Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-895/10-5/AM
z 22 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-895/10-5/AM
Data
2010.12.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
koszty zryczałtowane
koszty zryczałtowane
obowiązek płatnika
obowiązek płatnika
przychody z innych źródeł
przychody z innych źródeł
skup
skup
sprzedaż
sprzedaż
transport
transport
zwolnienie
zwolnienie
zwrot kosztów
zwrot kosztów


Istota interpretacji
zwrot ryczałtowych kosztów pozyskania i transportu zwierzyny wypłacana myśliwemu podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a tym samym Wnioskodawca ma obowiązek na podstawie art. 42a ww. ustawy wystawić informację o przychodach z innych źródeł PIT-8C.



Wniosek ORD-IN 518 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24.09.2010 r. (data wpływu 06.10.2010 r.) oraz piśmie z dnia 29.10.2010 r. (data nadania 13.12.2010 r., data wpływu 14.12.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 06.12.2010 r. (data nadania 07.12.2010 r., data doręczenia 09.12.10.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłaceniem myśliwym ryczałtowych kosztów pozyskania i transportu zwierzyny - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.10.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłaceniem myśliwym ryczałtowych kosztów pozyskania i transportu zwierzyny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą miedzy innymi na skupie i odsprzedaży dziczyzny. Sprzedawcami dziczyzny są poszczególne koła łowieckie, w których imieniu działają myśliwi, dostarczający upolowaną przez siebie zwierzynę do jego punktów skupu. W związku z rosnącą konkurencją w celu zintensyfikowania zakupu tusz Wnioskodawca zamierza zachęcać myśliwych do przekazywania dziczyzny do jego punktów poprzez zwrot ryczałtowych kosztów pozyskania i transportu zwierzyny. Oznacza to, iż myśliwy dostarczający upolowaną przez siebie zwierzę otrzyma kwotę, będącą iloczynem ilości kilogramów i stawki np. 0,5zł za kilogram. Z myśliwymi nie wiąże Wnioskodawcy stosunek pracy ani cywilnoprawny.

W odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 10.12.2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż będzie dokonywał na rzecz myśliwych zwrotu ryczałtowych kosztów pozyskania i transportu zwierzyny jeśli będzie to zgodne z obowiązującymi przepisami i ekonomicznie zasadne. Zwrotu będzie dokonywał na podstawie własnej decyzji w porozumieniu z myśliwymi. Decyzja będzie konsekwencją obserwacji rynku (podobne działania wprowadziły w życie firmy konkurencyjne).

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż jest zainteresowany ewentualnym zobowiązaniem myśliwego w takim samym zakresie w jakim jest zainteresowany płatnik podatku dochodowego. Wnioskodawca jest ewentualnym płatnikiem podatku dochodowego z tytułu ewentualnych zaliczek od wypłacanych myśliwym kwot i w tym zakresie ma interes prawny w uzyskaniu wyczerpującej odpowiedzi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wypłacone myśliwym kwoty będą stanowiły koszt uzyskania przychodu...
  2. Czy wypłacone myśliwym kwoty będą stanowiły u myśliwych przychód podlegający opodatkowaniu czy też będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Odpowiedź na pytanie drugie jest przedmiotem niniejszej interpretacji. Wniosek w zakresie pytania pierwszego rozpatrzony zostanie odrębną interpretacją.

W opinii Wnioskodawcy wypłacone myśliwym kwoty jako zwrot ryczałtowych kosztów pozyskania i transportu tusz będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych u myśliwych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wypłacane kwoty myśliwym jako zwrot ryczałtowych kosztów pozyskania i transportu zwierzyny nie zostały wymienione w katalogu zwolnień wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z czym stanowi ona źródło przychodu podlegające opodatkowaniu.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są inne źródła. W myśl art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowie jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycie w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, zwrot ryczałtowych kosztów pozyskania i transportu zwierzyny wypłacana myśliwemu podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a tym samym Wnioskodawca ma obowiązek na podstawie art. 42a ww. ustawy wystawić informację o przychodach z innych źródeł PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj