiększenie sprzedaży produktów Spółki na polskim rynku. Wynika to z faktu, iż dodawanie do posiłku nieodpłatnego napoju czyni ofertę Strony znacznie bardziej atrakcyjną z punktu widzenia potencjalnych nabywców. Bezpośrednim rezultatem promocji ma być zachęcenie dotychczasowych klientów do nabywania większej ilości produktów oferowanych przez Spółkę oraz spowodowanie napływu jak największej liczby nowych klientów.

Oznacza to, iż zakupione towary i usługi przeznaczone do przygotowania napojów będących przedmiotem nieodpłatnego przekazania, niewątpliwie są związane z prowadzoną działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione we wniosku okoliczności, należy uznać, iż na podstawie art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do przygotowania napojów przekazywanych nieodpłatnie w ramach akcji promocyjnej.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 2 dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj